LPF, amendată de Consiliul Concurenței pentru nerespectarea angajamentelor în perioada în care era condusă de Dragomir. Cât trebuie să pătească acum
Consiliul Concurenței (CC) a amendat firmele Avenir Telecom și Euronet Services și Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) cu amenzi în valoare totală de 705.079 lei (circa 156.340 euro) pentru nerespectarea angajamentelor pe care și le-au asumat în cadrul investigațiilor în care au fost implicate.
„Este pentru prima dată când aplicăm amenzi pentru nerespectarea angajamentelor. Scopul finalizării unei investigații prin acceptarea unor angajamente este restabilirea rapidă a mediului concurențial. Formularea de angajamente este o inițiativă a companiilor implicate și orice modificare ulterioară a acestora sau a modului de aplicare se face doar în urma unei decizii a autorității de concurență”, a declarat, într-un comunicat, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Consiliul Concurenței a finalizat, în 2012, două investigații privind posibile înțelegeri anticoncurențiale între Orange, Vodafone și Cosmote și toți distribuitorii acestora de produse preplătite de telefonie mobilă (aproximativ 150), după ce companiile implicate și-au asumat o serie de angajamente de a încheia contracte care să conțină prevederi care să stimuleze competiția.
Companiile au implementat angajamentele pe care și le-au asumat, iar studiile realizate în cadrul procesului de monitorizare au arătat că, față de 2012, în 2014, utilizatorii erau foarte multumiți de produsele prepay, inclusiv de prețul acestora.
„Cu toate acestea, au existat și excepții: companiile Avenir Telecom și Euronet Services nu au modificat contractele cu sub-distribuitorii lor de produse preplătite de telefonie mobilă în termenul maxim prevăzut și, ca urmare, au fost amendate cu 298.905 lei și, respectiv 220.510 lei. Reamintim că prevederile care au generat îngrijorări concurențiale și pe care companiile aveau obligația de a le elimina de pe întreg lanțul de distribuție, în termen de maxim 9 luni, vizau posibilitatea de a stabili prețul de revânzare al produselor preplătite de telefonie mobilă, declararea și autorizarea punctelor de vânzare ale partenerilor comerciali, obligațiile de non-concurență”, se menționează în comunicat.
De asemenea, atât operatorii de telefonie mobilă, cât și distribuitorii lor de produse s-au angajat ca la selectarea distribuitorilor/sub-distribuitorilor acestora vor aplica un set de principii și reguli de selecție transparente și nediscriminatorii.
În ceea ce privește LPF, aceasta a fost sancționată cu 185.664 lei pentru că nu a respectat angajamentele pe care și le-a asumat, referitoare la drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal în sezoanele competitionale 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014.
Consiliul Concurenței a constatat că LPF a încălcat angajamentele prin faptul că nu a vândut drepturile de televiziune aferente pachetelor 3, 4, 5, 6, 7 și 9 prin intermediul unei licitații deschise, transparente și nediscriminatorii, ci sub forma unui singur pachet de drepturi. De asemenea, LPF a cesionat anumite categorii de drepturi cu caracter exclusiv, deși angajamentele asumate prevedeau cesionarea cu titlu neexclusiv a acestor categorii de drepturi. În ceea ce privește drepturile de transmisie directă radio, LPF le-a cesionat exclusiv către Societatea Română de Radiofuziune, printr-un contract încheiat pe o perioada de 3 (trei) ani, neexistând o pachetizare a meciurilor.
În prezent, Consiliul Concurenței derulează o nouă investigație asupra modului în care LPF a vândut drepturile de televizare ale meciurilor din cadrul competiției Liga I. Această investigație a fost declanșată în urma unei plângeri.
Liga Profesionistă de Fotbal a vândut drepturile de televizare ale meciurilor de fotbal ce se desfășoară în cadrul competiției Liga I către compania Intel Sky Broadcast LTD, pentru o perioadă de 5 ani. Compania a decis să le valorifice prin intermediul a două posturi de televiziune în regim „cu plată”. Investigația nu vizează modalitatea în care compania Intel Sky Broadcast LTD valorifică aceste drepturi de televizare, ci comportamentul membrilor LPF.
Autoritatea de concurență acceptă angajamente doar în situația în care acestea sunt o măsură mai eficientă decât continuarea investigației. Neîndeplinirea angajamentelor devenite obligatorii prin decizie a Consiliului Concurenței constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării.