La Piatza cu Narcis. Președintele lui ASA Târgu Mureș și-a deschis restaurant. Cum și-a îndreptat primele greșeli, ce spune despre business-ul restaurantelor și care este „vedeta” localului
După peste 30 de ani petrecuți în lumea fotbalului ca jucător și conducător, Narcis Răducan și-a încercat norocul și în lumea afacerilor. Din luna noiembrie, fostul jucător al Stelei și al Rapidului, actual președinte la ASA Târgu Mureș, și-a lansat La Piatza, un restaurant fast-food, amplasat în food court-ul mall-ului AFI Palace Cotroceni
- Răducan spune că suma investită în restaurantul deschis la finalul lui 2014 se ridică până la 50.000 de euro, iar rezultatele sunt pozitive încă din primele luni
- Primele probleme au fost legate de locul în care a fost amplasat, dar și de partea de marketing. Președintele lui ASA spune că a trebuit să „împrumute” anumite rețete de marketing de la brandurile de succes
- Conducătorul echipei ardelene se axează pe fotbal, în timp ce restaurantul este condus de soția sa
În week-end, mall-urile din București sunt un adevărat furnicar. Aranjate milimetric aproape oră de oră, hainele zboară de pe rafturi cu viteza internetului. Iar după clipe care par o eternitate petrecute în multitudinea de magazine, clienții se îndreaptă cu pași repezi spre zona de food court. Unde la ore de vârf, nu ai loc să arunci un ac, iar tăvile se reciclează și se regenerează de parcă ar fi ghidate de un calculator. În aceste condiții, pătrunderea pe piața restaurantelor de tip fast-food, una dominată de multinaționale cu ani de experiență în spate, este extrem de dificilă. De aceea, încercarea lui Narcis Răducan, actualul președinte al lui ASA Târgu Mureș, pare extrem de dificilă. Însă fostul fotbalist de la Steaua și Rapid nu driblează nicio provocare. Iar în urmă cu aproape două luni, a lansat restaurantul fast-food La Piatza, situat la etajul 1 al mall-ului AFI Palace Cotroceni.
Răducan alături de Gigi, bucătarul La Piatza
„Am încercat să rescriem reguli care funcționează perfect de ani de zile”
Pentru Răducan, rețeta a fost simplă: se ia o idee planificată de ani buni, se adaugă un bucătar talentat, se alege un loc cu trafic consistent și se condimentează cu schimbări survenite în urma propriei experiențe. Iar după nici trei luni de la deschidere, primele rezultate sunt pozitive. Doar că drumul spre un fast-food cochet, care se delimitează de tradționalele restaurante care încearcă din greu să-și transforme imaginea în promotoare ale vieții sănătoase, e dificilă. Povestește chiar președintele de la ASA: „Nu e o rușine când spun că încerc să ne inspirăm de la lanțurile mari de fast-food. Inițial, conceptul La Piatza era ca un mini-restaurant, fără panourile specifice, în care se exemplifică produsul și prețul acestuia. Ne miram că nu prea aveam clienți! Am avut discuții cu profesioniști care mi-au atras atenția asupra greșelii: eu încercam să rescriu niște reguli care funcționează perfect de ani de zile”.
Numele La Piatza a fost ideea mea, mi-a plăcut din punct de vedere al ambienței, să intri în restaurant ca o atmosferă de piață, printre tarabe. În plus, numele te duce cu gândul la produse fresh, la verde, e o reîntoarcere la obiceiurile românești, am văzut că și alte lanțuri de restaurante folosesc această sintagmă. Am zis să ne apropiem și de publicul tânăr, să folosim sintagma „tz”, pentru că multă lume folosește rețelele de socializare.
Narcis Răducan, președinte ASA Târgu Mureș
Ce este, însă, La Piatza? Președintele echipei situate pe locul 5 în Liga 1 susține că ideea i-a venit în urmă cu ani buni, pe când era în staff-ul de conducere al Stelei și, mai apoi, al Unirii Urziceni. „Atunci călătoream foarte mult, nu era săptămână în care să nu zbor cu avionul de cel puțin două ori și așa am văzut conceptul acesta, un mix interesant între natură – verdețuri, salate – și partea de carne, cu un bucătar în mijloc, care pregătește totul. Țin minte că am plecat cu Edi Iordănescu să vedem un meci al lui Twente și i-am spus că îmi place acest concept și aș vrea să-l introduc în România”. Peste aproape șase ani, conceptul a prins viață, într-o formă puțin adaptată, având în vedere că piața română este diferită față de cele din Vest.
O plăcintă la restaurantul La Piatza are un preț de 8,99 lei
Produse proaspete, fără conservanți
Concret, după o investiție de aproape 50.000 de euro, La Piatza funcționează din noiembrie la etajul 1 al mall-ului AFI Palace Cotroceni, în zona food court, iar rezultatele sunt, momentan, suficient de bune încât să-i dea încredere lui Răducan. Doar că problemele inevitabile într-o afacere care a debutat de la zero, într-un domeniu absolut nou, au apărut încă din start. Prima problemă? Chiar locul pe care l-a închiriatk. Aici, fostul președinte al Astrei a beneficiat de consilierea unui prieten, care cunoștea industria restaurantelor din București. A urmat alegerea bucătarului, însă aici lucrurile au fost simple: „Întâmplarea face ca anul trecut la Galați, când eram la Oțelul, să mâncăm la un restaurant unde bucătar era chiar Gigi, prietenul meu, care are titluri în domeniu, un tip foarte serios, care a câștigat numeroase premii, de a cărui mâncare băieții erau extrem de mulțumiți”. Iar de aici, restaurantul a pornit fără sincope!
Sunt conștient că, în acest moment, concurența este foarte mare. În acest moment, nu poți să te bați cu brandurile mari, este exact ca atunci când ajungi în mare, iar curentul e puternic și trebuie să fii inteligent să nu obosești de la început. Trebuie să conviețuim cu aceste branduri, de fapt suntem o alternativă pentru KFC, McDonald”s și la celelalte branduri puternice.
Narcis Răducan, președinte ASA Târgu Mureș
Conceptul e simplu: când intri în Piatza, ochii îți fug atât pe tablele unde sunt prezentate produsele, cât și în vitrină, unde o explozie de culori te îmbie să cumperi salatele proaspete, „care sunt aduse în fiecare dimineață”. Aceasta a fost și ideea de bază a lui Narcis Răducan. Practic, clientul care e convins să cumpere din La Piatza trebuie să se convingă cu ochii lui că produsele sunt proaspete, că nu conțin conservanți și că sunt pregătite la cele mai înalte standarde.
14 lei este prețul unui mini burger, în timp ce un meniu burger costă 19,99 lei
Burgerul, „vedeta” restaurantului
Meniul a fost o nouă piatră de încercare pentru noul restaurant. Dar cu ajutorul unor cercetări recente, care arată că românii preferă în proporție de 65% mâncarea tradițională, direcția La Piatza a fost una clară. „Am studiat piața și am aflat că 65% dintre români preferă mâncarea tradițională, cea românească. Apoi, circa 30% preferau mâncarea italiană și un procentaj foarte mic era rezervat celei asiatice. Matematic, mi-am dat seama că șansele cele mai mari sunt la mâncarea românească, iar acest lucru s-a pliat și pe ideea mea de concept”. De aici până la introducerea în meniu a produselor tradiționale de Sărbători, precum sarmalele sau cozonacii, care s-au vândut excelent, potrivit lui Răducan. Însă „vedeta” restaurantului, produsul cu cel mai mare succes, este burgerul (18 lei). Explică Răducan: „Burgerul este vedeta restaurantului, deși nu anticipam acest lucru. Cred că rețeta produsă de bucătarul nostru, Gigi, este una revoluționară și lumea laudă acest burger. La fel, foarte bine au prins plăcintele, ne-am dat seama repede că sunt populare, iar deocamdată acest segment nu e foarte bine dezvoltat în București”.
Rezultate îmbucurătoare după doar câteva luni
Deși și-a asumat că pot exista pierderi în primele luni, Răducan spune că rezultatele sunt pozitive: „Știam că putem avea pierderi timp de câteva luni, pentru că am intrat o piață nouă, un brand nou, făcut în sufragerie, la o cafea, venind dintr-un domeniu total diferit, dar cu principii asemănătoare. Important este să respecți segmentul respectiv și să lucrezi cu profesioniști. Suntem mulțumiți de activitate în acest moment, discutam că după o lună și ceva de la deschidere știm deja care sunt particularitățile acestui tip de afacere și să ducem spre un nivel zero. Nu ne-am scos încă investiția, dar am ajuns la nivelul în care reușim să nu pierdem, iar într-un timp atât de scurt este o performanță. Tot ce vine în plus este binevenit și e chestie de timp să ne apropiem față de brand-urile mari”.
Principiile de management sunt asemănătoare ca în fotbal, dar de restaurant se ocupă mai mult soția mea, când eram la Astra treceam dimineață să beau o cafea, iar apoi mă întorceam seara, când terminam la Giurgiu. Eu mă gândesc doar la fotbal. Dar principiile sunt la fel, gestionarea colectivului e un exemplu, avem regulament de ordine interioară, motivații și bonusuri, măsuri punitive atunci când lucrurile nu merg.
Narcis Răducan, președinte ASA Târgu Mureș
Ce urmează, însă, pentru La Piatza? Proprietarul visează la o dezvoltare armonioasă, bazată pe rezultate excelente și pe calitate. Și, în cele din urmă, un restaurant adevărat. Doar că drumul e lung, iar pașii care pot fi greșiți la fel de numeroși. Astfel că Răducan adoptă o strategie precaută. Succesul actualului concept ar urma să „nască” un nou restaurant, într-un alt mall din capitală. „Ideea e să pornim de la un restaurant fast-food, care să se dezvolte într-un restaurant. Vreau ca, la un moment dat, să am locația specifică restaurantului. Am zis să plecăm din acest punct pentru că riscul e mai mic și e un fel de antrenament pentru ce durează. Ne dorim să dezvoltăm brandul și în alte mall-uri„, concluzionează Răducan.
Școală de fotbal și grădiniță privată
Însă ambițiile conducătorului de la ASA Târgu Mureș nu se opresc aici. Spune că visul lui este, de fapt, acela de a înființa în București o școală de fotbal care să îi poarte numele. „Defect profesional”, explică Răducan. În schimb, soția șefului lui ASA are alte planuri: „Când m-am lăsat de fotbal, ea mi-a sugerat să înființăm o grădiniță privată. Între timp, a urmat și a doua facultate, cea de educatori, și are studiile necesare să devină director de grădiniță. Ambele lucruri sunt realizabile, e doar o chestie de timp”.