Considerat a fi un eșec din pricina ratării calificării în „primăvara europeană”, parcursul Stelei în această ediție a Ligii Campionilor a adus benficii importante din punct de vedere financiar. Până la finalul acestui sezon, campioana României va încasa aproximativ 36 milioane de euro, bani proveniți din bonusurile UEFA, transferuri de jucători și vânzarea biletelor la partidele din Liga Campionilor și competițiile interne. Cea mai mare pondere în încasările Stelei este reprezentată de veniturile de la UEFA, aproximativ 17,4 milioane de euro.
Fondul total de premiere al UEFA este de 1,34 miliarde de euro
Pentru sezonul 2013/2014, forul fotbalistic european a anunțat că fondul de premiere pentru echipele angrenate în Liga Campionilor este 1,34 miliarde de euro. 409,6 milioane de euro dintre aceștia reprezintă fondul de market pool, adică banii care vor fi împărțiți tuturor cluburilor în raport cu valoarea pieței media din țările care participă, prin echipele de club, în Ligă. Fără să fie afectată de performanțe, cota de market pool a Stelei va fi aproximativ aceeași cu cea primită de CFR Cluj sezonul trecut, adică 5,2 milioane de euro. Pe lângă această sumă, campioana României a mai reușit să deblocheze din fondul de premiere al UEFA banii pentru accederea în play-off, banii pentru accederea în grupele competiției și o sumă cu care a fost premiată pentru cele trei rezultate de egalitate obținute în grupă, în condițiile în care forul fotbalistic a anunțat premierea cu 500.000 de euro pentru o remiză și cu 1 milion de euro pentru o victorie.
90% din bugetul de salarii a fost acoperit de contribuția fanilor
Un alt capitol de pe urma căruia Steaua urmărea încasări importante este reprezentat de veniturile obținute de pe urma asistenței la meciuri. Strategia de vânzări a campioanei a fost construită pe ideea vânzării la prețuri modice a biletelor pentru fazele preliminare, cu un vârf de preț la partidele cu Chelsea și cu Schalke, din grupe. Lipsa de flexibilitate în modificarea prețurilor în funcție de performanță a făcut ca Steaua să se vadă în fața unei cereri mici de bilete pentru partidele cu FC Basel și cu Schalke 04, după ce echipa pierduse la Gelsenkirchen cu 3-0 și pe teren propriu, cu Chelsea, cu 4-0. Astfel, s-a ajuns în situația ca ultima partidă din grupă, cea cu Schalke, să fie urmărită de pe Național Arena de numai 11.000 de spectatori. 3,8 milioane de euro obținute de pe urma vânzării biletelor reprezintă o sumă suficient de mare pentru a acoperi cea mai mare parte a fondului de salarii, unul cifrat la 350.000 de euro lunar.
Plus de 9,2 milioane de euro, „rețeta” transferurilor de jucători
Cea mai importantă sursă de venituri pentru Steaua, în afara „rețetei” financiare din Liga Campionilor, a fost reprezentată de campania de transferuri. Plecarea lui Vlad Chiricheș la Tottenham pentru 8,5 milioane de euro, record absolut de încasări pentru cluburile din România, dar și trecerea lui Raul Rusescu la Sevilla pentru 2,2 milioane de euro, au asigurat venituri importante, în special în condițiile în care nu s-au cheltuit sume importante pentru aducerea de fotbaliști. Doar 1,5 milioane de euro au fost plătiți de Steaua pentru aducerea de fotbaliști, suma fiind împărțită către FC Vaslui (1 milion de euro pentru Fernando Varela) și către Oțelul Galați (500.000 de euro pentru Ionuț Neagu). În rest, Kapetanos, Cristea, Piovaccari și Niță au venit liberi de contract, iar Nicolae Stanciu a fost adus cu 700.000 de euro, însă suma a fost negociată și plătită în ianuarie 2013 către FC Vaslui.
Drepturile TV, principala sursă internă de venituri
Steaua a jucat, în acest sezon al competițiilor interne, nouă partide considerate a fi pe teren propriu. Șase dintre acestea au fost în Liga I, acolo unde media a fost de 8873 de spectatori, și trei în Cupa României, cu o medie de 4505 spectatori. În aceste condiții, rețeta financiară la acest capitol nu a fost una importantă, încasările din biletele de la toate aceste nouă evenimente fiind de aproximativ 165.000 de euro. În condițiile în care, până la finalul sezonului, Steaua mai are de disputat 11 partide pe teren propriu în campionat, plus încă unul în semifinalele Cupei României, o estimare a încasărilor din bilete indică faptul că oficialii clubului se pot aștepta la încă 220.000 de euro. Întrecerea internă mai aduce Stelei o sumă importantă, 3,35 milioane de euro, banii pentru sezonul 2013/2014 ce provind din drepturile TV.
Doar 500.000 de euro pe an din sponsorizări
Politica închisă a finanțatorului Stelei, Gigi Becali, în ceea ce privește sponsorizările marilor companii a adus clubul în situația de a nu se putea baza, în completarea bugetului, pe sume de bani cu o asemenea proveniență. Singurul sponsor important al echipei, compania de asigurări City Insurance, plătește 500.000 de euro pentru acest sezon, contractul fiind încheiat doar pe o singură stagiune. Ceilalți sponsori, precum Bigotti sau Medsana, oferă campioanei facilități în regim barter, fără să alimenteze conturile clubului și cu sume de bani.
Steaua plătește 665.000 de euro anual pe chiria stadioanelor
Cea mai mare cheltuială lunară a Stelei este reprezentată de salariile fotbaliștilor și ale oamenilor din staff-ul tehnic și cel administrativ. Fondul total de salarii este de circa 350.000 de euro lunar, adică 4,2 milioane de euro anual. De asemenea, chiriile stadioanelor pe care campioana și-a disputat jocurile de acasă în acest sezon, 35.000 euro pe meci pentru Național Arena și 24.400 euro pentru Stadionul Steaua, au mai scos din conturi 405,000 euro, iar până la finalul sezonului vor mai fi cheltuiți în acest scop aproximativ 260.000 de euro.
Oțelul Galați, cea mai premiată campioană a României
În ciuda faptului că Oțelul Galați, campioana din sezonul 2010/2011, a avut cea mai slabă din grupele Ligii Campionilor pentru un club românesc, cu zero puncte, moldovenii au avut parte de cele mai mari încasări de pe urma competiției. Cu un total de 19,3 milioane de euro, bani proveniți numai de la UEFA, Oțelul este prima într-un astfel de top, unul făcut începând cu sezonul 2006/2007, primul în care forul fotbalistic european a publicat un raport financiar în care s-au găsit și veniturile echipelor din România. Fără să obțină bani pentru rezultate, Galațiul a beneficiat din plin de pe urma banilor din cota de market pool, adică 12,1 milioane de euro. În prezent, suma destinată României a fost micșorată până la 5,2 milioane de euro.
Bonusurile oferite de UEFA participantelor în Liga Campionilor*
*top alcătuit începând cu sezonul 2006/2007, atunci când UEFA a început publicarea raportului financiar al competiției
Chelsea atrage 96,1 milioane de euro doar din vânzările de bilete
Exemplul de succes al Stelei raportat la fotbalul românesc pălește în comparație cu „rețeta” financiară a cluburilor mari ale Europei. Chelsea, echipă care a câștigat în acest sezon grupa Stelei din Liga Campionilor, a avut încasări totale în sezonul trecut de 322,6 milioane de euro. Cea mai mare parte a venit din drepturile TV pentru meciurile din Premier League și Liga Campionilor, 139 de milioane de euro. Totodată, conform topului „Deloitte Money League”, echipa londoneză a avut încasări de 96,1 milioane euro din bilete și vânzările din ziua meciului și 87,1 milioane euro din comercializarea de produse cu însemnele clubului. Se așteaptă însă ca din acest sezon încasările din televizare pentru Chelsea să crească, estimările inițiale fiind de peste 160 de milioane.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER