„Sudoku” lui Mitică a fost boicotat de televiziunile participante la licitație și LPF a rămas cu doar trei pachete vândute. Dragomir a aflat cu o oră înainte de ședință despre înțelegerea dintre RCS și Romtelecom, iar acum vrea să unească opțiunile rămase într-un singur pachet. Cluburile sunt furioase că vor pierde aproape 60 de milioane de euro!
„Sunteți gata, domnilor?”, i-a întrebat, sigur pe el, Dumitru Dragomir pe reprezentanții celor trei potențiali cumpărători aflați în primul rând al sălii de la etajul trei. Primele două pachete, cele care au dat și senzația că licitația va merge în direcția dorită de Dragomir, au fost împărțite de RCS&RDS și Romtelecom pentru 13,2 milioane de euro, respectiv 12,9 milioane. Apoi a urmat o liniște ciudată în care oamenii din sală au stat cu ochii ba pe cartoanele date cumpărătorilor, ba pe șeful LPF, care își pierdea treptat cumpătul: „Pachetul trei. Nimeni? Bun, mergem la următorul. Pachetul patru, tot nimeni? Pachetul cinci la fel? Pachetul șase interesează pe cineva? Nu interesează pe nimeni…”. Până la finalul licitației, a mai intervenit un singur cumpărător, Antena 1 adjudecându-și penultimul pachet, cel alocat televiziunilor free-to-air.
„Mi-ați tras-o! Vedem cine râde la urmă”
Momentul de uluială a fost întrerupt de același Dragomir, roșu la față și vizibil iritat de ceea ce se întâmplase: „Bravo, vă felicit! Mi-ați tras-o de data asta! Sunteți mai deștepți ca noi. V-ați înțeles bine de tot, domnilor! Vedem cine râde la urmă, că ăla o să râdă mai bine”, a avertizat amfitrionul licitației, nu înainte de a da o ultimă explicație: „Pentru pachetele rămase e posibil să se organizeze o nouă licitație, dar există și varianta ca meciurile incluse în acestea să nu fie transmise”. Odată încheiată procedura licitației, discuțiile s-au mutat în culise. Acolo, Dragomir s-a consultat îndelung cu reprezentanții cluburilor, dar și cu avocații ligii pentru a găsi o soluție care să-i scoată din impas. Miza este uriașă, deci și forfota din birouri a fost pe măsură, pentru că banii din drepturile TV asigură, în mare parte, bugetul cluburilor din Liga I.
Mitică nu și-a dat seama inițial că poate întoarce situația. Înnebunise, credea că totul e distrus și că o să-i sară toți în cap Gigi Becali, patron Steaua Vor avea parte de surprize! Caietul de Sarcini se va schimba și sumele de pornire vor fi mai mari Marius Stan, președinte Oțelul E un real succes că am obținut 37 de milioane de euro. Numai fraierii au crezut că o să luăm noi țeapă! Dumitru Dragomir, președinte LPF
Dragomir către cluburi: „Prețul de pornire e prea mare!” Televiziunile: „Nu prețul e problema, ci alcătuirea pachetelor”
Departe de ochii presei, Dragomir a încercat să mute vina spre cluburi. „V-am spus eu că prețul de start al pachetelor e prea mare, dar unii dintre voi au insistat chiar să îl mărim!”, le-a spus acesta, conform martorilor din sală.
În realitate, suma de start nu este marea nemulțumire a televiziunilor, ci modul în care au fost alcătuite pachetele de opțiuni. Cumpărătorii au considerat că dau prea mulți bani pe o marfă al cărei conținut nu este clar. „Distribuția pachetelor nu este atractivă pentru nicio televiziune. Nu costul acestora a fost principala problemă”, a declarat Alexandru Oprea, președintele RCS&RDS. S-a trecut imediat la discuții despre următoarea licitație și despre cum poate fi acoperită paguba de peste 60 de milioane de euro din prima fază.
Se transformă într-un pachet
Cele șase pachete rămase nelicitate vor fi comasate într-unul singur, cu excepția ultimului, care se va duce, mai mult ca sigur, către TVR. Pentru acesta, LFP va cere în jur de 66 de milioane pe trei sezoane, dorind astfel să atingă pragul de 100 de milioane fixat.
„La a doua licitație voi lăsa televiziunile să concureze pentru un singur pachet de 22 de milioane de euro. Dacă nu găsim cumpărător, nu le dăm. O altă variantă ar fi să vindem meciurile la bucată. Ca să fie cât mai profitabil pentru cluburi, vom organiza licitația după stabilirea programului pentru sezonul viitor. Atunci televiziunile vor ști exact ce cumpără”, a explicat „Corleone”.
Nu suntem nemulțumiți de faptul că pachetele au fost prea scumpe, ci de faptul că nu știm ce cumpărăm. E vorba de sistemul de rotație al meciurilor pe fiecare etapă. Prețul e piperat, dar nu banii au fost problema Vlad Enăchescu, director general Dolce Sport Dragomir a dovedit, fără putere de tăgadă, în urma licitației de ieri, că e imbecil! Dacă îl interesează de săraci, să dea pachetul 9 gratis TVR-ului și să vândă restul cu cât vrea Cristian Nițulescu, membru CA al TVR
Salarii tăiate și derby-uri ratate!
Unirea pachetelor rămâne singura soluție pentru Mitică să-și ducă la bun sfârșit planul. Pe un singur lucru nu se poate baza cu adevărat „Corleone”, și anume interesul televiziunilor pentru Liga I!
„E un risc mare pe care ni-l asumăm, pentru că nu știm cu adevărat dacă posturile TV vor să dea mult fotbal sau doar puțin fotbal”, a dezvăluit Gigi Becali. Ideea pare să fie întărită de Vlad Enăchescu, directorul Dolce Sport, unul dintre canalele participante la licitație: „Noi ne-am atins obiectivul. Doream să avem și ceva din Liga I pe lângă meciurile pe care le transmitem din Liga Campionilor”. În acest moment, deși cu șanse reduse, există posibilitatea ca doar trei meciuri să fie televizate din campionatul viitor. Care ar fi urmările acestei situații?
1. Cluburile din Liga I vor fi cele mai afectate, bugetul majorității fiind alcătuit în proporție de 60% din acești bani. O urmare a eșecului de astăzi ar fi reducerea salariilor jucătorilor sau, în cazul echipelor mici, chiar desființarea.
2. Campioana din sezonul viitor va încasa din drepturile TV, dacă liga va rămâne cu cele 37 de milioane de euro de astăzi, în jur de un milion de euro. Atât ia în acest moment ultima clasată din Liga I.
3. Publicul ar fi lipsit din campionatul viitor de majoritatea derby-urilor. În cele trei pachete, primele două opțiuni se regăsesc doar de 23 de ori din totalul de 306 partide. AltÂfel, există șanse mari ca meciul Steaua – Dinamo să nu fie transmis.
7 euro este prețul mediu plătit pentru serviciile de televiziune prin cablu achitat de fiecare client în România, jumătate din cât e, de pildă, în Ungaria
Mititelu: „Dragomir ar trebui să demisioneze!” Un eșec total al licitației pentru drepturile TV i-ar pune pe patronii de club în capul lui Dumitru Dragomir. „La ce foame e acum, banii ăștia sunt precum aerul pentru noi. Nimeni n-ar suporta ideea ca ei să nu vină către cluburi”, a spus unul dintre președinții din Liga I. Prima voce împotriva lui „Corleone” a fost cea a lui Adrian Mititelu, un dușman recunoscut al șefului LPF: „Licitația asta a arătat cât de incompetent e Dragomir. Ar trebui să demisioneze”, a spus ieri patronul Craiovei.
LPF ar putea lua modelul olandez Liga din Olanda s-a confruntat în 2008 cu o situație similară celei de ieri de la noi, fiind nemulțumită de ofertele făcute de potențialii cumpărători. Batavii și-au înființat atunci propriul canal, unul de tip Pay-TV, pe care sunt transmise aproape toate partidele din Eredivisie. Un singur meci pe etapă, dar și cele mai importante faze ale rundei revin televiziunii publice din Olanda în baza unui contract pe cinci ani de 20 de milioane pe sezon. Veniturile ligii olandeze sunt estimate la aproape 72 de milioane de euro pe campionat.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER