Televiziunea, **oxigenul cluburilor
RCS a mai dat o lovitură. Deținătoarea drepturilor TV pentru
Liga I, campionatele Spaniei și Germaniei, și alte competiții, a
achiziționat și campionatul englez de fotbal cu o sumă uriașă: 25
de milioane de euro!
Achiziția făcută de RCS surprinde cel puțin prin suma plătită.
Drepturile sunt deținute până la vară de Eurosport, care a plătit
pentru Ungaria și România aproximativ 3,7 milioane de euro. Pentru
aceleași două țări, RCS a oferit acum de aproape șapte ori mai
mult, adică 25 de milioane de euro pentru următoarele trei sezoane,
probabil în jur de 12 pentru România și 13 pentru Ungaria! O sumă
uriașă în plină criză, când toată lumea mai degrabă reduce
costurile.
Supralicitează și la Liga I?
Faptul că Digi a investit atât de mult în campionatul englez
este, paradoxal, o veste bună pentru cluburile românești. Acestea
depind tot mai mult de banii încasați din televizări, cel puțin un
sfert din buget venind din suma colosală plătită de RCS pentru Liga
I, peste 30 de milioane de euro pe sezon. Cum Liga I face la noi
audiență mult mai bună decât orice alt campionat, este de așteptat
ca anul viitor, când va avea loc o nouă licitație la LPF, RCS să
fie din nou un jucător important. Și, în ciuda zvonurilor care
prevesteau reducerea drastică a sumei, compania de cablu ar putea
chiar licita mai mult. Actualul contract se încheie odată cu
sezonul viitor, 2010-2011. Surse din LPF au mărturisit că RCS nu
face prea multă vâlvă despre Liga I, tocmai pentru a nu fi obligată
să urce mult mai mult suma, dar că altfel nici nu se gândește să
renunțe la drepturi.
În schimb, din schemă ar putea ieși GSP TV. RCS va continua cel
mai probabil colaborarea doar cu Antena 1, fiind tot mai greu de
gestionat parteneriatul cu GSP TV. Televiziunea parteneră are exact
același profil ca DigiSport, dar ia o felie mai mare din cota de
piață și veniturile pe această nișă, deși suportă mai puțin din
cheltuieli. Chiar și așa însă, este puțin probabil ca Digi să-și
acopere cheltuielile, miza fiind mai degrabă alta: creșterea cotei
de piață și a încasărilor din abonamente. Mai ales că doar ceea ce
cumpără RCS se dă la un preț mai mare, în rest tendința este de
scădere a prețurilor.
4 de
peste patru ori mai mult a plătit RCS pentru Liga I față de ultimul
sezon deținut de Telesport
7 de
șapte ori mai mult plătește RCS pentru drepturile Premier League
față de Eurosport