Rețeta Petrolul: cum să faci profit de peste 1 milion de euro în plină criză

Rețeta Petrolul: cum să faci profit de peste 1 milion de euro în plină criză
  • Publicat:
  • Actualizat:

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

Petrolul Ploiești are 13 parteneri economici care aduc peste un milion de euro la veniturile clubului. Oficialii prahoveni au înțeles că marketingul este o unealtă importantă în consolidarea bazei de fani și atragerea suporterilor alături de echipă, iar profitul nu se obține doar din vânzarea de fotbaliști

14 ianuarie 2014. Pe stadionul „Ilie Oană” din Ploiești se află 12.000 de spectatori, care s-au îngrămădit în tribune pentru un eveniment special. Nu, nu e un meci al Petrolului, ci prezentarea lui Adrian Mutu, care revine în Liga 1, după o perioadă de 14 ani în care a evoluat în străinătate. Totul a fost pus la cale de conducerea echipei ploieștene, care a plănuit în detaliu prima astfel de prezentare a unui jucător din istoria campionatului României, după modelul celor din Spania, unde Barcelona și Real Madrid își scot vedetele în fața propriilor fani, care achită circa 10 euro pe un tichet. A fost doar unul dintre exercițiile de marketing care le-a ieșit perfect ploieștenilor. Petrolul e una dintre echipele care se promovează cel mai bine din Liga 1, atât din punctul de vedere al sponsorilor, cât și al interacțiunii cu fanii.

Petrolul, Borussia Dortmund și Feyenoord

„Așa am gândit noi momentul, inițial am vrut să organizăm evenimentul într-un mall din Ploiești, dar ne-am dat seama că interesul e uriaș și, până la urmă, am ales stadionul «Ilie Oană», chiar dacă era foarte frig. Au venit 12.000 de oameni, prezentarea a fost produsă și transmisă de o televiziune de sport, iar felicitările nu au contenit să vină. A ieșit bine și pentru noi, ca imagine, dar și pentru Adi Mutu, care a fost foarte emoționat. Ne-a spus că nicăieri nu a mai avut parte de așa ceva”, spune directorul executiv al echipei ploieștene, Alexandru Crângu, unul dintre oamenii responsabili pentru ascensiunea Petrolului din ultimii trei ani.

O ascensiune care se datorează atât bazei de fani a Petrolului, cât și comunicării dintre suporteri și club. „Nu avem un departament de marketing, suntem câțiva oameni care ne ocupăm de ce se întâmplă aici. Dar în România suntem cei mai buni”, apreciază directorul echipei ploieștene.
Iar eforturile nu au rămas, deocamdată, nerăsplătite. La o simplă accesare a paginii care enumeră partenerii echipei ploieștene, se observă că nu mai puțin de 13 companii au înțelegeri în derulare cu clubul care a terminat pe locul trei în sezonul precedent al Ligii 1. Principalul sponsor al echipei, cel care apare și pe tricoul de joc al ploieștenilor, este firma germană de automobile Opel, care a sponsorizat echipa de la începutul lui 2014, contractul fiind reînnoit în această vară.

„Nu este vorba despre un dealer local, ci de Opel România, care a primit, însă, toate aprobările de la Opel Germania. Primul contact a fost acum câteva luni, printr-un dealer local, după care am ajuns la importatorul pe România, care a fost interesat și a cerut acceptul firmei-mamă din Germania. Au expunere destul de mare, campionatul intern, Europa League, toate meciurile sunt televizate”, explică Alexandru Crângu.

Printre echipele importante din Europa care sunt sponsorizate de Opel se numără Borussia Dortmund, Feyenoord și Galatasaray Istanbul.

În România, partenerii vin foarte rar singuri la echipe

Pe lângă producătorul german de automobile, Petrolul a mai legat parteneriate cu diverse firme, precum lanțul de hypermarketuri francez Carrefour, crama Halewood, hotelul Best din Ploiești, producătorul de bere Bergenbier, firma de logistică Aquila, producătorul de băuturi spirtoase Alexandrion și firma de închiriat mașini Cronoscar. Totodată, clinica Acibadem, din Turcia, le acoperă jucătorilor cazarea, masa, operațiile, medicamentele și tratamentele postoperatorii în cazul unor accidentări grave, în timp ce, din vara lui 2014, sponsorul tehnic al Petrolului este Nike.
Explicația pentru care firme sonore au intrat în parteneriat cu o echipă de provincie care n-are încă rezultatele și anvergura celor din București este dată tot de directorul sportiv. Alexandru Crângu susține că sponsorii nu sunt priviți doar ca simpli sponsori, ci ca o adevărată familie: „Foarte important pentru noi e să avem o relație apropiată cu partenerii noștri de publicitate. Ne-au devenit și prieteni, însoțesc echipa prin țară, prin străinătate, s-au apropiat foarte mult de echipă, e mai mult decât o relație de prietenie, suntem ca o familie”.
Oficialul „lupilor galbeni” susține că este rezultatul unei munci de durată a conducerii echipei, care a căutat îndelung parteneri pentru Petrolul: „Nu așteptăm să ne bată partenerii la ușă, suntem într-o căutare continuă, deși mai există cazuri în care noi suntem cei ofertați. Trebuie să fim sinceri, fotbalul nu produce o imagine prea bună la nivelul publicului larg, implicit nici sponsorilor. Dar noi, la Petrolul, nu am intrat în niciun scandal cu nimeni, nu ne certăm, nu ne interesează polemica și poate suntem mai atractivi pentru că avem altă imagine: atmosfera publicului, dar și profesionalismul echipei”.

Atenția la detaliu, asul din mâneca ploieștenilor

Strategia de marketing a clubului ține linia dictată de echipele din străinătate. Oficialii clubului ploieștean nu se feresc să confirme că urmăresc tendințele dictate de Manchester United, Barcelona și Bayern München. Însă diferența dintre formațiile de afară – Manchester United încasează aproape 150 de milioane de euro din sponsorizări – și Petrolul, care primește puțin peste un milion de euro de la sponsori, este uriașă. „Trecem printr-o perioadă dificilă economic și companiile au bugete din ce în ce mai mici acordate marketingului. În plus, puterea de cumpărare în România este mică și ne lovim de asta atunci când facem previziuni la magazinul nostru oficial: cred că vom vinde 2-3.000 de tricouri”, susține Alexandru Crângu.

Însă oficialul ploieștenilor vine să contracareze aceste lipsuri ale unei piețe sărace cu o promisiune pentru fani: atenția la detalii. Sediul clubului a fost amenajat chiar de șefii Petrolului într-o clădire de birouri așezată în dreptul unuia dintre colțurile terenului de pe „Ilie Oană”.
Priveliștea e superbă, iar stadionul arată occidental. „Așa am convins mulți jucători să semneze cu noi. Avem un principiu: nu semnăm contracte prin fax sau e-mail. Invităm jucătorul să vină la Ploiești, să vadă care e treaba. Mulți ne-au spus că au fost convinși de asta. Birourile arată superb, iar jucătorii spun că nu văd așa ceva prin străinătate. Și vin din campionate tari, precum Spania și Olanda„, susține Crângu.

Profit de 1,21 milioane de euro anul trecut

Și, deocamdată, planul funcționează. Pe plan sportiv, în următoarele două săptămâni, ploieștenii joacă o dublă manșă cu Dinamo Zagreb pentru calificarea în grupele Europa League. Financiar, aceasta s-ar traduce în aproximativ două milioane de euro care ar intra în conturile clubului. Conturi care în 2013 au rămas, după ce s-au scăzut toate cheltuielile, cu un surplus de 1,21 milioane de euro. O bună parte din acest profit a venit din vânzarea de jucători, Petrolul încasând aproape 4 milioane de euro în schimbul lui Grozav, Hamza, Bokila, Boudjemaa și Benga.

Marea surpriză vine însă din altă parte: petroliștii reușesc să se întrețină și din vânzarea de bilete, media spectatorilor fiind, în sezonul 2013-2014, de circa 11.500 pe meci, cea mai mare din România (Steaua a avut o medie sub 10.000 de spectatori). „Nu este o mare afacere pentru noi, întrucât avem de plătit o chirie de 17.500 de euro pe meci, iar prețurile variază între 12 și 60 de lei fără loje. Numai din loje încasăm 300.000 de euro pe an. Dar veniturile nu sunt spectaculoase, reușim să ne plătim cheltuielile: arbitrii, asistența medicală, firma de pază care asigură ordinea pe stadion și așa mai departe, costul unui meci e undeva, la 30.000 de euro, indiferent de competiția unde are loc”, încheie directorul executiv al Petrolului, Alexandru Crângu. Acesta promite că ambiția Petrolului nu se va opri aici, iar inovațiile vor continua.

Adrian Costeiu / Redactor
Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
Motivul pentru care Elena Ceaușescu a fost poreclită „Păsărica”. De ce i se spunea așa
Motivul pentru care Elena Ceaușescu a fost poreclită „Păsărica”. De ce i se spunea așa
Două cuvinte! Cum l-au numit englezii pe Radu Drăgușin, după ce a jucat 95 de minute în Manchester City – Tottenham 0-4
Două cuvinte! Cum l-au numit englezii pe Radu Drăgușin, după ce a jucat 95 de minute în Manchester City –…
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu puțin timp înainte ca artistul să moară: „Era riscant”
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu puțin timp înainte ca artistul…
Sârbii nu au avut milă după decizia UEFA în cazul România – Kosovo: „Un lucru este șocant”
Sârbii nu au avut milă după decizia UEFA în cazul România – Kosovo: „Un lucru este șocant”
Luis Phelipe este dorit la o echipă din Superligă! Anunţul făcut astăzi
Luis Phelipe este dorit la o echipă din Superligă! Anunţul făcut astăzi
El este primul transfer făcut de Rapid în această iarnă! Jucătorul semnează cu echipa lui Şumudică: ”E cu un pas şi jumătate în Giuleşti”
El este primul transfer făcut de Rapid în această iarnă! Jucătorul semnează cu echipa lui Şumudică: ”E cu un pas…
Cum a ajuns să arate Anna Kournikova acum, la 22 de ani după ce era votată „cea mai sexy femeie din lume”
Cum a ajuns să arate Anna Kournikova acum, la 22 de ani după ce era votată „cea mai sexy femeie…
EXIT POLL PREZIDENŢIALE 2024. Avem cifrele de la ora 14.00, surpriză TOTALĂ, doar unele sondaje au anticipat această finală
EXIT POLL PREZIDENŢIALE 2024. Avem cifrele de la ora 14.00, surpriză TOTALĂ, doar unele sondaje au anticipat această finală
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
Un român de 100 de ani a votat la o secţie din Munchen
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
ADEVĂRUL despre România în Al Doilea Război. „Am avut norocul să...”
INTERDICȚIA halucinantă primită de Gabriel Cotabiță de la fiicele sale. Artistul a fost nevoit să se supună...
INTERDICȚIA halucinantă primită de Gabriel Cotabiță de la fiicele sale. Artistul a fost nevoit să se supună...
Decizie șoc pentru Ion ILIESCU. Înalta Curte de Justiție a hotărât definitiv
Decizie șoc pentru Ion ILIESCU. Înalta Curte de Justiție a hotărât definitiv
Breaking! Cine e polițistul care s-a împușcat în cap
Breaking! Cine e polițistul care s-a împușcat în cap
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul a murit la 69 de ani
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul a murit la 69 de…
România este campioană mondială la Counter-Strike 2. Care e „formula” câștigătoare?
România este campioană mondială la Counter-Strike 2. Care e „formula” câștigătoare?
Max Verstappen, campion mondial pentru a patra oară în Formula 1
Max Verstappen, campion mondial pentru a patra oară în Formula 1
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a însoțit-o pe soție, deși el a votat în diaspora
Cum a apărut Ilinca Simion la o secție de votare din București. George Simion a însoțit-o pe soție, deși el…
×