STUDIU DE CAZ | Cluburile din România reușesc să umple doar un sfert de stadion. Steaua este sub Pandurii și Botoșani. Situație dramatică în fotbalul românesc
Cluburile din Liga 1 au mari probleme cu vânzarea biletelor, fiind mult în spatele echipelor din marile campionate ale Europei. În prezent, Petrolul este echipa care știe cel mai bine să profite de aportul fanilor
Imaginea fotbalului românesc nu este una îmbucurătoare. Mai multe cluburi își joacă meciurile de pe teren propriu într-o atmosferă dezolantă, cu puțini spectatori în tribună. Interesant este că rețeta care este promovată acum dăunează în primul rând echipelor, care ar putea câștiga mult mai mult de pe urma vânzării de bilete.
Biletele ieftine nu aduc oamenii la stadion
În România este o situație atipică, în primul rând din cauza faptului că pentru a vedea un meci de Liga 1 nu este scump. Conform unui studiu asupra sezonului trecut făcut de Școala de Marketeri în Sport dezvoltată de SEG Team în parteneriat cu Facultatea de Marketing din ASE, prețul mediu al unui tichet la meciurile din campionatul intern a fost, în campionatul 2013/2014, doar 17 lei. Surprinzător, Gaz Metan Mediaș și CFR Cluj sunt cluburile cu cele mai mari prețuri, adică aproximativ 33 lei. La polul opus s-a aflat FC Vaslui, unde pentru a vedea meciurile echipei din localitate te costa, în medie, aproximativ 7 lei.
România, mult în spatele altor campionate
Un capitol la care Liga 1 stă mult mai prost decât cele mai importante competiții europene este gradul de ocupare al stadioanelor. Dacă în Anglia sau Germania fotbalul reprezintă o activitate care atrage mulți oameni, în România arenele sunt mai mult goale decât pline. În sezonul trecut, gradul de ocupare în Liga 1 a fost de 27%, în timp ce Premier League a avut 92,33%, Bundesliga 92,65%, iar La Liga 74,26%. La același capitol putem spune că Steaua, clubul cu cei mai mulți suporteri din România, nu se compară cu alte mari cluburi din Europa. „Roș-albaștrii” au avut o medie de 9.453 de spectatori la meciurile de pe teren propriu în timp ce Manchester United, Borussia Dortmund sau Barcelona au trecut de pragul de 75.000.
Petrolul și Astra, peste Steaua
La nivelul Ligii 1, Petrolul este echipa care adună cei mai mulți fani raportat la capacitatea stadionului pe care îl are. În sezonul trecut, ploieștenii au avut un grad de ocupare a stadionului de 56,34%, iar locul doi este ocupat de Astra Giurgiu, care a avut un grad de ocupare a stadionului la meciurile de pe teren propriu de 54,17%. Podiumul este completat de Botoșani. Moldovenii au fost susținuți la partidele de „acasă” de 48,47% din totalul numărului de posibili spectatori. Surprinzătoare este absența Stelei din primele trei echipei. Formația din Ghencea a avut un grad de ocupare al stadionului de 31% în sezonul trecut, sub Dinamo, care a înregistrat un procent de 33,47%.
Televiziunea plătește mai bine decât spectatorii
Unul dintre motivele pentru care stadioanele din România sunt dezolante este ora la care se dispută meciurile. Televiziunile care au transmis competiția în ultimii ani au avut grijă să nu fie prea multe cazuri în care să se joace două partide la aceeași oră. Un alt motiv este faptul că foarte puține echipe au investit în condițiile pe care le oferă stadioanele din România. Accesul greoi, dar și lipsa unei curățenii pe arenele de fotbal îl fac pe spectator să își caute alte activități decât să vadă meciul de la fața locului.
Totuși, conform studiului făcut de Școala de Marketeri în Sport, chiar și în cazul în care cluburile ar avea un grad de ocupare de 80% tot nu ar ajunge la sumele pe care le încasează de la televiziuni. În prezent, un club de Liga 1 primește anual cel puțin un milion de euro, suma putând să crească în cazul unei clasări mai bune. Dacă, ipotetic, meciurile din Liga 1 s-ar disputa cu stadioanele pline în proporție de 80%, doar formațiile cu o capacitate mai mare a arenei s-ar bucura de venituri suplimentare. Calculul este făcut în funcție de prețul actual al biletelor și de numărul de spectatori posibili pe fiecare stadion.