Drepturile pentru Liga 1, pe pachete!** Internetul, separat de TV!
LPF a hotărât deja pachetele pentru licitația drepturilor TV din
primăvară, acestea nefiind vândute global, ca data trecută
Obligată de Consiliul Concurenței să schimbe modalitatea de
acordare a drepturilor TV, LPF a stabilit deja pachetele de opțiuni
pe care televiziunile le vor putea achiziționa în urma licitației
din martie. Separat de meciurile din Liga I, vor fi scoase la
vânzare și drepturile pentru radio și internet.
ProSport a scris în urmă
cu câteva săptămâni despre ancheta Consiliului Concurenței, care
obligă LPF să vândă drepturile TV ale Ligii I pe pachete, ca să
respecte legislația europeană. Concret, legile UE cer împărțirea
drepturilor pentru ca acestea să fie accesibile mai multor
difuzori, altfel cele globale fiind mai scumpe și, implicit,
limitând posibilii cumpărători.
Liga a definitivat, în mare parte, Caietul de sarcini al licitației
din martie, în urma căreia vom afla numele posturilor TV care vor
transmite Liga I din sezonul viitor. Cel mai probabil, cele nouă
meciuri ale etapei vor fi împărțite în trei pachete, acestea urmând
să fie formate pe modelul „un meci bun și două mai slabe”. Prima
opțiune ar putea fi astfel cuplată cu ultimele două, a doua cu 6 și
7, iar al treilea pachet cu opțiunile 3, 4, 5. Nu este exclus ca
până la licitație să se mai schimbe variantele, dar principiul va
rămâne acesta. Astfel, teoretic, pe un post vom vedea derby-ul și
alte două meciuri, pe alt post, celelalte opțiuni etc. Pe de altă
parte, este posibil ca pachetele să fie câștigate și de același
difuzor, dacă nu va fi interzis în Caietul de sarcini.
Pachete
separate pentru net și radio
Un alt element nou față de licitația trecută este scoaterea
separată la vânzare a unor pachete pentru drepturile radio și
pentru internet. Astfel, LPF nu doar respectă legislația, dar poate
scoate chiar mai mulți bani. Însumate, drepturile ar putea aduna
mai puțin de la mai mulți, iar suma rezultată poate fi mai mare,
așa cum s-a întâmplat, de altfel, în campionate puternice, ca al
Angliei.
Mitică
pierde controlul
Partea neplăcută pentru LPF este însă faptul că are mult mai puțin
control asupra licitației. Concurența fiind mai mare, e mai greu de
dirijat. În plus, lipsa exclusivității, cum e acum pentru
RCS-Intact, ar putea diminua interesul unor mari difuzori, cum sunt
companiile de cablu. Totuși, concurența foarte mare dintre acestea,
RCS/Digi TV, Romtelecom/Dolce și UPC, face probabilă chiar
creșterea sumei de peste 100 de milioane de euro cu tot cu TVA
plătită de RCS pentru ultimele trei sezoane.