Experiment media:** Cât e de pregătită Polonia pentru Euro 2012?!
21 de studenți la Jurnalism ai Universității din Londra au vizitat 21 de orașe din Polonia, expunându-și în timp real impresiile pe care le-au trăit. Studiul, demarat la inițiativa unui ziar polonez, a vrut să anticipeze ce vor trăi cei peste un milion de fani care vor veni la Euro 2012
Polonia se pregătește din greu pentru Euro 2012. Și o face așa cum a făcut-o în toată istoria ei, cu sârguință, conștiinciozitate, seriozitate. Chiar dacă la stadioane nu stau încă foarte bine, există semnale clare că ele vor fi gata pentru regalul fotbalistic.
Pentru a înțelege mai bine cum percepe societatea civilă această șansă primită de la UEFA, vă propunem un experiment. De fapt, vă prezentăm un experiment pus la cale de Gazeta Wyborcsa, cel mai citit și mai influent cotidian din Polonia.
„Misiunea 21”, descriere și obiective
S-a numit „Misiunea 21” și a avut loc în iunie, cu aproximativ un an înaintea debutului competiției. Descriere: 21 de studenți ai Facultății de Jurnalism din cadrul Universității din Londra au mers în Polonia, timp de nouă zile, în 21 de orașe alese prin tragere la sorți. Scopul: tinerii implicați în proiect au avut ca sarcină să povestească în timp real – pe bloguri, tweeter ori facebook – impresiile pe care le-au trăit în fiecare dintre cele nouă zile petrecute în respectivul oraș sau orășel. Cu alte cuvinte, a fost interesant de observat impactul acestora cu tot ceea ce presupune Polonia, o țară necunoscută lor. Iar concluziile au fost surprinzătoare până și pentru cei care au pus la cale experimentul.
Ce știau înainte despre Polonia
Grzegorz Piechota, senior-editor la Gazeta Wyborcsa, a explicat de unde le-a venit ideea: „Înainte de a veni la noi în țară, ei credeau că Polonia e o țară cu adânci urme ale comunismului ori ale Celui de-al Doilea Război Mondial, locuită de oameni catolici, extrem de conservatori. Am vrut să vedem ce reacție vor avea și după ce vor locui aici o perioadă”. Zis și făcut. Cei 21 de studenți au ajuns în Polonia pe 18 iunie și au stat până în data de 26 iunie. N-au avut cine știe ce bani asupra lor, doar sume pe care le cheltuie în mod obișnuit un turist transformate în zloți. Nici asistență deosebită nu au avut. Au fost nevoiți să se descurce singuri, pentru a vedea dacă Polonia e pregătită sau nu de organizarea Europeanului și la nivel de infrastructură, informații publice, hoteluri, dar mai ales la nivelul mentalului
colectiv.
Ce au observat după misiune
John Seymour, un student care a locuit la Poznan pe timpul misiunii, și-a expus printre primii concluziile celor nouă zile: „Poate sunt naiv, dar nu-mi imaginam să găsesc într-o țară din sud-estul Europei magazine ale unor branduri precum H&M, Zara, River Island, Tommy Hilfiger ori Apple… După ce am văzut aici, pot spune că Poznan este unul dintre cele mai dezvoltate orașe ale Poloniei, unul care poate rivaliza oricând cu marile orașe din Occident”. Acesta e doar un exemplu despre cum era percepută Polonia înainte și de ce turiștii occidentali nu se înghesuie să o viziteze. Campionatul European ar fi cartea de vizită perfectă pentru o țară care a dovedit nu o dată că merită o astfel de apreciere.
Gazeta Wyborcsa a realizat și o platformă online pentru Misiunea 21, care a avut un succes extraordinar în rândul publicului cu vârste între 18 și 34 de ani. Pentru cei mai puțin obișnuiți cu internetul, redactorii celui mai citit ziar polonez au realizat un supliment special
dedicat misiunii
„Experimentul a fost un succes atât pentru studenții noștri, cât și pentru colegii de la Gazeta Wyborcsa. A fost unul dintre cele mai complete experimente social-media”, George Brock, profesor la Facultatea de Jurnalism a Universității din Londra
Concluziile studiului:
1. Polonia arată mult mai bine decât își imaginează orice occidental care nu a călcat vreodată pe acolo
2. Poporul polonez nu este atât de conservator precum pare din afară
3. Există rasism cauzat mai degrabă dintr-o lipsă totală de interacțiune cu străini a localnicilor, nicidecum din ură de rasă
4. Problemă: singurii care pot oferi o informație în limba engleză sunt tinerii. Fapt inedit, studenții au sesizat condițiile improprii în care sunt animalele la zoo
5. Infrastructura nu arată rău, dar mai sunt câteva probleme la hoteluri ori serviciile de taxi