Ministerul Transporturilor joacă alba – neagra cu baza Pro Rapid! În 2004 anunța că vrea baza, în 2018 dădea de știre că nu mai e interesat de ea din cauza „costurilor foarte ridicate pentru amenajarea și operaționalizarea bunurilor”, acum o cere din nou ca s-o dea în administrarea CS Rapid | EXCLUSIV
Între Ministerul Transporturilor și baza Pro Rapid din cartierul Bucureștii Noi este o legătură veche, care însă nu s-a materializat niciodată printr-un „mariaj”. Asociată permanent cu numele lui George Copos, baza nu i-a aparținut niciodată acestuia.
Copos și Rapid au stat aici în baza unui contract de asociere încheiat cu proprietarul bazei. În octombrie 2004, firma Ovo Design, care deținea baza sportivă, o ceda statului român în contul unei datorii.
În 2016, baza era închisă definitiv, iar în prezent se află în posesia statului și în stăpânirea câinilor vagabonzi.
Ministerul Transporturilor joacă alba – neagra cu baza Pro Rapid! În 2004 anunța că vrea baza, în 2018 dădea de știre că nu mai e interesat de ea din cauza „costurilor foarte ridicate pentru amenajarea și operaționalizarea bunurilor”, acum o cere din nou ca s-o dea în administrarea CS Rapid
Baza Pro Rapid, în trecut o bijuterie, acum o groapă de gunoi mulțumită instituțiilor statului român!
Baza Pro Rapid aparține statului român de aproape 18 ani. A intrat în posesia statului în toamna 2004, ceea ce înseamnă că la momentul în care juca meciuri de referință în cupele europene, cu Hamburg, Hertha sau Feyenoord, Rapid nu mai avea nici o bază de pregătire. În 2016 s-a pus lacătul pe ea, deci timp de 12 ani echipele Rapidului s-au antrenat într-un loc cu care clubul nu mai avea „nici în clin nici în mânecă”.
Cum a fost posibil acest lucru nu știe nimeni. La fel cum nimeni, nici o entitate a statului, nu poate spune cine a închis definitiv baza în 2016 sau de ce a fost lăsată deschisă după 2004. Administrarea ei este iarăși o problemă neelucidată. Ministerul de Finanțe, ANAF, Primăria Sector 1, „ridică din umeri” afirmând, una după alta, că administrarea bazei nu a căzut vreodata în sarcina lor.
Ministerul Finantelor publice, 20 mai 2020: „Ministerul Finanțelor Publice nu are calitatea de administrator al bazei Pro Rapid”
Firește, întrebarea care îți vine pe buze, e următoarea: „Bine, dacă nu voi, atunci cine? Cine trebuia să administreze baza?”. La această întrebare s-a așternut tăcerea. În bunul spirit al funcționarilor români, nici o persoană din aparatul de stat sau din cel administrativ nu a acceptat să discute față în față pe această temă.
Consecința dezinteresului instituțiilor statului român față de acest bun dobândit în 2004 se traduce prin termenul „ruină”, care, în cazul de față nu este deloc un eufemism.
Cu lacătul pe poartă de aproape șase ani, baza Pro Rapid este efectiv o ruină
Ministerul Transporturilor, un fel de Cănuță om sucit!
Cănuță este personajul principal al povestirii „Cănuță om sucit”, scrisă de Ion Luca Caragiale. „Un om care toată viața lui nu s-a putut potrivi cu lumea, un om sucit”, scria Caragiale. Exact așa se comportă Ministerul Transporturilor în afacerea Pro Rapid.
Statul s-a pricopsit cu baza Pro Rapid la dorința MT, exprimată în 2004.
În 2004, baza era deținută de firma Ovo Design, care avea o datorie către stat. Ca să stingă datoria, Ovo a propus cedarea bazei dar acest lucru nu putea fi înfăptuit dacă nu exista o entitate a statului român dispusă să preia baza. În acest context, Ministerul de Finanțe a acceptat stingerea datoriei Ovo către stat prin cedarea Pro Rapid doar atunci când a apărut un doritor să preia baza în administrare iar acest doritor a fost Ministerul Transporturilor: „Prin adresa nr. 3984 din 7 octombrie 2004, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, a solicitat preluarea în administrare a acestor bunuri, în vederea dezvoltării bazei tehnico-materiale a Clubului Sportiv Rapid”, informa biroul de presă al MT în aprilie 2021.
