Sumele uriașe investite în organizarea Jocurilor Olimpice aduc țării organizatoare prestigiu și expunere internațională în timpul competiției. Însă moștenirea care derivă din găzduirea unei ediții a Jocurilor Olimpice se cuantifică și prin impactul pe care îl are competiția pe termen lung în economia țării organizatoare. Spre exemplu, atât ediția de la Londra, cât și cea de la Vancouver au fost profitabile. Însă, în contrapartidă, există și ediții care nu au fost deloc profitabile. Iar acest lucru e cauzat de lipsa de soluții a autorităților în ceea ce privește întreținerea arenelor construite special pentru competiție. Spre exemplu, arenele în care s-au disputat Jocurile Olimpice de vară din 2004 și cele de iarnă din 1984, de la Atena, respectiv Sarajevo, ilustrează perfect categoria „așa nu”.
Bugetele pentru întreținerea stadioanelor, bazinelor sau patinoarelor au fost reduse de criză sau de nepăsarea autorităților, iar în scurt timp acestea au devenit adevărate ruine. Evident, având în față modelele negative menționate anteriori, jurnaliștilor prezenți la Soci le-a fost ușor să îi chestioneze pe organizatori cu privire la viitorul pe care îl vor avea arenele spectaculoase care delectează privitorii în aceste săptămâni. Mai ales în condițiile în care „Financial Times” sau „Washington Post” au scris că ediția Soci 2014 a Jocurilor Olimpice de iarnă a fost cea mai scumpă din istorie, bugetul ajungând până la 51 de miliarde de dolari, cu 20% mai mult decât a investit China pentru organizarea JO 2008 la Beijing.
Medvedev roagă publicul să caute alternative
Evident, răspunsul rușilor a fost oferit imediat. Potrivit unui anunț postat pe site-ul oficial al Guvernului de la Moscova, prim-ministrul Dmitri Medvedev a invitat atât miniștrii cabinetului său, cât și ONG-uri rusești să propună noi întrebuințări pentru arenele care găzduiesc Jocurile Olimpice de la Soci în aceste zile. Potrivit Camerei de Comerț din Rusia, întreținerea pârtiilor, patinoarelor, trambulinelor, pistei de bob, de sanie și skeleton și a complexului din stațiunea Rosa Kutor ar ajunge la 2 miliarde de dolari pe an. „Soci nu are o tradiție a sporturilor de iarnă, astfel că multe dintre arenele create special pentru Jocurile Olimpice nu vor mai găzdui competiții sportive. Trebuie să găsim o alternativă viabilă pentru o nouă destinație a acestora. Și asta cât mai repede, pentru că întreținerea lor ar costa anual aproape 2 miliarde de dolari”, a declarat Sergei Stepașin, președintele Camerei de Comerț rusești, pentru agenția de presă „Reuters”.
Miliardarii oferă gratis arenele finanțate
Potrivit „Reuters”, vicepremierul rus, Dmitri Kozak, a declarat deja încă de anul trecut că patinoarul pe care au avut loc întrecerile de patinaj viteză va fi transformat în velodrom, în parteneriat cu Federația rusă de ciclism, care finanțează deja echipa Katiușa, participantă în cele mai importante competiții din calendarul profesionist. Tot Kozak a anunțat că stadionul Fișt, pe care au loc ceremoniile de deschidere și închidere a competiției, cu o capacitate de 40.000 de locuri, va fi cedat Consiliului Local al ținutului federal Krasnodar. Potrivit informațiilor oferite de ruși, pe stadionul de 779 de milioane de dolari vor fi organizate concerte și diferite evenimente sportive. Interesant este și că unele dintre arenele care au fost construite din fonduri private vor fi donate statului. Este și cazul arenei de hochei „Șaiba”, proprietatea companiei metalurgice „UGMK”, care urma să fie demolată la finalul competiției. După intervenția lui Vladimir Putin, patronul companiei, Andrei Bokarev, unul dintre cei mai bogați ruși, cu o avere de 1,5 miliarde de dolari, a declarat că este gata să renunțe la planurile inițiale și să doneze gratis arena statului rus.
Rușii mizează pe turism
Va deveni însă organizarea Jocurilor Olimpice de la Soci un vehicul al dezvoltării și al creșterii economice pentru Rusia? Analiștii agenției de rating „Moody”s” susțin că nu! Aceștia au oferit un verdict neutru în ceea ce privește perspectivele economice ale gigantului condus de Putin după Soci 2014. Potrivit „Moody”s”, sumele investite la Soci vor ajuta orașul de la Marea Neagră pe termen scurt, însă pe termen lung verdictul este imposibil de dat în acest moment. Agenția de rating își argumentează concluzia analizei atât prin faptul că „rușii trebuie să găsească un mod inteligent de a folosi arenele și după finalul competiției”, cât și prin „lipsa unei siguranțe în creșterea turismului în următorii ani în zona Soci”. „Pentru a observa o creștere a turismului în zona Soci, e nevoie de investiții masive în industria hotelieră și în promovarea stațiunii”, a explicat Sergei Grușinin, analist la „Moody”s”. Până atunci însă, de câștigat de pe urma Jocurilor Olimpice au doar companiile multinaționale care și-au asociat imaginea cu marea competiție ce are loc la Soci. „Toată lumea e cu ochii pe Soci, iar sponsorizarea unei astfel de competiții ajută enorm brandurile să crească, deși costurile de promovare sunt mari”, a încheiat Grușinin.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER