Fenomenul Halep a adus spectatorii, nu și profitul la BRD Bucharest Open
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Simona Halep (locul 3 WTA) a câștigat duminică al doilea titlu al sezonului și al optulea al carierei, impunându-se în fața Robertei Vinci (Italia, 24 WTA), în finală la București (6-1, 6-3). Simona și-a îmbogățit vitrina de trofee, dar și conturile, ajungând la 5.292.922 de dolari. Cealaltă reprezentantă a României care a obținut un cec important la BRD Bucharest Open a fost Monica Niculescu, recompensată cu un cec de 11.300 de dolari, grație prezenței în semifinale (înfrângere 2-6, 6-4, 1-6 în fața Simonei Halep).
Organizatorii BRD Bucharest Open, în frunte cu Dumitru Hărădău și George Cosac, în egală măsură cu jucătoarele, au subliniat prezența numeroasă, peste așteptări, a spectatorilor la Arenele BNR, de-a lungul celor nouă zile de concurs. Primul turneu WTA organizat la București a făcut-o pe Simona Halep să exclame, la finalul fiecărei partide, că este fericită pentru sprijinul primit din partea fanilor, finalista de la Roland Garros mulțumind tuturor celor „care au venit într-un număr atât de mare să mă vadă, să mă susțină și să mă aplaude”.
Se așteaptă profit după șapte ani
„Turneul a depășit cu mult așteptările noastre. E prima ediție și nu cred că se poate realiza mai mult decât s-a realizat deja aici. Când ai o jucătoare ca Simona Halep, care se află pe locul trei în lume și vine și joacă la București, lucrurile se simplifică foarte mult”, a afirmat Dumitru Hărădău, directorul turneului.
Cu toate acestea, „nu se poate vorbi de profit, mai ales în condițiile în care și la turneul de băieți este greu să obții profit”, spune fostul șef al BRD Năstase-Țiriac Trophy. Chen Shu, supervizorul circuitului feminin de tenis, prezent la București pentru a urmări desfășurarea turneului și a redacta în final raportul de evaluare, a explicat că așa se întâmplă în cazul tuturor turneelor noi din circuit. „Un turneu de tenis este ca și un jucător. Nu poți avea o Simona Halep într-un an de zile. În mod normal, un turneu ajunge să aibă profit după șapte ani, poate chiar mai mult”, afirmă Chen Shu.
„Ministerul are o contribuție importantă, dar suma celorlalți sponsori depășește cu mult ceea ce a dat ministerul pentru cheltuieli. Cu siguranță va fi un turneu pozitiv. Cei de la WTA sunt mult mai exigenți. Fetele au nevoie de condiții mai bune, de mai multă asistență, mai multă supraveghere, sunt mai multe cerințe”, a sintetizat George Cosac, președintele FRT. „Nu ne-am propus să facem profit din bilete și din loje. Am încercat să le oferim posibilitatea iubitorilor tenisului să o vadă pe Halep. Ea a creat un fenomen social aici. Avem loje care, în mod normal, costă foarte mult să le închiriezi. Nu am vândut nicio lojă, spre deosebire de turneul ATP”, a adăugat Dumitru Hărădău.
Pentru primele zile ale turneului, de luni până vineri, spectatorii au plătit câte 15 lei pe zi, elevii, studenții și pensionarii având acces gratuit. Doar sâmbătă și duminică spectatorii au scos din buzunare câte 40 de lei pentru a urmări semifinalele și finalele de la simplu și dublu, cu patru jucătoare tricolore implicate în lupta din careul de ași: Simona Halep, Monica Niculescu – la simplu – și Alexandra Cadanțu și Elena Bogdan – la dublu.
Prezență „obligatorie” pentru furnizorii de echipament sportiv
Principalii furnizori de echipament nu au ratat nici ei evenimentul de la Arenele BNR. „Trebuie să fii aici, pentru că dacă nu vii la primul turneu WTA… atunci nu ești nicăieri”, este convins reprezentantul Gama, Horia Beldean.
Patru mari producători de echipament sportiv destinat tenisului au fost prezenți în complexul din Parcul cu Platani în perioada 5-13 iulie: Babolat, Gama, Head și Wilson. „Estimez că piața de tenis din România este de 10 milioane de euro, însă fizic, circulă doar două milioane”, a declarat pentru ProSport Horia Beldean, de la standul Gama, de pe aleea ce desparte terenurile secundare de antrenament de centrul complexului sportiv.
Piața echipamentelor pentru tenis este împărțită de furnizorii oficiali ai diferitelor firme și de magazinele online, aflate în creștere, ca și în cazul altor domenii. „Problema este că firmele-mamă nu țin cont și nu fac nicio diferență între noi și magazinele online, care nu au niciun cost adițional: nu plătesc chirie, depozit, transport, salarii – cum plătim noi. În plus, nu trebuie să vândă un singur brand. Online poți vinde cea mai bună rachetă de la Wilson, cel mai frumos tricou de la Head și alte produse, pe alese. Toți primim produsele la același preț”, explică evoluția domeniului Beldean.
Fenomenul Halep a adus spectatori nepasionați de tenis
Publicul a venit la Arenele BNR în primul rând pentru Simona Halep, însă mulți au uitat să treacă sau să cumpere produse pentru tenis, pentru a urma sfatul campioanei și a se apuca serios de sportul alb. „Chiar dacă au venit mulți oameni la meciuri, ei au venit la un singur meci pe zi… meciurile aceleiași jucătoare”, a afirmat reprezentantul Babolat, aprobat de colegi.
„Cred că la acest turneu a venit un alt tip de spectatori, față de turneul masculin. Sunt foarte puțini cei care vin pentru tenis, care cunosc fenomenul și care sunt interesați de echipament. Lumea a venit să o vadă pe Halep, cu maximum o oră înainte de meci, a alergat puțin după ea pe aici și a mâncat o înghețată la trei lei. Din păcate, nu a existat un al doilea punct de atracție”, a analizat cu regret Horia Beldean, responsabil al firmei Gama. Adina Iliescu, din partea Head, a admis că „a fost un dezavantaj pentru noi faptul că lumea a ajuns târziu la terenuri”.
Bilanțul este la limită pentru trei dintre participanți
Standurile firmelor de echipament sportiv au inclus rachete, mingi, accesorii pentru rachete (racordaje, overgripuri, antivibratoare), produse de îmbrăcăminte și accesorii (pantofi sport, tricouri, maiouri, bandane, manșete sport, șepci, ochelari de soare) și suveniruri (mingi pentru autografe de dimensiuni standard sau mari, banere, brelocuri).
„Am suplimentat marfa pe majoritatea segmentelor, nu am făcut încă inventarul, însă sper să ieșim pe plus”, a spus pentru ProSport reprezentanta Head. Fiecare firmă a adus, în general, între 150 și 200 de mingi de dimensiuni mari pentru autografe, spectatorii fiind nevoiți să scoată din buzunar 35 de lei pentru o minge de dimensiune medie sau 50 de lei pentru o minge mare, oferta turneului fiind 45 de lei pentru minge plus marker. La câteva sute de metri distanță, la magazinul de echipament sportiv de vizavi de intrarea Arenelor BNR, mingi similare, dar cu inscripția „Cupa Davis”, se găseau la 35 de lei. „Mingile au mers normal, la nivelul la care au mers la toate turneele”, a apreciat reprezentantul Gama, care însă nu este convins că la bilanțul final va rezulta profit, având în vedere și faptul că firma a oferit echipamentul copiilor de mingi.
Într-o situație similară se află și Babolat. „Nu ieșim pe plus. Noi am fost provideri de echipament pentru arbitri… 70 de arbitri. S-au vândut în principal produsele cu discount, orice este la reducere. Cu cât este discountul mai mare, cu atât se vinde mai bine”.
Reprezentantul Wilson, firma care îi furnizează rachetele de joc Simonei Halep, este singurul care afirmă clar că la finalul BRD Bucharest Open termină pe plus. „De fiecare dată este nebunie aici, la Arenele BNR. Și la turneul de băieți, și acum. Poate nu chiar la același nivel ca în această primăvară, pentru că atunci, combinația de Fed Cup cu turneul masculin a fost o rețetă extrem de avantajoasă pentru noi. Noi ieșim pe plus”.
Modelul de rachetă utilizat de Halep a fost expus în centru, pentru a fi cât mai vizibil. „Toată lumea întreabă de racheta lui Federer și a Simonei Halep. Întâi de Halep și apoi de Federer. Am fost asaltați, dar surprinși nu”, explică cei de la standul Wilson.
Sesiunile de autografe – magneți pentru public
Un ingredient nelipsit al turneelor de tenis este reprezentat de sesiunile de autografe. Simona Halep, Alexandra Cadanțu, Monica Niculescu – la standul Wilson, Roberta Vinci la standul Head – au atras lumea în zona standurilor ticsite cu rachete. Eleva lui Wim Fissette a epuizat în câteva minute toate cele 350 de postere pregătite pentru fani, organizatorii fiind nevoiți să impună regula autografului doar pe afișul cu poza jucătoarei din timpul turneului de la Roland Garros pregătit de reprezentanții Wilson, fără fotografii, pentru a gestiona coada care acaparase întreaga alee.
Articol publicat de Cezara PARASCHIV și Alexandru TĂ‚CINĂ‚