Mircea Sandu a explicat marți, la Sport.ro, situația contractului cu ultima companie importantă care s-a desprins de echipa națională. Înțelegerea cu producătorul de bere Ursus, cea mai mare din istoria FRF, a fost reziliată recent și acum se caută înlocuitori. Cel mai probabil, Timișoreana, brand ce ține tot de grupul Ursus, se va regăsi în curând pe tricourile României, dar pe bani mai puțini. Momentele penibile în care șeful FRF a intrat recent completează peisajul gri al marketingului naționalei.
„Climatul din fotbalul românesc și criza financiară sunt de vină”, a spus președintele FRF atunci când a fost întrebat de ce Ursus, companie care plătea 1,5 milioane pe an pentru națională, nu a mai vrut să mai fie partenerul federalilor. În realitate, producătorul de bere a considerat că produsul său nu este compatibil cu fotbalul românesc și, drept urmare, a încheiat unilateral contractul. Echipa națională a ajuns acum să nu mai aibă niciun sponsor pe tricourile de antrenament și să înregistreze pierderi considerabile.
Boom artificial pe piață, FRF profită În urmă cu șase ani, echipa națională avea doi mari sponsori: Bergenbier, unul dintre cei mai longevivi parteneri ai FRF alături de producătorul de echipament Adidas, și Coca-Cola. Sumele pe care cele două companii le aduceau în bugetul FRF nu erau deloc impresionante. Undeva în jurul a 500.000 de dolari, dar lucrurile aveau să se îmbunătățească. Bergenbier, aflat la final de contract după Euro 2008, a pierdut licitația în fața celor de la Ursus și FRF primea dintr-un foc 1,5 milioane de euro anual! Cu un an în urmă, Coca-Cola fusese înlocuită cu marele rival Pepsi și, în plus, în portofoliu au mai fost adăugate alte trei nume mari: Dacia, Raiffeisen și Vodafone. În conturile FRF intrau, așadar, în jur de 6 milioane de euro din sponsorizări și drepturi TV. „Piața crescuse, era acel boom economic artificial și așa s-a ajuns la aceste sume foarte bune pentru Federația Română de Fotbal. În plus, echipa națională avea performanțe, participase la Campionatul European”, au explicat specialiștii în publicitate.
A pierdut 3 într-un an Declinul accentuat al FRF a început în urmă cu doi ani. Federația a pierdut în 2010 nu mai puțin de trei sponsori importanți, din varii motive, și a reușit să aducă doar unul. De pe tricourile naționalei au dispărut treptat Dacia, Reiffeisen, Pepsi și doar Coca-Cola a revenit ca sponsor, după o pauză de trei ani, în locul celuilalt producător de băuturi răcoritoare. ª Dacia (1 milion de euro pe an) s-a retras din cauza problemelor financiare pe care le avea în acel moment ª Reiffeisen (500.000 de euro pe an) a vrut prelungirea contractului pe o perioadă între 8 și 10 ani pe bani mai puțini, lucru refuzat de FRF ª Vodafone (400.000 de euro pe an), conform politicii companiei, a renunțat la fotbalul românesc și a investit apoi în Formula 1.
Gafe cu Coca-Cola și Roșia Montana După decizia celor de la Ursus de a încheia unilateral contractul cu FRF, Mircea Sandu a hotărât să aducă singur noi sponsori, adică doar cu ajutorul celui mai nou membru al federației, Bogdan Nițescu. De ei s-au legat însă două mari gafe! Directorul de marketing federal a început prin a-i suna din senin pe reprezentanții Coca-Cola pentru a-i anunța că trebuie să se prezinte la negocierea unui nou contract. Asta deși producătorul de răcoritoare mai are contract cu federalii până în 2014!
Apogeul a fost atins însă în momentul în care acesta a trimis un fax cu o propunere de sponsorizare către o organizație ecologistă, în loc să-l expedieze către Roșia Montana Gold Corporation. Culmea, Mircea Sandu s-a și întâlnit cu activiștii de la „Salvați Roșia Montana” pentru negocieri, fiind dispus să accepte ca jucătorii să poarte cască de miner și să bea apă „cu cianură”!
Bergenbier, pe plus fără națională Ziarul Financiar anunța în urmă cu doi ani, la șase luni de la încheierea contractului dintre Bergenbier și FRF, că producătorul de bere a câștigat 3 la sută din piață după ce nu s-a mai asociat cu naționala României. După ce a pierdut licitația cu Ursus, Bergenbier a trecut printr-un rebranding de câteva milioane de euro, lucru care, conform specialiștilor, ar fi făcut posibilă creșterea înregistrată la finalul lui 2009.
6 milioane de euro a fost suma maximă pe care a primit-o federația de la sponsori, acest lucru se întâmpla după semnarea contractului cu Ursus, cel mai mare sponsor din istorie
4 milioane de euro primește acum FRF de la toți sponsorii și din drepturile TV pentru meciurile naționalei
5 sponsori a pierdut naționala în ultimii șase ani: Gilette, Ursus, Reiffeisen, Dacia și Vodafone
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER