EURO 2012 va aduce în Polonia și Ucraina un milion de turiști, care vor cheltui 800 milioane €
Campionatul european de fotbal UEFA EURO 2012, organizat de Polonia și Ucraina în perioada 8 iunie – 1 iulie, va atrage aproximativ un milion de turiști în cele două țări, care vor cheltui cel puțin 800 milioane euro, în timp ce investițiile asociate evenimentului depășesc 30 miliarde euro.
Estimările aparțin băncii austriece Erste, care a prezentat joi o analiză privind impactul economic al competiției sportive în Polonia și Ucraina.
Aproximativ 90% din investițiile de 30,2 miliarde euro asociate evenimentului au fost direcționate către infrastructură, majorând cu 8,5-9% investițiile de capital din cele două state și atenuând efectele crizei economice.
Fiecare dintre cei un milion de turiști așteptați de Polonia și Ucraina pentru EURO 2012 va petrece în medie 3-4 nopți și va cheltui 800 de euro.
În plus, îmbunătățirile aduse infrastructurii vor aduce beneficii economice pe termen lung, fiind așteptată o contribuție pozitivă de 2% la PIB-ul Poloniei din perioada 2008-2020.
„Acest lucru (dezvoltarea infrastructurii – n.r.) poate atrage mai multe investiții străine directe, întrucât infrastructura nedezvoltată a reprezentat cel mai important factor care a descurajat investițiile în Polonia”, comentează în raport Birgit Niessner, analist șef în cadrul Erste Group.
Astfel, Polonia a investit în ultimii cinci ani 19,8 miliarde euro, reprezentând 5,2% din PIB-ul anual, în dezvoltarea infrastructurii pentru a se pregăti de găzduirea campionatului european la fotbal. Evenimentul a condus la crearea a până la 30.000 de noi locuri de muncă în economia polonă.
Investițiile realizate în Polonia au fost finanțate în proporție de 31% din fonduri UE, astfel că transferurile nete de bani de la Uniune au crescut de la 0,9% din PIB în 2009 la 2,4% din PIB anul trecut.
Polonia așteaptă între 500.000 și 700.000 de turiști la UEFA EURO 2012, care ar putea aduce direct în economie până la 560 milioane euro numai prin cheltuieli directe.
„Efectul beneficiilor generate de turism va fi probabil de scurtă durată, ajutând doar la acoperirea cheltuielilor extraordinare, de exemplu cu măsurile de securitate”, a mai spus Niessner.
În Ucraina, investițiile din ultimii cinci ani în infrastructură și pregătiri pentru eveniment au totalizat 10,4 miliarde euro, adică 9% din PIB-ul anual al țării, iar economia locală a câștigat 69.000 de noi locuri de muncă. În Ucraina sunt așteptați 500.000 de turiști care vor cheltui 400 milioane euro.
Dacă echipa națională a uneia dintre cele două state gazdă va reuși o performanță bună în turneu, aceasta s-ar reflecta în economia reală prin creșterea încrederii consumatorilor și a consumului populației, sprijinind creșterea economică.