Mureșan vrea 5 eventuri** în următorii 5 ani!
Președintele formației din Gruia, Iuliu Mureșan, vorbește despre
brandul CFR și planurile de viitor.
Judecând după evoluția clubului din ultimii ani, puteți
afirma că la ora actuală CFR Cluj este un brand?
Da. CFR Cluj este un adevărat brand. Din 2001 încoace noi am
construit un brand în timp ce alții în București au distrus
brand-uri. Echipele din București și-au pierdut mult din
identitate. CFR Cluj a crescut foarte mult ca brand în ultimii șase
ani, de când Paszkany Arpad a preluat clubul. Se vede asta în
numărul de cupe câștigate, după notorietatea actuală a clubului dar
mai ales după numărul de suporteri care vin în Gruia la fiecare
meci. În acest campionat am avut cel mai mare număr de suporteri
acasă iar asta ne bucură foarte mult. E normal ca suporterii să
vină la stadion dacă le oferi fotbal și performanță.
Care a fost principala armă folosită de CFR Cluj în
obținerea capitalului de imagine?
Brand-ul în sport îl faci prin performanță. Este clar cea mai
importantă armă de promovare. Lumea nu vine la stadion dacă echipa
nu joacă și nu există performanță. Când echipa oferă fotbal de
calitate, câștiga meciuri, ridică trofee la finalul campionatului,
suporterii sunt atrași la stadion. Nu îți poți menține fanii doar
cu iluzii. Noi am simțit asta pe propria piele. În 2008 când am
câștigat campionatul ne-am atras foarte mulți fani, dar aceștia nu
au mai venit în număr atât de mare la stadion anul trecut când din
pacate am reușit să ne clasăm doar pe locul 4. Lucrurile s-au
schimbat însă odată cu noul sezon când am reușit un nou event și
vedeți, acum suntem lideri pe teren propriu. Ca să faci performanță
însă trebuie și investiții. Înainte de 2001 nu existau condiții și
bani pentru creearea unei echipe competitive, acum însă aceasta
echipă există. Brand-ul il faci prin performanță, dar performanță
fără bani nu prea poți să faci. Cât despre strategiile de
marketing, PR sau Advertising implementate la CFR putem spune că au
avut și ele efect, dar nici pe departe nu au adus CFR-ului același
capital de imagine pe care l-a adus echipa prin performanță. Noi nu
putem face ca Real Madrid, să semnam cu Mourinho și apoi să facem o
avere din produse promoțioanle cu el. În România nu există încă o
piață sau o cultură pentru așa ceva, brandingul sportiv e încă în
fașă. Dacă am apela la campanii similiare cu cele făcute de Real,
Manchester United sau Inter sigur ar fi un eșec total.
Este CFR Cluj un brand de suflet sau un brand
comercial?
CFR este un brand în creștere! Mai are nevoie de trofee și de
participări în Europa ca să fie matur. Echipa urmează un curs
natural pentru ca după rezultatele obținute în ultimii ani nu
concepem să lăsăm ștacheta jos. În niciun caz CFR nu este un brand
comercial, este unul de suflet. Noi nu am urmărit să câștigăm bani
din fotbal nici notorietate persoanală. Fotbalul are alte
satisfacții pe care banii nu ți le pot da. La început ne-am propus
să creem un brand ardelenesc, apoi am văzut că de fapt am realizat
unul național care încet încet depășește și granițele tării.
Spuneați și dumneavoastră că CFR Cluj a adunat cei mai
mulți suporteri la meciurile de acasă în ultimul sezon. Ce îi
atrage pe suporteri la stadion?
Veți spune că mă repet pentru că raspunsul meu este din nou
performanța. Fanii vin la stadion ca să se bucure, ca să simtă
acele emoții pe care victoria echipei iubite ți le dă. Mai mult la
Cluj, în Gruia, există civilizație. Suporterilor nu le e frică să
vină aici, nu sunt trivialități, nu sunt incidente iar dacă vă
uitați în tribune la un meci sunt foarte mulți copii, elevi și
multe fete și femei.
Ați simțit un alt interes din partea presei pentru CFR față de acum
6 ani să zicem…?
Da, suntem mai mult în atenția presei decât cu ani în urmă, e
normal, acum am realizat ceva. Din păcate însă interesul presei nu
este echitabil. Marile trusturi de presă au sediul central în
București și sunt de cele mai multe ori partizane ale echipelor din
Capitală. Presa titrează branduri distruse în loc să titreze cele
actuale, dar acest lucru se va schimba pentru că Provincia domină
acum și nu vor putea alimenta la nesfârșit acele branduri. Nu
același lucru pot să îl spun despre presa locala, care își face
treaba așa cum trebuie.
Brand-ul CFR a fost evaluat la peste 55 milioane de euro,
cu 15 milioane mai mult decât Steaua …
Un brand nu poate fi evaluat în milioane de euro. Brand-ul unei
echipe se evaluează în atașamentul suporterilor față de club, in
iubirea pe care o manifestă față de culorile alb și vișiniu. E
greșit să spunem că un brand sportiv valorează X milioane
indiferent cât de multe ar fi acestea. În momentul de față CFR este
clar peste Steaua, și pentru noi este pe locul 1, sper că acest
lucru să se reflecte cât de curând și în presă așa cum ar
trebui.
Când credeți că va reuși să depașească CFR Cluj brandurile din
capitală, oficial?
În 4-5 ani, după încă 4-5 eventuri și participări în Europa
valoarea adevărată a clubului va fi recunoscută. Iar când acest
lucru se va întâmpla nimeni nu o va mai putea contesta. Până atunci
în cifre suntem lideri și in inimile fanilor. Trebuie să adaug că
CFR a reușit momentan să devină și eficient economic. Anul acesta
ne vom sprijini singuri, din bugetul clubului, fără ca investitorii
să fie nevoiți să mai aloce bani, iar asta înseamna ceva.
Articol scris de Paula MITRACU