Scandalul stadionului din Craiova. Liviu Dragnea: „Au apărut prevederi care trebuie puse în practică. Este nevoie de modificarea unor indicatori tehnico-economici”. Directorul CNI: „S-au schimbat cerințele UEFA!”. FRF: „Nu s-a schimbat nimic!”. Comunicatul constructorilor

Subiectul privind modificările de amploare aduse stadionului din Craiova înainte chiar ca acesta să fie gata, dat publicității de ProSport luni dimineața, a fost confirmat, la prânz, de Liviu Dragnea, președintele PSD.

Potrivit documentelor publicate chiar pe site-ul guvernului, este nevoie de o nouă Hotărâre de Guvern, față de cea din 2014, pentru a aproba o serie de schimbări importante la stadionul din Craiova: comparativ cu momentul în care s-a aprobat suma de 53 de milioane de euro, în 2014, noul stadion va avea o înălțime cu aproape 10 metri mai mică (50,14 față de 60), a fost necesară adâncirea fundației, construcția unui etaj în plus, modificarea structurii de rezistență etc. Documentul a fost publicat de guvern pe 12 iulie și poate fi consultat în original aici. Noul termen de finalizare a lucrărilor menționat în Nota de fundamentare este noiembrie 2017. Inițial, stadionul trebuia dat în folosință în noiembrie 2016.

După apariția materialului, primii care au intervenit au fost postacii, care s-au grăbit să dezmintă: nimic n-a fost greșit, lucrurile au fost de la bun început în regulă, s-a realizat chiar o economie față de suma estimată inițial, totul este o invenție a ProSport care vizează răul unui anumit partid.

Liviu Dragnea: „Acel stadion a fost proiectat și construit până să apară tragedia de la Colectiv. Este nevoie de modificarea unor indicatori tehnico-economici”


Liviu Dragnea și Olguța Vasilescu în vizită de lucru la șantierul stadionului din Craiova, 10 mai 2017. La acea oră, arena avea deja șase luni întârziere. FOTO: Mediafax

La prânz, însă, întrebat la Parlament despre subiect, Liviu Dragnea, președintele PSD, a explicat: „Acel stadion a fost proiectat și construit până să apară noile norme generate de tragedia de la Colectiv (n.r. – 31 octombrie 2015). Și au apărut niște prevederi legale care trebuie puse în practică. Fiind o investiție foarte mare, nu este suficientă o decizie a dirigintelui de șantier. Și atunci este nevoie de modificarea unor indicatori tehnico-economici”.

Liderul PSD a dezmințit că ar mai exista acum probleme cu structura de rezistență: „Nu sunt probleme în ceea ce privește rezistența. Am văzut, sau mi-a spus cineva că s-a spus că nu rezistă la vânt. Asta e o glumă. În același timp, prin această modificare se diminuează și prețul. Pentru că prețul inițial se diminuează datorită licitației”.

Declarația lui Liviu Dragnea poate fi urmărită aici, de la minutul 25:35, în înregistrarea „Astăzi, ora 15:00″.

USR a interpelat guvernul pe tema stadionului

Deputatul Adrian Claudiu Prisnel, de la USR, cel care a semnalat primul, pe contul său de Facebook, problemele de la stadionul din Craiova, a declarat pentru ProSport că a făcut o sesizare oficială: „Vineri am interpelat guvernul. Trebuie să ne răspundă în 30 de zile. Cât costă toate aceste lucrări de modificare a planului inițial? De ce s-a mai făcut primul studiu de fezabilitate, dacă tot a fost complet eronat? Au 30 de zile, conform legii, să ne răspundă. Dacă nu, facem scandal. Sunt bani publici. Ne jucăm cu milioanele de euro”.

Liberalii tac.

Cefelan, directorul CNI: „Standardele UEFA s-au schimbat din 2014 până acum”. Duru, director FRF: „Nu s-a schimbat nimic. Se știau cerințele încă din 2012!”


Viorel Duru, expertul FRF în privința normelor UEFA și FIFA, spune că parametrii stadionului din Craiova erau cunoscuți cel puțin din 2012 și că, de atunci, nu a intervenit nicio modificare. Guvernanții susțin contrariul. FOTO: Mediafax

În acest timp, Adrian Cefelan, directorul Companiei Naționale de Investiții, a negat, în Gazeta sporturilor, documentele publicate pe site-ul guvernului și confirmate de Dragnea. „Nu știu de unde a apărut nebunia asta. De fapt, nu demontăm, nu construim și nu o să refacem absolut nimic. Inițial, în 2014, s-a făcut un studiu de fezabilitate, un concept, iar pe baza lui s-a dat o Hotărâre de Guvern (HG 900/2014) pentru demolarea vechii arene și construirea celei noi”. Interesant este că, dacă premierului Mihai Tudose i s-au dat documente unde scrie că suprafața construită a crescut cu 7.000 de metri pătrați, în schimb Cefelan spune că, de fapt, e vorba de 14.000 de metri pătrați: „În studiul de fezabilitate inițial erau alte date, iar acum stadionul are alte cote. De exemplu, suprafața totală era de 41.608 metri pătrați, iar acum este 54.159 metri pătrați”. În Nota de fundamentare înaintată guvernului se menționează că stadionul va avea 50,14 metri înălțime, față de 60 de metri, cât era prevăzut inițial, dar Cefelan i-a spus reporterului Marius Mărgărit că „practic, am făcut o casă mai mare, la standardele UEFA și naționale în vigoare, care s-au schimbat din 2014 până acum. Și chiar am făcut-o cu bani mai puțini”. 

Contactat de ProSport, Viorel Duru, directorul Departamentului de Licențiere al FRF și consultantul Companiei Naționale de Investiții pentru stadioanele de la Craiova și Târgu Jiu, a afirmat însă UEFA n-a modificat nimic! „Din 2014 și până astăzi sunt aceleași cerințe. În 2014 a fost chiar anul în care s-a dat României, organizarea meciurilor de la Euro 2020. În septembrie 2014. Iar caietul de sarcini pentru Euro2020 a fost elaborat cu doi-trei ani înainte! Adică noi știm de aceste condiții din 2012 cel puțin! Noi am fost obligați să completăm niște dosare, să arătăm disponibilitățile pe care le avem, ce vrem să facem. Deci, se știa de normele UEFA„.

Nota de fundamentare a HG-ului ajuns pe masa premierului Tudose invocă aceleași schimbări inexistente ale reglementărilor UEFA pentru a justifica modificarea masivă a proiectului pentru care s-au aprobat banii inițial: „Urmare a implementării unor soluții optimizate și adaptate la situația din teren, după efectuarea lucrărilor de demolare, precum și pentru a asigura cerințele din UEFA EURO 2020 Tournament Requirements, pentru asigurarea condițiilor necesare desfășurării competițiilor sportive de nivel FIFA, UEFA EURO 2020, UEFA Champions League, UEFA Europa League, FRF -Liga I și celelalte competiții interne de fotbal, meciuri de rugby cu public pentru nivel mondial și național – în varianta Rugby League city și în varianta Rugby Union, a intervenit necesitatea revizuirii indicatorilor tehnico-economici avizați în baza Studiului de Fezabilitate emis în 2014 pentru Complexul Sportiv Craiova – Stadion de Fotbal, situată în B-dul Știrbei Voda nr.34, Municipiul Craiova, Județul Dolj”.

Așa cum ați putut citi mai sus, în declarația oficialului FRF – care e și consultantul CNI -, cerințele pentru meciurile organizate sub egida FIFA și UEFA nu s-au schimbat.

Revenind la afirmațiile directorului CNI, Cefelan a promis că, deși termenul de finalizare trecut în HG-ul din 12 iulie este de patru luni, lucrările se vor termina într-o lună: „Constructorul va finaliza lucrările până în 25 august. După aceea se va constitui comisia de predare-primire către Primăria Craiova, iar eu sper ca acest proces să se încheie până în 15-20 septembrie”. Declarațiile, aici.

Întrebări fără răspuns


Fotbaliști ai Craiovei Maxima au însoțit-o, în iunie 2017, pe Olguța Vasilescu într-o vizită la șantierul stadionului din Craiova. În imagine, Silviu Lung. FOTO: Mediafax

După toate aceste evenimente rămân în picioare câteva întrebări.

> Cât ar fi costat stadionul dacă ar fi fost proiectat de la început la parametrii actuali? Guvernul a aprobat în 2014 suma de 53 de milioane de euro (din care, conform Notei de fundamentare de acum, se vor cheltui 52,6 milioane) pentru un stadion cu anumiți parametri – printre altele, mai înalt cu 10 metri față de ce s-a construit. Un inginer constructor a explicat pentru ProSport că, prin reducerea înălțimii arenei, constructorii au realizat economiile necesare modificărilor de substanță efectuate pe parcurs. A rezultat un stadion cu 10 metri mai scund și mai lat, la aceiași bani.

> Toți cei implicați susțin că s-au făcut economii față de suma inițială. Argumentul nu este relevant. Dacă plătești însă cuiva 10 lei și îi ceri să se încadreze în bani ca să-ți cumpere o pâine, iar respectivul îți aduce franzela și un bon de 9 lei și 50 de bani, va respecta condiția. Însă chiar costă o franzelă 9 lei și 50 de bani? Ceea ce știm în acest moment cu certitudine este că stadionul din Cluj, care are cu câteva sute de locuri mai puțin decât cel din Craiova, a costat 1.490 euro/loc construit, în timp ce arena din Bănie costă 1.699 euro/loc construit. Cu 209 euro/loc construit mai scump.

> Dacă se știa clar încă de la început care sunt normele pentru construirea unui stadion (Viorel Duru a fost categoric în privința asta), de ce se justifică acum modificările de amploare făcute prin schimbarea cerințelor din 2014 și până astăzi?

> Dacă totul decurge conform planurilor, așa cum dă asigurări directorul CNI, atunci de ce stadionul, care trebuia inaugurat în noiembrie 2016, încă nu a fost deschis, iar documentele de la guvern vorbesc de o amânare de încă patru luni?

