Polonia și Ucraina au cheltuit zeci de miliarde de euro pe infrastructură și stadioane.
Încasările de pe urma evenimentului pentru care s-au pregătit șase ani de zile nu va acoperi nici măcar 5% din valoarea totală a investițiilor asumate. Organizarea CE 2012 a propulsat infrastructura Poloniei și a Ucrainei cu 30 de ani în viitor. Afirmația îi aparține chiar președintelui UEFA, Michel Platini, care este de părere că „moștenirea” lăsată în urmă de Euro 2012 este cât se poate de valoroasă. „Eu susțin că la nivel de infrastructură, de rețele de comunicații, Ucraina și Polonia au făcut un salt de calitate de 30 de ani. Rămâne o moștenire foarte importantă după Euro, lucruri care ușurează viața oamenilor”, a spus francezul într-o conferință organizată săptămâna aceasta la Varșovia.
AICI AI TOT CE TREBUIE SĂ‚ ȘTII DESPRE EURO 2012!
Cu toate acestea, analiștii avertizează că „saltul” celor două state a fost finanțat, în mare parte, din bani publici împrumutați și nu din atragerea unor fonduri provenite de la parteneri din mediul privat, cum plănuiau autoritățile în 2007, când li s-a încredințat găzÂduirea comÂpeÂtiției. Ucraina se aștepta, spre exemplu, ca mediul privat să acopere circa 60% din valoarea investițiilor, însă modernizarea drumurilor, căile ferate de mare viteză și extinderea aeroporturilor a fost acoperită din bani de la buget, mai exact, peste 10 miliarde de euro. Singura contribuție a mediului privat a fost construcția și modernizarea a două stadioane, respectiv cele din Donețk și Harkov.
Pe polonezi, aventura europeană i-a costat peste 19 miliarde de euro, bani investiți, printre altele, în construcția unor autostrăzi care nu sunt gata nici până azi. La această cifră se mai adaugă alte 4,5 miliarde de euro destinate construirii și renovării stadioanelor, precum și 1,8 miliarde de euro pentru extinderea și reabilitarea aeroporturilor din cele patru orașe gazdă.
În 2007, la Cardiff, Polonia și Ucraina au reușit să-i convingă pe oficialii UEFA că ambițiile lor le întrec pe cele ale unor state creditate cu șanse mai mari de succes. La Congresul UEFA din acel an, cele două țări au obținut mai multe voturi decât marea favorită Italia, refuzată din pricina scandalului „Calciopoli”, izbucnit cu un an înainte, când s-a descoperit că cinci cluburi mari aranjau meciurile din campionat cu ajutorul arbitrilor.
Polonia ar urma să „câștige” 500 de milioane de euro Polonia ar avea de câștigat între 400 și 560 de milioane de euro în calitate de gazdă a Euro 2012, reiese dintr-un raport al Grupului Erste. Cheltuielile s-au ridicat însă la circa 19,8 miliarde de euro, dintre care 86% reprezintă investițiile în drumuri, transport urban, căi ferate și aeroporturi, spun specialiștii grupului austriac. „Efectul beneficiilor generate de turism va fi probabil de scurtă durată, ajutând doar la acoperirea cheltuielilor extraordinare (de exemplu cu măsurile de securitate). În ceea ce privește efectele pe termen lung pentru turismul Poloniei, considerăm că acestea sunt cu atât mai discutabile”, a explicat Birgit Niessner, analist șef Macro/Fixed Income ECE în cadrul Erste Group. Estimările analiștilor austrieci sugerează că cei 500-700 de mii de vizitatori așteptați vor cheltui în medie 800 de euro pentru o mini-vacanță de 3-4 nopți petrecută în Polonia. Pe termen mediu însă, pregătirile pentru Euro 2012, mai exact dezvoltarea de infrastructură rutieră și ferată, vor susține creșterea economică a statului polonez, susțin oficialii Comisiei Europene. Astfel, pentru anul 2012 se prognozează o creștere a PIB-ului de 2,5%. Mai mult, noile locuri de muncă create în această perioadă vor face ca statul să-și respecte și ținta de șomaj din acest an, de 12,3%, susține ministrul polonez al Muncii, Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.
Cu toate acestea, statul nu a reușit să-și ducă la bun sfârșit toate planurile privind Euro 2012. Având în vedere că distanțele dintre cele opt stadioane sunt de până la 2.000 de kilometri, Polonia s-a angajat să finalizeze mai multe autostrăzi care să ușureze parcurgerea traseelor foarte mari, însă lucrările la unele tronsoane nu au fost finalizate. Într-o încercare disperată de a salva situația, guvernul polonez a anunțat la sfârșitul lunii februarie că intenționează să modifice anumite prevederi legislative astfel încât autostrăzile aflate în construcție să poată fi date în folosință chiar și neterminate atât timp cât sunt evaluate drept sigure.
Ucraina a cheltuit în total 9% din PIB (10,4 miliarde de euro) în perioada 2008-2012 pentru tot ce a însemnat Euro 2012, se arată în raportul Erste. Chiar și așa, cei circa 500.000 de vizitatori așteptați la meciurile din Ucraina vor cheltui doar 400 de milioane de euro.
Ucraina pierde peste șase miliarde Analiștii austrieci mai precizează că 85% din cheltuielile totale au fost direcționate către infrastructura absolut necesară. „Drumurile care fac legătura între cele mai mari orașe au fost complet modernizate. De exemplu, distanța de 540 km dintre Lvov și Kiev putea fi parcursă cu trenul în 7-10 ore. Trenurile importate din Coreea vor merge cu 180 de km pe oră pe noile linii de cale ferată, ceea ce reprezintă un progres uriaș pentru Ucraina”, susține Niessner, analist al grupului austriac. Modernizarea a fost însă finanțată din bani publici. Bugetul de stat a acoperit investiții de 5,2 miliarde de euro, iar dacă mai adăugăm și contribuția companiilor de stat și a celor private, suma sare de 10 miliarde de euro, susține Andriy Kolpakov, managing partner al grupului de cercetare Da Vinci AG.
Practic, economistul estimează că pierderile totale ale Ucrainei se vor situa între 4,7 și 6,3 miliarde de euro. „În concluzie, bugetul de stat a fost împovărat cu datorii suplimentare, iar contribuabilii ucraineni vor plăti ani buni de acum înainte vacanța Euro 2012”, spune Erik Nayman, de la firma de brokeraj Capital Times.
19 miliarde de euro a cheltuit Polonia pentru organizarea CE 2012 10,4 miliarde de euro a cheltuit Ucraina pentru organizarea CE 2012
Unele autostrăzi din Polonia nu au fost terminate, dar for fi date în folosință doar unele tronsoane
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER