Liga meteodependentă. Frigul a înjumătățit asistența în Liga 1. Steaua și Craiova atrag cei mai mulți oameni, Viitorul și FC Brașov sunt cele mai neinteresante

Cea mai importantă observație care se poate face, urmărind evoluția numărului de spectatori în Liga 1 în funcție de etapă, este aceea că în România vremea, și nu partidele în sine, joacă rolul decisiv în venirea oamenilor pe stadioane. Etapa a 12-a, jucată în cel mai friguros moment al actualului sezon, a însemnat prăbușirea asistenței pe stadioane. Condițiile generale proaste de pe arenele României și echipele slabe, cu un joc mediocru, fac ca întrecerea internă să fie meteodependentă, lucru anormal pentru un campionat din Europa secolului XXI. Cât a fost cald, audiența a rămas în parametri mediocri, dar stabili: etapele 1, 3 și 7 au trecut de 40.000 de oameni, etapa 2 ar fi sărit, de asemenea, de acest prag dacă partida jucată de Steaua acasă cu Craiova s-ar fi disputat cu spectatori.

Meciurile din etapa a 12-a, disputate în intervalul 24-27 octombrie, exact când temperaturile au scăzut brusc în România (de la 15 grade pe 23 octombrie la 3-8 grade în intervalul 24-26 octombrie), au însemnat și dispariția oamenilor de pe stadioane. În această rundă, nu mai puțin de 4 dintre cele 9 meciuri s-au jucat cu cel mult 500 de spectatori în tribune. În total, conform site-ului soccerway.com, în etapa a 12-a au fost 18.633 de spectatori, cu 5.000 mai puțini decât penultima etapă ca audiență, a 4-a, atunci când doar 8 partide s-au disputat cu spectatori (Steaua-Pandurii a fost cu porțile închise).

Motivele pentru care românii nu vin la stadion când plouă

Îndreptarea parțială a vremii a readus oamenii la stadion. Ultima etapă, a 13-a, încheiată aseară, a avut o asistență-record, 59.654 de spectatori, dar asta în circumstanța specială a disputării partidei Steaua-Dinamo pe cel mai modern stadion al țării. Dar chiar și fără cei 38.154 de oameni de pe Arena Națională, celelalte 8 meciuri au adus în tribune peste 21.000 de spectatori.

Această fluctuație a audienței în funcție de gradele din termometru și de numărul norilor de pe cer are mai multe cauze.

Cu foarte mici excepții, echipele n-au nicio preocupare să-și țină suporterii aproape. Nu există strategii de marketing, de fidelizare a fanilor și de câștigare a altora noi, nu se poartă un dialog cu susținătorii și nici dorința de a se da o identitate grupărilor respective. Lipsa centrelor de copii și juniori, lipsește cluburile nu doar de sprijinul unor jucători tineri și ieftini, ci și de amprenta locală și de baza de masă în comunitățile unde joacă.


Partida Petrolul-Steaua, din etapa a 8-a, a adus în tribunele arenei „Ilie Oană” 13.000 de suporteri. Capacitatea stadionului
din Ploiești este de 15.500 de locuri. FOTO: Răzvan Lupică

Absența infrastructurii – numai patru stadioane sunt, în acest moment, la parametri competitivi: Arena Națională (unde Steaua și Dinamo joacă doar ocazional), Arena Cluj (unde evoluează „U” Cluj), „Doctor Constantin Rădulescu” (unde joacă acasă CFR Cluj) și „Ilie Oană” (unde joacă Petrolul Ploiești). În rest, condițiile sunt mai mult sau mai puțin precare, în multe stadioane nu există nici măcar toalete, pentru a nu mai vorbi de adăpost împotriva vântului și a ploii, parcări, restaurante și alte asemenea facilități.

Lipsa perspectivei și a jucătorilor de valoare contribuie, de asemenea, din plin la acest fenomen al meteodependenței. Suporterii știu că nu pierd prea mult dacă nu se duc la meci și doar sosirea adversarilor din vârful clasamentului stârnește, uneori, emulație.

Excepțiile din acest ocean de mediocritate sunt puține. Steaua și CFR, echipele cu cele mai importante performanțe în ultimii ani, atrag oamenii deși nu au o comunicare adecvată cu suporterii lor. La Dinamo, membrii galeriei au subliniat de mai multe ori că vin la stadion din solidaritate cu clubul lor, și nu pentru că ar aștepta mari performanțe de la o echipă mediocră din toate punctele de vedere. Craiova, oraș care este dedicat fotbalului, trăiește cu bucurie revenirea în prima ligă. În sfârșit, Petrolul are cel mai constant număr de spectatori (7.500, 7.000, 6.500, 13.000, 4.000, 6.000, 5.000) pentru că, deși n-au prea fost performanțe, conducerea s-a preocupat și de comunicarea cu fanii, și de condițiile acestora (stadion nou), dar și de aducerea unor fotbaliști de valoare.

 

Clasamentul etapelor în funcție de audiență

Runda                   Nr. de spectatori  Medie
1. Etapa 13            59.654                   6.628
2. Etapa 1              43.163                   4.796
3. Etapa 3              42.873                   4.764
4. Etapa 7              41.000                   4.556
5. Etapa 9              39.580                   4.398
6. Etapa 11            39.033                   4.337
7. Etapa 5              39.000                   4.333
8. Etapa 10            37.674                   4.186
9. Etapa 8              36.500                   4.056
10. Etapa 2*          35.300                   3.922 (4.412)
11. Etapa 6            34.417                   3.824
12. Etapa 4*          24.400                   2.711 (3.050)
13. Etapa 12          18.633                   2.070

Notă: în etapele 2 și 4, audiența a fost scăzută semnificativ prin absența spectatorilor la meciurile jucate acasă de Steaua (cu Craiova și Pandurii). Media suporterilor în partidele disputate cu suporteri în tribună de Steaua în Ghencea este de 5.778.

Pe ultima coloană, în paranteză este trecută media asistenței la meciuri fără a fi luate în calcul jocurile din Ghencea, unde n-a fost permisă prezența spectatorilor în tribune. 

Craiova, cel mai constant interes acasă. Steaua, cea mai constantă atracție în deplasare

Meciul cu cei mai mulți spectatori din acest sezon în Liga 1 a fost, așa cum era de așteptat, partida Steaua – Dinamo, din etapa a 13-a. Eternul derby, disputat pe Arena Națională, cel mai mare stadion al țării, a benficiat nu numai de interesul deosebit, de capacitatea arenei și de numărul mare de suporteri pe care-l au cele două echipe, ci și de condițiile oferite – cele mai bune din România și, totodată, cele mai apropiate de confortul din Occident.


Revenirea Craiovei în Liga 1, petrecută în iulie, cu Pandurii, a strâns în tribunele bătrânului „Ion Oblemenco” 13.000 de oameni FOTO: Mediafax

În schimb, clasamentul celor mai mari asistențe în etapele disputate până acum în Liga 1 arată că trei dintre primele 10 poziții sunt ocupate de Craiova (cu Petrolul, Pandurii și Chiajna).

Steaua e campioana interesului în deplasări, trei dintre cele mai vizionate 10 jocuri avându-i pe elevii lui Costel Gâlcă pe post de vizitatori (la Petrolul, Oțelul și CFR).


Meciurile cu cea mai mare audiență
Meciul                            Etapa     Nr. spectatori
1. Steaua – Dinamo         13       38.154
2. Craiova – Petrolul           5       14.000
3-4. Craiova – Pandurii      1       13.000
3-4. Petrolul – Steaua        8       13.000
5. Dinamo – Craiova       10        11.000
6-8. CFR – Astra                 7        10.000
6-8. Oțelul – Steaua        10        10.000
6-8. Craiova – Chiajna    11        10.000
9. Steaua – Astra               9         9.080
10. CFR – Steaua             3          9.000

Brașov – părăsită de suporteri, proiectul Viitorul – fără interes pentru microbiști

Topul meciurilor cu cea mai mică audiență e dominat, prin forța împrejurărilor, tot de Steaua, care a avut zero spectatori la întâlnirile de acasă cu Craiova (etapa 2) și Pandurii (etapa 4). Acest lucru a fost posibil însă în urma unei sancțiuni primite de la FRF de a juca două partide de campionat cu porțile închise.


Frigul a făcut ca la partida Concordia-CFR, din etapa a 12-a, să asiste numai 200 de spectatori, un record negativ chiar și pentru stadionul din Chiajna. FOTO: Mediafax

Dacă eliminăm jocurile disputate fără spectatori, pe primul loc urcă FC Brașov, o echipă fără nici cea mai mică preocupare față de cei pentru care se presupune că joacă. Suporterii le dau „stegarilor” exact atenția de care se bucură, la rândul lor. FC Brașov n-are niciun fel de comunicare cu brașovenii – nici măcar un site de internet unde să-și anunțe lotul, istoria și partidele următoare. Brașov ocupă locurile 1 și 3 în clasamentul celor mai neinteresante formații, întrecând până și grupări de buzunar fabricate în urmă cu câțiva ani.

În rest, Viitorul lui Hagi are cele mai multe prezențe în top 10 al partidelor fără priză la public. Trei meciuri acasă și unul în deplasare au Viitorul printre combatante, ceea ce arată că proiectul lui Hagi stârnește prea puțin interes real printre microbiști.

Meciurile cu cea mai mică audiență
Meciul                                    Etapa     Nr. de spectatori
1-2. Steaua – Craiova                2           0
1-2. Steaua – Pandurii               4           0
3. Brașov – Iași                         10      150
4. Chiajna – CFR                      12      200
5. Brașov – Craiova                  12      400
10. Viitorul – CFR                        4      700
6-9. Viitorul – Ceahlăul              7      500
6-9. Gaz Metan – Viitorul           8       500
6-9. Viitorul – Oțelul                 11       500
6-9. Ceahlăul – Iași                 12       500

Publicat: 05 11. 2014, 11:30
Actualizat: 05 11. 2014, 12:47