Constructorul nu a dorit să discute, dar a trimis un comunicat: „Proiectul respectă cerințele legale. Lucrările sunt în graficul stabilit. nu sunt necesare lucrări de demolare, refaceri, modificări”

ProSport a încercat să ia legătura atât cu proiectantul lucrării, cât și cu constructorul, pentru a discuta despre subiect. Persoana care a răspuns la firma „Dico și Țigănaș. Arhitectură și inginerie”, din Cluj, ne-a rugat să așteptăm pentru a ne da legătura cu responsabila de proiect. După câteva clipe pe hold, persoana a revenit și ne-a spus că momentan toată lumea este ocupată cu o ședință, nu se știe când se termină, nu există nimeni care poate discuta despre subiect și că, eventual, vom fi căutați mai târziu. Acest lucru nu s-a întâmplat.

„Mai mult durează partea de documentație în România, cu demolarea și construcția e mai ușor. (…) Nu vreau să punem presiune pe firma constructoare pentru a termina mai devreme arena, fiindcă vrem să fie ceva solid, nu să vedem că apar probleme ulterior. Nu au fost probleme cu demolarea, nu ar trebui să fie nici cu construcția, așa că în noiembrie anul viitor  (n.r. – 2016) ar trebui să-l avem la cheie”.
Lia Olguța Vasilescu, 8 septembrie 2015

Pe adresa redacției a sosit după-amiază, în schimb, un comunicat oficial al asociației de firme care lucrează la stadion. Îl redăm mai jos:

„Asocierea
S.C. CON-A SRL SIBIU
S.C. ACI CLUJ S.A.
S.C. NISAL S.R.L.
S.C. DICO SI TIGANAS BIROU DE PROIECTARE S.R.L.

Complex Sportiv Craiova
Stadion de fotbal
Comunicat de presă 17.07.2017
Obiectul contractului – Proiectare și execuție în baza unui „Studiu de fezabilitate / caiet de sarcini”.Prin îndeplinirea obiectului contractului proiectare și execuție (DTAC, PT, DDE) asocierea, constructor – proiectant au conceput, executat / edificat Complexul Sportiv Craiova având la bază cerințele contractuale, legislative, a normelor tehnice în vigoare, normele EU, cerințele UEFA 2020.

Proiectul / construcția respectă cerințele legale și include toate lucrările regăsite în proiectul de HG. Stadionul Craiova este un proiect complex, un obiectiv de tehnicitate ridicată, iar prin dezvoltarea lui pe parcursul celor aproape 2 ani am identificat provocări tehnice, care au fost în totalitate rezolvate. În spatele construcției ridicate stă munca și sacrificiul multor oameni (specialiști, arhitecți, ingineri, profesori, experți, muncitori etc).

Pentru a putea obține cu acuratețe toate informațiile necesare unei proiectări care respectă cerințele legale, standardele și normativele în vigoare, asocierea a realizat mai multe studii (studiul de vânt, studiu de însorire, studiu geotehnic, studiu de inundabilitate etc), aspecte tehnice normale și firești în dezvoltarea unui proiect de asemenea anvergură. Suplimentar, pe parcursul derulării proiectului, prin dezvoltarea din punct de vedere tehnic au avut loc discuții și analize împreună cu diferite entități – ISU, jandarmerie, reprezentanți ai diferiților furnizori de servicii (energie electrică, telefonie, internet etc), Federației Române de Fotbal și cu reprezentanții beneficiarului: Primăria Orașului Craiova, CNI, MDRAP, toate aceste cerințe fiind incluse în proiectul tehnic executat.

Construcția / Proiectul edificat este întocmit în conformitate cu legislația în vigoare, iar lucrările se execută în baza unei Autorizații de Construcție.

Dorim să reamintim că, lucrările de construcții au fost demarate în septembrie 2015. Termenele au fost decalate din cauza timpului nefavorabil lucrărilor de construcții, conform Normativului C16/84 pentru realizarea pe timp friguros a lucrărilor de construcții și instalații. Considerăm că termenul de 2 ani de realizare a unei asemenea investiții este unul care a cerut eforturi deosebite, multă muncă, ingeniozitate, organizare, management și este un termen greu de atins din punct de vedere tehnologic ținând cont de toate aceste aspecte.

Pentru clarificarea afirmațiilor apărute în presă în ultima perioadă, dorim să subliniem următoarele aspecte:
– nu sunt necesare lucrări de demolare, refaceri, modificări,
– execuția lucrărilor a fost făcută în baza Proiectului Tehnic actualizat având la baza Studiul de fezabilitate din 2014,
– lucrările de construcții sunt în graficul anticipat și stabilit, iar în luna septembrie 2017 Stadionul poate intra în procesul de recepție.

Cu stimă,
Ilie Silvia Daniela
Consilier achiziții și cercetare piață”

Firma „Proiect București”, indicată drept autor al primului studiu de fezabilitate pentru stadion, nu are cont de Facebook. ProSport a sunat la numărul afișat pe site, care însă nu poate fi apelat. Am fost trimis un e-mail către firmă, dar nu am primit niciun răspuns.

Publicat: 17 07. 2017, 19:54
Actualizat: 18 07. 2017, 07:22