Bilanțul contabil al unei mușcături. Gesturile controversate care încheie cariere financiare
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Luis Suarez pierde contracte publicitare importante după gestul incredibil făcut de el în timpul meciului cu Italia de la Campionatul Mondial. Sportivii atrag sponsori importanți, dar îi pierd cu ușurință atunci când sunt implicați în scandaluri
Fotbalistul uruguayan Luis Suarez a fost trimis acasă săptămâna trecută, de la Campionatul Mondial, după ce FIFA a decis să-l suspende pentru 9 jocuri la echipa națională și 4 luni din orice activitate fotbalistică. Totul, ca urmare a gestului său regretabil de a-l mușca pe adversarul direct Giorgio Chiellini în timpul partidei cu Italia, de la turneul final. Amenda de doar 66.000 de lire sterline (82.500 de euro) încasată de vedeta lui Liverpool e un fleac pentru fotbalist, care are un salariu săptămânal de 200.000 de lire sterline (250.000 de euro). Atacantul riscă însă acum să piardă milioane de euro după ce câțiva sponsori foarte importanți, cu care avea încheiate parteneriate de imagine, au anunțat că îi vor rezilia contractele.
Deja unul dintre sponsori, 888poker.com, a decis să-i anuleze atacantului înțelegerea semnată cu doar o lună înainte de începerea Mondialului, iar un alt nume greu, Adidas, partener FIFA de zeci de ani, ia în calcul să-i retragă susținerea. Luis Suarez nu s-a bucurat mereu de o imagine foarte bună, mai ales că în decursul carierei lui a mai mușcat, la propriu, din adversari (Branislav Ivanovic, de la Chelsea, în 2013, și Otman Bakkal, de la PSV, în 2010), însă după un sezon extraordinar cu Liverpool, sud-americanul a reușit să-și spele din păcate și să producă bani importanți din contracte individuale de publicitate. Cum ar spune englezul: „Easy come, easy go” („Ușor au venit, ușor s-au pierdut”) i se potrivește în acest moment lui Suarez, care pe lângă șansa irosită de a deveni erou la Brazilia” href=”http://cm2014.prosport.ro/”>Mondialul din Brazilia, va pierde și la capitolul financiar.
Nike, în cazul Armstrong: „Am fost înșelați 10 ani”
Dar cazul fotbalistului din Uruguay nu e singular. Se știe că scandalurile pun pe fugă sponsorii, iar de-a lungul timpului au existat foarte mulți sportivi care au dat cu piciorul unor contracte importante atunci când au fost prinși în ofsaid. E și greu să alegi numele sportivului care a avut cel mai mult de pierdut de pe urma unor astfel de probleme grave de imagine, dar poate cazul ciclistului american Lance Armstrong poate fi un exemplu în acest sens. El a produs un adevărat cutremur atunci când a fost prins de Agenția Americană Antidoping.
Imediat, Uniunea Ciclistă Internațională i-a retras cele 7 victorii din Turul Franței, dar loviturile de imagine au venit mai ales după ce sponsori precum Nike, Oackley, Anheuser-Busch și Trek au renunțat la Lance în 2012. Fanii lui Armstrong, atâția câți or fi mai rămas, își amintesc și azi probabil cum „suna” anunțul celor de la Nike: „Cu mare tristețe anunțăm rezilierea contractului, după 10 ani în care am fost înșelați”.
Alți sportivi americani au înșelat foarte mulți fani, nu numai sponsori. Sprinterul Tyson Gay e un alt caz care a stârnit un scandal imens după ce a fost depistat pozitiv pe 16 mai 2013. Adidas i-a suspendat la scurt timp contractul de imagine. Culmea e că, înainte de a fi prins, Tyson Gay tocmai semnase un act simbolic denumit „My Victory”, susținut de Agenția Americană Antidoping, în care admitea că „singurul sport în care cred e sportul curat, sportul în care nimeni nu trișează, inclusiv prin dopaj”! Câtă ipocrizie? La fel a pățit și atletul Justin Gatlin, care a fost părăsit de Nike după ce a fost descoperit dopat.
Dar lista celor care au pus sponsorii pe fugă e lungă. Tiger Woods a fost lăsat baltă de sponsorii Gillette, Gatorade, Accenture și AT&T, după ce s-au aflat amănunte din viața privată a fostului număr 1 mondial (golf), totul culminând cu divorțul care l-a costat 750 de milioane de dolari. Baschetbalistul Kobe Bryant a pierdut la rândul său contractele cu Nike și McDonald”s, după ce o femeie l-a acuzat că a violat-o. Iar predecesorul lui de la L.A. Lakers, celebrul Ervin „Magic” Johnson, a pierdut înțelegerea cu KFC după ce s-a zvonit că s-a infectat cu virusul HIV pentru că și-a înșelat soția.
Sponsorii l-au lăsat baltă și pe Michael Vick (fotbal american) atunci când s-a aflat că a fost implicat în lupte ilegale de câini. Nike, Reebok și Upper Deck i-au zis „good bye” fără să mai stea pe gânduri.
Mutu, printre așa-numiții „bad-boys”
În Europa, un caz oarecum asemănător cu cel al lui Luis Suarez a fost cel al fotbalistului Wayne Rooney de la Manchester United. Internaționalul englez, care a părăsit Mondialul din acest an după faza grupelor, a pierdut în 2011 contractul cu Coca-Cola, care anual îi plătea fotbalistului 600.000 de lire sterline (750.000 de euro) încă din 2005. Firma americană de băuturi răcoritoare, a cărei imagine se bazează pe conceptul de familie, a luat această decizie după ce s-a aflat că Rooney își înșela soția cu diverse prostituate și după ce fotbalistul a înjurat în fața camerelor de luat vederi, imediat după ce a reușit un hat-trick într-un meci cu West Ham.
În România, Adrian Mutu a fost fotbalistul care a beneficiat în decursul carierei sale de diverse sponsorizări. După ce a fost prins că a consumat droguri pe când era jucător la Chelsea, el a pierdut un contract individual cu Adidas, iar clubul i-a solicitat o despăgubire de 17 milioane de euro pentru afectarea imaginii, pe care Mutu nu are cum să o plătească nici în ziua de azi. În 2004 a fost suspendat 8 luni din fotbal, dar apoi a continuat să obțină diverse sponsorizări cum ar fi cea din 2007, când importatorul Colina Motors i-a dăruit timp de un an o limuzină Audi în valoare de 150.000 de euro.
30 de milioane de dolari a pierdut Lance Armstrong după ce a fost descoperit dopat