Pay-per-view?**Mai bine nu
Cele aproximativ 100 de milioane de euro plătite pentru drepturile de televizare pe trei ani în Liga I fac legitimă punerea în discuție a difuzării în sistem pay-per-view. Altfel, suma nu este realistă pentru un business rentabil. Dar, pe de altă parte, e viabil un sistem PPV în România?
Sistemul pay-per-view nu e bun pentru sport ca audiență, dar e profitabil ca bani încasați. O spun chiar americanii, inventatorii lui.
La noi, e o struțo-cămilă: sportul încasează bani, dar nu avem pay-per-view, și nici audiență. Lucurile nu pot rămâne așa pe termen lung. Suma plătită ar spune că este obligatoriu PPV! Publicul ne obligă să-l declarăm
1. să vândă unele opțiuni, iar celelalte să fie difuzate pe canale proprii
2. să difuzeze singură totul, în sistem pay-per-view
Aceasta ar fi varianta nouă pentru țara noastră. Până acum au existat canale cu taxă suplimentară, nu programe plătite separat, decât unele filme, nu sport. „Telesport n-a funcționat cu cinci lei ca program separat! Lumea vrea sport pe gratis și nu oricum, ci în pachetul de bază! Pachetele suplimentare nu reprezintă mai mult de 10-15 la sută din total la noi“, explică Radu Petric, președinte al Asociației de Comunicații prin Cablu.
Prețul dictează piața, nu grila
Concret, la noi nu funcționează un sistem „semi-pay-per-view“, adică o taxă modică lunară pentru un întreg campionat. De ce? Pentru că trebuie să alegi un anumit furnizor, care în general e mai scump! „E dureros, dar prețul dictează piața în România!“, completează Petric, care folosește drept argument și răspândirea HBO: cel mai cunoscut canal cu plată suplimentară nu și-a crescut semnificativ numărul abonaților de-a lungul anului, rămânând cu nucleul fidel de la început.
Dacă lumea n-a migrat în masă către RCS-Digi pentru a avea GSP TV tot campionatul, de ce ar migra spre un sistem unde ar trebui să plătească pe meci? Sau pe etapă? E simplu, n-ar migra, decât poate peste ani și ani. Dar poate RCS să aștepte un retur al investiției peste ani buni și să facă astfel un canal propriu de sport pe care să difuzeze exclusiv, pay-per-view, campionatul României și Spaniei, pentru care are acum drepturi? Greu de crezut.
Ce este PPV
Sistemul „pay-per-view“ (plată-pe-vizionare) a fost lansat în 1977 în SUA, de Portland Trail Blazers, după ce a câștigat titlul în NBA. Concret, înseamnă plata pentru exact ceea ce (vrei să) vezi la televizor, în plus față de canalele obișnuite. În State funcționează la nivel maxim, un exemplu fiind meciurile de box. Oscar de la Hoya – Floyd Mayweather jr a atras 2,5 milioane de telespectatori și 134,4 milioane de dolari generați doar în SUA!
Dragomir: „Ar fi un dezastru!“
Dumitru Dragomir e liniștit. Nu crede că RCS renunță la contractul cu LPF sau, dacă o face, are alte variante la fel de bune. Lumea fotbalului e mai precaută.
„Ar fi un dezastru pentru Oțelul. Suma care provine din drepturile de televizare este una foarte importantă pentru clubul nostru, mai ales în contextul crizei financiare“, spune Marius Stan de la Oțelul. Suma reprezintă mare parte din buget la multe cluburi. „Pentru orice club din România, orice sumă e binevenită. Cu cât mai mare, cu atât mai bine“, admite Adrian Porumboiu, în timp ce Marin Condescu, președintele de la Pandurii, așteaptă să vadă deznodământul: „Așteptăm să vedem ce face LPF, că ei au negociat contractul, noi, cluburile, nici nu știm care sunt condițiile“. Corin Cindrea, președintele Mediașului, recunoaște că a auzit de probleme: „Am auzit ceva zvonuri. Normal că ne-ar afecta acest lucru. Liga va trebui să găsească alte soluții. Este un contract, și el trebuie onorat“.
GSP TV dă oameni afară
În schimb, apropiații lui Dumitru Dragomir sunt liniștiți. „Eu cred că acești bani vor fi plătiți în cele din urmă. Sper să nu fie niciun fel de problemă“, spune Adrian Mititelu, completat, mai sigur, de Marian Iancu: „Știm din surse sigure că aceste sume se vor achita. Bugetul nostru ia în calcul și aceste sume“.
Mult mai grea decât situația RCS-ului este cea a partenerului, mai ales prin GSP TV. Mai mulți angajați au fost deja disponibilizați începând de ieri, iar lucrurile ar putea să se termine chiar cu închiderea postului!
"Nu pot să spun că pay-per-view ajută sportul, pentru că nu-l ajută. Îi face rău, micșorându-i audiența, dar asta-i viața!" – Ross Greenburg, HBO Sports
16.800 de vizualizări și peste 150 de comentarii a strâns pe www.prosport.ro articolul despre problemele GSP TV
71% din cei care au votat ieri pe www.prosport.ro n-ar fi dispuși să plătească în plus pentru fotbal la TV