Viitorul nu sună bine!** Ultimul sponsor independent pleacă din Liga 1!

Liga I își pierde unul dintre ultimii, dacă nu chiar ultimul
sponsor independent. Cluburile au în general ca sponsori firme ale
patronului, apropiate ale acestuia sau autorități locale. Rapidul
este ultima echipă care poartă pe tricou un sponsor independent,
Superbet, dar pe care aproape sigur îl va pierde la anul, iar odată
cu el aproximativ 250.000 de euro.

Sponsorii nu s-au înghesuit niciodată într-un mediu mai degrabă
nesănătos cum este fotbalul intern. Pe tricouri apar în general
firme ale patronilor sau apropiaților acestuia sau sponsori mici.
Nici cluburile mari, cu nume, nu sunt prea atractive: Steaua nu are
nimic pe tricou, Dinamo a cooptat Orange cu ajutorul acționarului
Nicolae Badea, Timișoara cu BkP-ul lui Marian Iancu, Vasluiul cu
combinele New Holland folosite de Porumboiu, Oțelul cu combinatul
Mittal Steel. Asta în condițiile în care veniturile comerciale ale
marilor cluburi ale Europei reprezintă în medie în jur de 30% din
buget.

250.000
de euro în minus la Rapid

Rapid e practic ultima echipă care scoate o sumă importantă
pentru brandul purtat pe tricou. Prin intermediul SEG Team, clubul
lui Copos câștigă aproximativ 250.000 de euro de la Superbet, o
companie de pariuri. Problema e că, din sursele ProSport, și
Superbet a hotărât să se retragă. Mai întâi de la Rapid, din cauza
scandalurilor de la echipă, fiind de notorietate cele legate de
Bornescu, Coman, Șumudică, Lazăr. Superbet nu mai vrea să-și
asocieze numele cu o echipă plină de scandaluri, care mai și riscă
să rateze Europa din nou! Iar celor de la SEG Team le va fi extrem
de greu să găsească un înlocuitor pe măsură, dacă nu reușesc să-i
convingă să continue.

Fără
televizări dispare panotajul

Oficialii Superbet n-au comentat situația, dar neoficial
intenția lor este chiar mai drastică. Deși inițial luau în calcul
implicarea la o altă echipă sau măcar publicitatea pe panourile de
la meciuri, în principiu au decis să renunțe și la acestea. Cel mai
proaspăt motiv este riscul ca majoritatea partidelor din sezonul
viitor să nu fie televizate, deci efectul reclamei, pe tricou sau
panouri, să fie minor!

3-4
milioane de euro în minus

Încă un risc neluat în calcul de LPF atunci când a amenințat că
nu televizează partidele. Sumele nu sunt uriașe, dar nici mici.
Panotajul înseamnă undeva la 3-4 milioane de euro pentru cluburile
din Liga I, 16 dintre cele 18 având acum reclamele gestionate de
SEG Team și venituri garantate. Steaua încasează aproximativ
500.000 de euro pe sezon din panotaj, cea mai mare sumă din Liga I,
în timp ce Sportul strânge printre cele mai mici, aproximativ
30.000 de euro. Chiar și acum, cu toate partidele televizate, SEG
are dificultăți în a recupera banii promiși cluburilor. La multe
meciuri e mai rentabil să nu se prezinte deloc, ceea ce se și
întâmplă! La celelalte, reclamele sunt mai ieftine și mai puține.
Audiențele meciurilor sunt scăzute, impactul pentru brandurile
care‑și fac reclamă e tot mai mic. Iar dacă rămân netelevizate, va
tinde spre zero. SEG a oferit niște sume cluburilor, pe care nu le
va mai putea garanta în noile condiții. „Ne afectează și pe
noi, dar afectează în primul rând cluburile”
, spun
reprezentanții SEG.

Fără banii visați din televizări, fără sponsori independenți
importanți, cu puțini spectatori în tribune, fotbalului românesc îi
va fi tot mai greu să supraviețuiască. Dacă nu se trezește cineva
să schimbe strategia, de fapt să facă una, viitorul nu sună bine.
FRF și LPF se comportă însă în continuare ca un muribund care se
află în stadiul de negare, dar care își închipuie că e un cavaler
pe un cal alb.

Publicat: 05 05. 2011, 00:07
Actualizat: 05 05. 2011, 00:08