De teama incidentelor, organizatorii le-au propus fetelor de la 8+1 o soluție inedită!** Antrenament cu frână pe apă
La sfatul organizatorilor, fetele de la 8+1 au tras piste de numai 1.750 de metri la Eton Dorney. Explicația: barca e mare, se oprește greu, iar la potou e înghesuială mare. Să nu apară vreun incident
Englezii sunt contrariați: cine concurează la două rame? Andrunache și Albu?
Eton Dorney, baza unde se desfășoară întrecerile olimpice de canotaj și de kaiac-canoe, este la o oră și trei minute de Londra. Acesta este durata exactă calculată de englezi, probabil într-o zi de weekend. Dacă faci traseul la o oră de vârf, timpul se dilată de trei ori.
Complexul este splendid, în ciuda renumelui său de „bau-bau”. „Bate un vânt lateral aiurea, care taie șansele unor culoare. Dacă ai ghinion să tragi pe un asemenea culoar, lupți cu morile de vânt”, spuneau canotorii români înainte de plecarea la Londra. Surpriză: de două zile, românii se pregătesc pe un canal unde abia dacă adie vântul. Nici vorbă de valuri sau șanse inegale. „Este înșelător. De săptămâna viitoare se strică vremea, veți vedea atunci ce e cu acest canal”, parează Dimitrie Popescu, antrenorul băieților de la patru rame.
16 kilometri la antrenament
Fetele au fost harnice. Au tras tras câte 16 kilometri la fiecare antrenament din primele două zile. Mai dificil a fost pentru componentele bărcii de 8+1. Ioana Rotaru și colegele ei s-au oprit din vâslit la 1.750 de metri. „Așa a fost sfatul organizatorilor. La sosire e mereu aglomerație, în timpul antrenamentului. Barca e mare și grea, nu se oprește ușor, așa că încheiem cursa cu 250 de metri mai devreme”, vine explicația din interior.
Geta Andrunache și Viorica Susanu, campioanele ultimelor două ediții la două rame fără cârmaci, atrag ochii specialiștilor și creează dileme printre ziariști. Atât timp cât federația a înscris în concurs echipajul format din Geta Andrunache și Nicoleta Albu. „Lasă, e mai bine să nu se știe cu certitudine cine e în barcă”, spune Susanu, al cărei loc în barcă este indubitabil. Întâmplător sau nu, barca lor a fost urmărită pe timpul antrenamentului și de camera spider instalată de organizatori pentru transmisia TV a curselor. Aparatul se mișcă între două brațe metalice enorme, instalate la o distanță de 2,5 kilometri unul de celălalt. Cablurile sunt montate direct între ele, fără niciun alt suport.
Echipajul de două rame fără cârmaci este primul care intră în competiție, sâmbătă, în calificări.
3 Bărci au schimbat băieții de la patru rame până au găsit una „perfectă”. Ei vor concura pe o barcă Filippi
3 Echipaje va avea România în concursul olimpic de canotaj. Două la feminin (8+1 și două rame) și unul la masculin (patru rame)
„Apa e ușoară, se scot timpi buni”
Între băieții și fetele din delegația României a existat o singură diferență de opinie vizavi de pista de concurs. „Apa este ușoară. Se vor scoate timpi buni”, explică Dimitrie Popescu. „Mie mi s-a părut că este ca la Snagov. Are aceeași densitate. Vorbim de senzația pe care o ai la trecerea palei prin apă”, spune Viorica Susanu. Băieții de la patru rame au scos timpi buni la antrenamente, „mai buni ca la Snagov”, susțin ei, și poate că au căutat explicația în factori „extra”. „Suntem pregătiți de podium. A fost ziua lui Cristi Pârghie și i-am spus să pună șampania la deoparte, că o bem după finale”, zice liderul bărcii, Florin Curuea.
Canotajul, sută la sută britanic
Englezii e laudă cu faptul că multe dintre disciplinele olimpice au fost inventate de ei. În ce privește canotajul, au dreptate sută la sută. Primele întreceri au apărut în urmă cu vreo 300 de ani, între luntrașii de pe Tamisa. Mai apoi, competițiile sportive de amatori și-au câștigat notorietatea odată cu celebra întrecere între universitățile Oxford și Cambridge. Prima cursă a avut loc în 1829 și încă se desfășoară cu regularitate an de an. În prezent, scorul este 81-76 pentru Oxford