Aripi pentru succes. Cum a construit Red Bull o echipă de fotbal care scrie istorie în Austria

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

24 iulie 2012. Campioana Austriei, Red Bull Salzburg, era eliminată surprinzător din turul III preliminar al Ligii Campionilor de Dudelange, o echipă minusculă din Luxemburg. Probabil că, după o eliminare atât de rușinoasă, orice echipă din Europa și-ar fi schimbat antrenorul și ar fi reformat lotul din temelii. Nu și campioana Austriei, echipă deținută în proporție de 100% de compania producătoare de băuturi energizante Red Bull. Antrenorul Roger Schmidt a fost păstrat, iar echipa a fost în continuare susținută financiar cu câte 40 de milioane de euro pe an. Rezultatul? Unul dintre cele mai bune atacuri din Europa, cu 101 goluri marcate în 31 de partide, plus o optime de finală în Europa League. Și o trupă spectaculoasă, care are un stil fluent, spectaculos, totul grație lui Schmidt și a creierului din spatele echipei, Ralf Rangnick, omul care a pus umărul la revoluția fotbalului german din anii 2000.

Soriano, 500.000 de euro materializați în 75 de goluri
Din iulie 2012, Ralf Rangnick, fost antrenor la Hoffenheim, Stuttgart și Wolfsburg, a devenit directorul sportiv al lui Salzburg, aducându-l ca antrenor pe Roger Schmidt, un tehnician exact pe stilul lui Rangnick. Adică un antrenor cu un stil ofensiv, căruia îi place să aibă posesia și să preseze sus, pentru a recupera mingea imediat. După un prim sezon cu probleme, Salzburg a explodat în 2013, reușind să își câștige grupa din Europa League și să câștige titlul încă din martie. Motivul? Investițiile făcute de colosul care deține echipa din 2005, care a preluat fosta formație Casino Salzburg, aflată în pragul falimentului. Cu un buget de 40 de milioane de euro, Salzburg și-a permis să atragă jucători tineri importanți, precum Kevin Kampl, Alan sau Jonathan Soriano. Într-un singur sezon, ultimul, care fusese cumpărat de Barcelona în 2009, dar care nu a evoluat decât pentru echipa a doua, a devenit căpitanul echipei, marcând 75 de goluri în 87 de meciuri, după ce a fost cumpărat doar cu 500.000 de euro.

Investesc 300 de milioane de euro pe an în sport
Clubul din Salzburg nu este singurul deținut de compania Red Bull. Societatea condusă de Dietmar Mateschitz este proprietar și al echipei New York Red Bulls, campioana Ligii nord-americane de fotbal, în care investește circa 20 de milioane de dolari pe an. În plus, firma de băuturi energizante deține 49% din acțiunile echipei RB Leipzig, care e aproape de promovarea în liga a doua germană, pe care o finanțează cu circa 8 milioane de euro pe an. Pe lângă echipele de hochei Red Bull München și Red Bull Salzburg, compania patronată de Dietmar Mateschitz investește circa 200 de milioane de euro pe an în echipa de Formula 1 care a câștigat ultimele 4 titluri mondiale la constructori. În total, potrivit „Forbes”, Red Bull investește circa 300 de milioane de euro pe an în sport, o treime din bugetul de marketing al companiei austriece.

52,1 de milioane de euro valorează lotul lui Red Bull Salzburg

Publicat: 14 04. 2014, 08:54
Actualizat: 14 04. 2014, 08:55