Cum a ajuns U Cluj lider în Superliga României, plecând din Liga a 4-a. „Este un uriaș adormit. Erau jocuri în liga a 4-a când jucai de la egal la egal cu Gilău sau cu Mintiu Gherlii”. EXCLUSIV
În toamna anului 2016, Universitatea Cluj juca în Liga 4, cu formații precum Vulturul Mintiu Gherlii, AS Viile Dejului, Armenopolis Gherla sau Unirea Tritenii de Jos. Astăzi, fanii „șepcilor roșii” își fac poze cu clasamentul. U Cluj este prima în Superliga României, poziție pe care n-a mai fost de 54 de ani.
Președintele Universității Cluj spune povestea începută cu depunerea dosarului la ANAF pentru renașterea clubului și până în ziua când își vede echipa lider în Superliga.
Radu Constantea este omul care care a condus clubul de pe Cluj Arena, în tot acest timp. Avea doar 33 de ani când a dat startul noii societăți și se încumeta să le promită fanilor ca va ajunge în prima ligă.
I-am cerut să ne explice cum a ajuns Universitatea pe primul loc, plecând din Liga a 4-a. Președintele lui U Cluj vorbește de un număr impresionant de sponsori atrași și despre următorul nivel la care crede că poate ajunge clubul din Ardeal.
„Primul moment care mi-l amintesc este că am stat la coadă la ANAF, să ridic Certificatul Fiscal”
Radu, cum este să fii președintele echipei de pe primul loc?
Sunt mulțumit de începutul acesta de campionat. Sunt doar 7 etape, dar e clar că este un început de sezon reușit. Sperăm să ținem ritmul, dar nu vrem să exagerăm cu bucuria. Mă bucur că au fost 7 meciuri solide și nu a fost doar o conjunctură că am ajuns pe primul loc.
Am văzut că Emil Boc și-a făcut poză cu clasamentul. La ce te gândești când vezi clasamentul?
Poziția din clasament e doar o confirmare a începutului bun de sezon și nimic mai mult. Vrem să rămânem cu picioarele pe pământ.
Cum era în 2016? Preluai un club de la zero și aveai doar 32 de ani.
Suntem mulțumiți de parcursul acestor 8 ani. Ca structură a clubului, arătăm destul de bine. Există stabilitate financiară, avem academia pe locul 3 în țară. Este un nivel promițător și, ca să trecem la următorul nivel, avem nevoie de un buget mai mare. Am ajuns, organic, în primele 4-5 echipe ca venituri din sponsorizări, am atras companii puternice și sper să atragem în perioada următoare mai mulți parteneri și oameni de afaceri cu potențial financiar, care doresc să ni se alăture.
Îți amintești primul lucru pe care l-ai făcut la club în 2016?
Primul moment care mi-l amintesc este că am stat la coadă la ANAF să depunem documentele pentru Certificatul de Identitate Fiscală și așteptam să vedem ce se întâmplă cu vechea societate, pentru că am vrut să dăm continuitate brandului și să nu existe nici o întrerupere în cei 97 de ani de activitate, cât erau atunci. Sunt și sponsori care sunt cu noi din 2016 și multe dintre amintiri sunt legate și de sprijinul lor constant. Obiectivul era să ajungem în prima ligă. Asta a fost și promisiunea pe care le-am făcut-o suporterilor la întâlnirea de atunci cu ei. Pentru mine, cel mai important este că mi-am onorat această promisiune.
„Oamenii din Cluj sunt «low profile». Așa că am găsit modele de cluburi care se bazau pe sprijinul comunității”
De la meciuri cu Mintiu Gherlii și Unirea Triteni, la primul loc. Îndrăzneai să visezi la clasamentul de astăzi?
N-as spune că visam la primul loc. Dar știam că brandul clubului și orașul au potențial mare. Acest club poate să reprezinte Transilvania, din perspectiva suporterilor și a potențialului economic pe care îl are orașul și regiunea. Se va vedea și în tribune, dacă rezultate bune vor continua, că „U” Cluj este o echipă care poate genera o medie de 17.000 – 18.000 de spectatori/meci, ceea ce ar fi foarte bine pentru fotbalul românesc. Cred că „U” Cluj este ca un „uriaș adormit”. Dacă reușim să creștem nivelul sportiv și să avem constanță în rezultate, putem crea un model care să genereze venituri importante din bilete și ticketing, din sponsorship, merchandising și drepturi TV.
U Cluj ajunge pe primul loc, fără să aibă un patron, ceea ce este inedit pentru România. Asta v-ați și dorit, ca echipa să nu depindă de un singur om?
Veneam după o experientă nefericită. Florian Walter sigur că a avut intenții bune și a investit mulți bani, aducând echipa la un nivel bun, dar situația economică a companiilor sale a pus clubul într-o poziție dificilă. Cunoscând orașul și ecosistemul din această zonă a oamenilor cu potențial financiar ridicat, știam că oamenii din Cluj sunt „low profile” și nu vor să-și asume o presiune financiară și mediatică mare. Așa că ne-am inspirat din Austria, din Germania, acolo unde am găsit modele de cluburi care se bazau pe sprijinul comunității. Iar dacă vorbim de cofinanțarea de la bugetul local, aceasta nu a depășit niciodată 30% din bugetul echipei. Suntem de acord să renunțăm la ea, atunci când toate echipele din primele două ligi vor renunța, la rândul lor, la această co-finanțare.
„Avem 33-34 de sponsori, dar ne dorim să creștem numărul”
Aportul sponsorilor la bugetul echipei cât este?
Acum, de când suntem în Superliga, aproximativ 33% din buget este asigurat de către sponsori. Avem și venituri importante, din ticketing, în jur de 11% din buget, iar anul acesta avem și venituri din vânzarea de jucători, care reprezintă 8-10% din total.
Este clubul la nivelul la care îți dorești?
Clubul se află undeva la 60% din potențial. Ca să trecem la următorul nivel e nevoie de investiții în infrastructură. Ne gândim la o investiție în propria noastră bază sportivă și să încercăm să creștem veniturile din sponsorizări și bilete. De asemenea, căutăm asociați privați care să ni se alăture pentru a ne îndeplini următoarele obiective.
De la ce echipe din Germania și Austria te-ai inspirat?
Am fost la Hamburg, Kaiserslautern, ținând cont că am copilărit în Germania. Dar am fost și în Spania, Italia. Sunt modele care te ajută să te inspiri, desigur, în măsura în care reușești să implementezi la noi, pentru că este altă mentalitate, altă legislație. Am reușit să implementăm o parte din ce am crezut noi că se poate adapta la reallitățile românești. Repet, trebuia să ne adapăm și contextului, pentru că știam că oamenii de aici nu o să-și dorească să fie foarte vizibili și atunci ne-am gândit la Germania, Austria, Spania, unde mai există acest tip de structură. În România a dat rezultate modelul cu patroni la echipe, însă noi n-am reușit să identificăm o persoană care să-și asume această responsabilitate mediatică și financiară. Singurul model care se potrivea era această structură asociativă în care încercăm să atragem mediul privat, cofinanțarea de la bugetul local și venituri care pot fi generate de un club de fotbal.
Câți sponsori are astăzi „U” Cluj?
33-34 de sponsori. Suntem destul de bine. Ne dorim să creștem numărul. „U” Cluj n-ar avea o problemă de stabilitate, dacă nu ar mai exista această finanțare publică. Dacă am extrage această finanțare de la toate echipele profesioniste din România, ne-am clasa pe locul 6 ca buget, probabil. Așa, ne situăm undeva pe locurile locul 7-8.
„Erau jocuri în liga a 4-a când jucai de la egal la egal cu Gilău sau cu Mintiu Gherlii”
De ce ești cel mai mândru, după 8 ani în care „U” Cluj a ajuns din Liga 4 pe primul loc în Liga 1?
De faptul că majoritatea clujenilor se identifică cu brandul Universitatea Cluj și de efectul pozitiv pe care rezultatele sportive îl pot genera la nivelul comunității. Confirmă ce simțeam în 2016, că există o susținere importantă în comunitate pentru brandul Universitatea Cluj și că, în timp, se va vedea forța acestei susțineri.
Ați promis primă pentru titlu?
Le avem, toți jucătorii au în contracte primă pentru titlu, pentru cupele europene, pentru play-off. Sunt prime sustenabile pentru club, din punct de vedere financiar. Dar obiectivul nostru este să intrăm în play-off.
Ai mai repeta drumul din 2016 sau a fost prea greu?
A fost o călătorie frumoasă, cu siguranță aș repeta-o, chiar dacă este o presiune constantă, atât din punctul de vedere al sustenabilității financiare, cât și al rezultatelor, la un club precum FC Universitatea Cluj, care are o bază foarte mare de suporteri.