Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
ProSport vă prezintă ce pași mai fac cluburile de fotbal din Liga 1 pe terenul marketingului. Din 18 formații, cinci nu comercializează replicile originale ale tricourilor de joc, fie pentru că nu au magazine de desfacere, fie pentru că nu ar face profit. Un colecționar ar trebui să plătească 1.921 de lei, aproximativ 435 de euro pentru a le cumpăra pe toate
INTRĂ‚ AICI PENTRU A VEDEA IMAGINEA MĂ‚RITĂ‚
O soluție eficientă de marketing derivă și din modul în care oamenii cu idei din miezul cluburilor de fotbal reușesc să deslușească puzzle-ul complicat al atragerii fanilor spre stadion. De felul în care pun în pagină o strategie de sensibilizare a suporterului care-și dorește să stea la o distanță de un chibrit de jucătorul preferat. De construirea unor poduri de comunicare între actori și spectatori, de fabricarea unor produse menite să-l ajute pe consumatorul de sport să se identifice cu starul care-i oferă supradoza de emoție ce-l hrănește zi de zi. Iar un mijloc prin care se pune la punct o legătură fără cusur devine „pachetul” cu însemnele clubului trimis spre comercializare. Indiferent de preț, dar confecționat la standarde cât mai ridicate, un tricou poate juca mereu rolul cadoului perfect sau poate deveni surpriza aleasă „marcatorului” când „servantului” nu i se mai ciocnesc ideile prin minte.
Zona marketingului sportiv din România a cunoscut în ultima perioadă o dezvoltare – interesantă pentru o națiune sportivă deficitară la acest capitol – dar situată încă la ani distanță față de ceea ce se întâmplă în unele state dezvoltate din Europa. Iar fotbalul pare că s-ar fi înscris pe un culoar favorabil datorită unor echipe care nu au pretenția de a fi redefinit marketingul, dar au capacitatea a inventa lucuri care atrag o diversitate de suporteri.
Pentru a reliefa punctul în care se află marketingul sportiv în România, ProSport a construit o pagină ca un ghid al suporterului, centrată pe o componentă-magnet: tricourile pe care cele 18 echipe din Liga 1 le-au fixat pentru comercializare. Pentru că accesoriul-subiect al materialului e pomenit în toate poveștile unor fotbaliști celebri din România. De la Dobrin și Balaci, la urmașii lor. De la Hagi, la cei care au bătut cimentul încins pentru a deveni Hagi. De la Adrian Ilie și Chivu, la protagoniștii generației Euro 2016. Iar din cele 18 cluburi din Liga 1, un colecționar, dacă dispune de resursele financiare necesare, își poate achiziționa doar 13 replici ale tricourilor originale ale grupărilor din primul eșalon. De ce? Simplu: pentru că cinci dintre acestea (vezi fotomontajul de mai sus) nu au pus încă în vânzare sau nu au de gând să pună pe piață piesa principală a echipamentului, pentru că nu au potențiali clienți. Fie pentru că nu cred în astfel de variante. Dacă Petrolul Ploiești a dezlegat fundița roșie a unui magazin, situat la parterul stadionului „Ilie Oană”, în care fanii pot găsi o paletă largă de produse – de la tricoul Nike galben care se poate cumpăra pentru 150 de lei, la magneți, căni, fulare, echipamente pentru bebeluși – alte cluburi de tradiție din România, precum Rapid, se află într-o etapă a vieții în care capitolul marketing a dispărut. Spre exemplu, în prezent, magazinul stadionului din Giulești se află în renovare, iar un fan venit din provincie special la un meci al trupei lui Ionel Ganea poate rămâne doar cu amintirile stocate în memorie. Cu impresiile rămân și cei care simpatizează cu FC Botoșani, Astra, Concordia sau Viitorul. În privința echipei lui Hagi, situația e puțin diferită, pentru că suporterii nici dacă ar da în schimb luna de pe cer nu și-ar putea lua o replică a tricoului original, dar își pot achiziționa de pe hagishop.ro diverse produse cu însemnele oficiale și chiar tricouri de prezentare. Bilă albă pentru o ofertă largă!
O ofertă variată e propusă și de Dinamo, pentru că la clubul din Ștefan cel Mare funcționează două societăți. Cea a lui Nicolae Badea, care deține magazinul din fața stadionului, dar și societatea lui Ionuț Negoiță. Pe „filiera” ultimului se pot achiziționa tricourile originale atât de pe site-ul shop.fcdinamo.ro, cât și de la „Dinamobilul” parcat la Național Arena când trupa lui Flavius Stoican închiriază bijuteria de 55.000 de locuri.
Dacă pentru piesa vestimentară alb-roșie, un colecționar poate plăti 290 de lei, cel mai ridicat preț, cel mai ieftin tricou aparține celor de la Pandurii, doar 70 de lei. Pentru cele 18 echipe din Liga 1 au luat startul doar șapte companii de echipament sportiv, iar plutonul este condus de Nike, Puma și Joma, care furnizează „gențile” pentru câte patru cluburi.
Adidas nu s-a mai asociat cu echipele din Liga 1 Brand puternic în sportul mondial, Adidas a devenit ani în șir sponsorul tehnic al unor formații din campionatul intern de fotbal, iar numai colaborarea cu Steaua a adus un câștig de imagine reciproc. La o simplă deschidere a unei ferestre spre istoria grupării din Ghencea, fanii își vor înviora retina cu nenumărate performanțe realizate în tricoul confecționat de gigantul german: Cupa Campionilor Europeni (1986), Supercupa Europei (1987), finala CCE (1989) sau primele participări în grupele Champions League (1993-1996). Echipamentul fabricat de colosul fondat de prietenul lui Ilie Năstase, Adi Dassler, a poposit în vestiarul steliștilor până la mijlocul anului 2002, când Adidas a predat ștafeta unui rival, un alt brand faimos, Nike, actualul sponsor tehnic al formației lui Costel Gâlcă. Într-o altă eră a fotbalului, și firma americană a beneficiat de o expunere consistentă în urma parteneriatului cu echipa finanțată de George Becali, iar prezența Stelei în semifinalele Cupei UEFA din 2006 s-a transformat într-unul dintre argumentele solide ale jocului în doi.
220 de lei e prețul unui tricou al Stelei confecționat de sponsorul tehnic Nike
Nemții continuă doar cu naționala României. Și cu Halep Dacă în prezent logoul Adidas nu mai figurează pe pieptul jucătorilor din Liga lui Gino Iorgulescu, firma germană continuă să furnizeze echipament pentru naționala României și oferă noi capitole pentru povestea țesută încă de pe vremea romantică a fotbalului. La Mondialul din Mexic (1970), primul la care participa după o pauză de 32 de ani, naționala României a fost îmbrăcată de Adidas. „Nu știu ce contract a semnat federația, dar noi, pe lângă echipamentul de joc, am mai primit de la Adidas un echipament de antrenament roșu-alb, o bluză roșie și o pereche de pantofi de sport de stradă”, povestea Cornel Dinu pentru ProSport în urmă cu câteva luni. Dacă fotbalul la nivel de club nu i-a mai impresionat pe nemți, concernul care promovează în ultimii ani sloganul „Adi Does” s-a orientat spre cel mai bun produs al sportului românesc de după 2012: jucătoarea de tenis Simona Halep. Din mai, finalista de la Roland Garros și-a lăsat definitiv produsele Lacoste în dressing-room, parafând o înțelegere cu compania care se mândrește și acum cu primul lider mondial din circuitul masculin, inegalabilul Ilie Năstase.
60 de lei e prețul unui tricou polo al Viitorului (de prezentare, nu de joc) pe hagishop.ro
În loc de încheiere, vă spunem cât ar trebui să scoateți din buzunar pentru a vă completa colecția cu toate bluzele puse în vânzare de cele 13 echipe (din 18) care comercializează tricouri. Mult sau puțin, puteți specula pe tema sumei exacte: 1.921 de lei, aproximativ 435 de euro. Shopping plăcut!
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER