Germania a surclasat Argentina și în „finala” bugetelor. Branduri uriașe și-au asociat numele cu fotbalul nemțesc
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Înaintea turneului final din Brazilia, al 20-lea Campionat Mondial din istorie, specialiștii nu previzionau o favorită clară pentru cucerirea trofeului. Printre echipele cotate cu șanse se numărau Germania, Argentina și Brazilia, țări cu tradiție în fotbal, cu jucători extraordinari, dar și o organizare excelentă a federației care gestionează activitatea echipei, atât din punct de vedere administrativ, cât și din punct de vedere economic.
Practic, piramida activității unei federații stabilește o relație interdependentă între fondurile gestionate și performanță, având în vedere că șapte din cele opt echipe calificate în sferturile de finală ale Mondialului au federații cu bugete de peste 40 de milioane de euro. Excepție a făcut Costa Rica.
Bugetul nemților crește încet și sigur. Argentinienii sunt salvați de sponsori
Lider la capitolul „buget” este Federația Germană de Fotbal, care a avut încasări de 183,3 de milioane de euro în 2013, cu un profit de 4,7 milioane de euro. O mare parte din acest buget a fost asigurată de 15 sponsori sau parteneri, precum Mercedes-Benz, Adidas, Coca-Cola, Deutsche Telekom, Allianz, Nivea, Lufthansa și producătorul de bere Bitburger.
Potrivit cotidianului german „Focus”, bugetul federației germane se află într-o creștere constantă, de la 158,9 milioane de euro în 2009 și 177,2 milioane de euro în 2012. Aceeași sursă comentează că bugetul din acest an va fi și mai mare, după ce federația germană, care are sediul la Frankfurt, va încasa peste 25 de milioane de euro, sumă oferită de FIFA pentru parcursul la turneul final din Brazilia.
Cealaltă finalistă de duminică seară, Argentina, a avut doar un buget de 77,7 milioane de euro în 2012, cifrele oficiale nefiind încă publicate pentru anul precedent. O bună parte a bugetului a fost asigurată, potrivit ediției mexicane a revistei Forbes, de cei 18 sponsori și parteneri ai forului argentinian, printre care se numără Adidas, Volkswagen, Gillette, Ariel, Head&Shoulders și compania de telefonie Claro.
Totuși, calificarea în finala Mondialului va aduce o sporire a bugetului nu doar datorită premiului de la FIFA, ci și prin creșterea interesului pentru un amical contra echipei lui Messi, pentru care federațiile interesate vor trebui să plătească între 1 și 2 milioane de euro.
Creștere cu 310% a bugetului federației braziliene în ultimii 10 ani
Însă Argentina nu este cea mai bogată federație de fotbal din America de Sud, titlu deținut de Brazilia. În ultimii 10 ani, încasările anuale ale forului brazilian au crescut cu 310%. Site-ul brazilian „UOL Esporte” a aflat că încasările federației braziliene au fost de 150 de milioane de euro în 2013, dintre care 91,6 milioane de euro au venit din sponsorizări de la Mastercard, Nike, compania de telefonie Itau, compania de băuturi Guarana, Gillette și Volkswagen.
„E cel mai mare buget din istoria federației și cel mai mare buget al unei federații sportive din Brazilia, de departe. Succesul fotbalului brazilian depinde de noi investiții”, a susținut Amir Somoggi, directorul financiar al forului brazilian. Creșterea poate fi explicată având în vedere organizarea Mondialului din acest an, bugetul Federației mărindu-se de cinci ori în ultimii cinci ani, pentru a asigura o organizare ireproșabilă a competiției.
Adidas, câștigătorul brandurilor de la CM 2014
Dintre brandurile care au finanțat, prin sponsorizare sau parteneriat, echipele prezente la Campionatul Mondial din Brazilia, cea mai mare expunere a avut-o Adidas. Firma germană de echipament sportiv a sponsorizat nouă naționale de la acest turneu final, dar a avut cea mai mare expunere chiar la finală, fiind sponsorul tehnic al Germaniei și Argentinei, echipele care s-au bătut pentru trofeu duminica trecută, pe „Maracana”.
Totodată, Adidas, care este și furnizorul Brazuca, mingea oficială, a anunțat că previzionează pentru prima oară în istorie încasări de peste două miliarde de euro în acest an, datorită succesului pe care l-a avut Campionatul Mondial.