(foto: Răspunsul Ministerul Transporturilor – aprilie 2021)
14 ani mai târziu, prin adresa 31525 din 16 aprilie 2018, adresată Ministerului de Finanțe, Ministerul Transporturilor preciza că „nu mai consideră oportună preluarea în administrare a bazei sportive Pro Rapid”. De ce?
Pentru că, spuneau șefii MT de la vremea aceea, noul stadion Giulești, ale cărui lucrări de construcție nici nu începuseră la acea dată, „este suficient pentru necesitățile CS Rapid și acoperă toate nevoile sportive, logistice și administrative necesare desfășurării activității”.
De asemenea, „costurile foarte ridicate, necesare pentru amenajarea și operaționalizarea bunurilor situate în bd. Bucureștii Noi 170, atât din punct de vedere al cheltuielilor cu investițiile cât și din cel al cheltuielilor cu personalul, ar conduce la creșterea considerabilă a subvențiilor alocate de la bugetul de stat”.
- Rezumat: Din aceste două adrese, rezultă ca MT a cerut în 2004 preluarea bazei iar timp de 14 ani nu a făcut nimic în sensul ăsta. A revenit în 2018 cand a comunicat că baza nu mai prezintă interes pentru minister. În acești 14 ani însă, dată fiind solicitarea de preluare a bazei înaintată de MT în octombrie 2004, de Pro Rapid nu s-a putut atinge nici o altă entitate.
- MT a informat că nu mai e interesat de bază în momentul în care a apărut un proiect de Hotărâre de Guvern prin care Pro Rapid urma să fie înscrisă în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, acțiune care urma să fie continuată prin transmiterea bazei în domeniul public al capitalei.
- Proiectul în cauză „a fost transmis spre avizare Ministerului Transporturilor prin adresa Min. Finanțelor Publice 573792/08.04.2019, acesta fiind avizat favorabil și retransmis Ministerului Finanțelor Publice…”. Totodată, Transporturile menționau că „bunurile situate în bd. Bucureștii Noi 170 nu s-au aflat niciodată în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”.
Pe scurt, în 2004, MT spunea „vrem baza”! În 2018, după 14 ani de tacere, același MT spunea „nu mai vrem baza”!
După ce Transporturile au „avizat” proiectul de act normativ, pentru preluarea Pro Rapid s-au așezat la coadă Ministerul Educației Naționale, cel al Tineretului și Sportului și Primăria Municipiului București care urma să cedeze baza Primăriei Sector 1. Până la urmă n-a luat-o nici una dintre aceste instituții, deși s-a întocmit inclusiv un memorandum pentru acest lucru. Memorandumul a dispărut pe undeva prin cotloanele Guvernului, iar in Bucureștii Noi nr. 170, bălăriile au continuat să crească viguroase.
Ministerul Transporturilor : Vrem, nu mai vrem, ba vrem iar!
La sfârșitul lui 2021, Ministerul Transporturilor apare din nou pe turnantă! Pe 25 noiembrie este instalat Guvernul Ciucă iar pe 15 decembrie, pe site-ul ministerului, este supus consultării publice un proiect de Hotărâre de Guvern „privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului a unor imobile aflate în domeniul public al statului și darea acestora în administrarea Clubului Sportiv Rapid. Am elaborat prezentul proiect de Hotărâre de Guvern…care, în forma prezentată, a fost avizat de ministerele interesate şi pe care îl supunem aprobării”.
Nota de fundamentare întocmită de MT în decembrie 2021: „…Ministerul Transporturilor și Infrastructurii consideră oportună preluarea bunurilor antemenționate în administrarea Clubului Sportiv Rapid, în vederea dezvoltării bazei tehnico-materiale și a activităților sportive ale acestuia…
Ca urmare, a fost inițiat prezentul proiect de act normativ, care vizează înscrierea bunurilor imobile menționate în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și darea acestora în administrarea Clubului Sportiv Rapid, instituție publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii…”.
Proiectul este semnat de Sorin Grindeanu, PSD, viceprim-ministru și ministru al Transporturilor, și este avizat de Adrian Câciu, PSD, ministru de finanțe și de Cătălin Predoiu, PNL, ministru de justiție. Deci, ce n-a reușit să facă în 14 ani, Ministerul Transporturilor a făcut în 20 de zile, atâtea câte au trecut de la instalarea Guvernului Ciucă până la momentul când proiectul a fost supus consultării.
Mai mult, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a inaugurat noul Giulești pe 4 ianuarie 2022, alături de ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila.
„Clubul Rapid are o istorie de aproape 100 de ani și este una dintre emblemele Ministerului Transporturilor. Este un simbol, cu atât mai mult cu cât sportul înseamnă fairplay și muncă de echipă. Pot spune că în echipă cu Ministerul Dezvoltării am reușit astăzi să oferim rapidiștilor și bucureștenilor un complex sportiv modern”, spunea Grindeanu la inaugurare.
Ministerul Transporturilor nu are însă nici un merit în construcția noului stadion, însă are un mare merit în degradarea celui vechi. Bătrânul Giulești, proprietatea ministerului încă din perioada interbelică, ajunsese într-o stare deplorabilă pentru că nu se mai investise în el nici măcar un leu. Peluza dinspre Teatrul Giulești a fost închisă în 2006 pentru că nu mai prezenta siguranță și trebuia consolidată. Până în 2019, cand a fost demolat stadionul vechi, nici măcar un cancioc de mortar n-a venit în sprijinul consolidării peluzei.
În minister, toată lumea s-a făcut că plouă ani de zile. Acum însă, dintr-un foc, ministrul Grindeanu inițiază proiectul de hotărâre privind trecerea bazei Pro Rapid în administrarea CS Rapid și inaugurează noul Giulești! 2024 se apropie cu pași mare iar asta începe să se vadă. 2024 va fi un fel de Revelion al politicii românești. Vor avea loc alegeri legislative, locale, alegeri pentru Parlamentul European și alegeri prezidențiale. Unii au ieșit deja la încălzire. Pentru ce posturi se încălzesc, rămâne de văzut.
Umbra PSD-ului în Bucureștii Noi 170
Interesant este și faptul că baza Pro Rapid a fost râvnită de Primaria Sector 1 în epoca Tudorache. Potrivit parcursului oficial, trebuia emisă o Hotărâre de Guvern, astfel încât Primăria Capitalei condusă pe atunci de Gabriela Firea – PSD să preia baza și s-o dea în administrare către primăria de sector condusă de colegul de partid, Dan Tudorache. Deși în trei din cei patru ani de mandat, Firea și Tudorache au avut propriul partid la guvernare, n-au reușit să pună mâna pe bază.
De ce, numai zeii PSD știu, căci altfel, se pot face destule speculații. Pe de altă parte, Tudorache și Firea nu s-au zbătut prea tare pentru bază. Bizar este și faptul că pe momentele importante din existența bazei și-a pus amprenta tot PSD.
În 2004, când Ministerul Transporturilor anunța că vrea baza, ministru era pesedistul Miron Mitrea. În 2018, când ministerul spunea că renunță la bază, șef la Transporturi era Lucian Șova, tot PSD. Acum, proiectul de hotărâre inițiat pentru a trece baza în administrarea CS Rapid e făcut de alt membru PSD, Sorin Grindeanu.
Având în vedere rapiditatea cu care s-au mișcat lucrurile, pentru prima dată după 2016 sunt șanse reale ca baza Pro Rapid să fie redeschisă. Ar fi bine nu doar pentru clubul Rapid ci și pentru copiii din nord-vestul Bucureștiului, zonă unde peste 90% dintre bazele sportive moștenite din comunism au fost distruse. Procedural vorbind, proiectul de act normativ trebuie aprobat într-o ședință de Guvern, după care, odată cu publicarea sa în Monitorul Oficial, CS Rapid poate demara acțiunea de refacere a bazei.
Ce conține nota de fundamentare privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului a unor imobile aflate în domeniul public al statului și darea acestora în administrarea Clubului Sportiv Rapid: