Citiți următoarele repere:
â— Campion european U23 la bob 2 și bob 4 – Winterberg 2018.
â— Are în palmares o medalie de argint la Mondialele U23 la bob 2 și una de bronz la bob 4 – St. Moritz 2018.
â— Locul 4 la Jocurile Olimpice de iarnă pentru Tineret la monobob – Lillehammer 2016.
â— Anul trecut, la Mondialele de seniori de la Konigsee (Germania), a primit „Rookie Trophy”, o cupă enormă, transmisibilă, care i se oferă celui mai valoros tânăr pilot din lume. În istoria României, doar doi piloți l-au mai primit: Ion Panțuru în 1964 și Dragoș Panaitescu în 1972 (foto sus)
â— La 19 ani, este cel mai tânăr pilot de la Jocurile Olimpice de iarnă de la PyeongChang. Se luptă cu legende ale bobului, cum e neamțul Kevin Kuske, cvadruplu campion olimpic, care are 39 de ani și ar putea să-i fie tată.
Numele lui: Mihai Tentea. Un tânăr despre care lumea bobului mondial vorbește deja cu respect, ca despre o viitoare vedetă a sportului alb, dar care e aproape necunoscut în România.
Faceți cunoștință cu el…
Luat de la atletism de antrenorul Iulian Păcioianu
România atacă proba de bob dublu la Jocurile Olimpice de la iarnă de la PyeongChang cu un pilot de numai 19 ani, cel mai tânăr din competiție. La bob e ca la șofat, nu a de ajuns talentul dacă nu e combinat cu tehnologia adecvată și cu experiența, în cantități cât mai mari… Tocmai de aceea, prezența tânărului argeșean în întrecerea „greilor” e deja remarcabilă. Ca foarte mulți alți boberi, Mihai Tentea a început cu atletismul. „Am făcut cinci ani de atletism la CSM Pitești, cu doamna Otilia Eșanu. La un concurs, în 2015, m-a văzut însă domnul antrenor Iulian Păcioianu, de la bob, și a sunat-o pe doamna mea antrenoare, să-mi dea voie să încerc și acest sport. Nu știam nimic despre bob, dar am zis că nu am nimic de pierdut”, povestește tânărul.
Școala de pilotaj a făcut-o la Innsbruck
Iulian Păcioianu, el însuși fost mare sportiv la bob, a văzut ceva special la puștiul nu foarte înalt, dar cu picioare foarte puternice, specifice bobului. În perioada respectivă căuta sportivi eligibili pentru Jocurile Olimpice de iarnă pentru Tineret, care urmau să se desfășoare la Lillehammer, în 2016. Pentru Mihai Tentea au urmat două săptămâni de antrenamente pe uscat la Câmpulung, o selecție națională în București, pe care a câștigat-o – „s-au dat mai mult probe fizice”, spune el -, și o școală de pilotaj la Innsbruck (Austria). Totul comprimat la maximum.
„Școala de pilotaj am făcut-o cu domnul Cezar Popescu de la Prahova. La Innsbruck este și o pârtie ușoară, probabil cea mai ușoară, e tocmai bună pentru începători. Ideea este să să nu te sperii din prima. M-am dat primele zile dintr-un start mai din josul pârtiei, apoi din ce în ce mai sus. M-am descurcat. De fapt, începuturile au fost mai grele pentru mine, că nu prea știam nimic despre sportul acesta. Chiar am fost surprins ce se întâmplă în bob, era ca într-un carusel. A fost experiență foarte frumoasă. Puțin ciudată la început, dar frumoasă”, detaliază Mihai.
„Experința se acumuleză în cât mai multe coborâri”
În 2016, a participat la JO de iarnă pentru Tineret, prima lui competiție oficială de anvergură, unde s-a clasat pe locul 4 la monobob. Startul era lansat… Tot în 2016 a debutat și la prima competiție de seniori, la Sigulda, în Letonia.
În 2017, un alt reper important al carierei: prima participare la Mondialele de seniori. Avea 18 ani, era cel mai tânăr pilot din competiție, și multe emoții.
„Emoțiile s-au resimți la rezultat, locul 34 la bob dublu. În prima manșă am greșit într-un loc foarte important. La ieșirea din virajul 5 am coborât prea de sus și am lovit zidul din dreapta cu coada. Bobul a început să derapeze, am pierdut viteză și implicit timp„, spune el.
Asta este esența bobului. Orice lovire a parapetului poate fi decisivă. Iar acest lucru se poate evita numai prin antrenamente și prin cunoașterea perfectă a pârtiei, dincolo de calitățile necesare în privința pilotajului. „O pistă începi să o cunoști după cel puțin o săptămână. Contează să faci cât mai multe coborâri, nu există însă un număr prestabilit. De pildă, pentru mine cea mai familară pistă este cea de la Konigsee, pe care am aproape 130 de coborâri. Nemții au sute de coborâri pe toate pârtiile posibile. De plăcut, cel mai mult îmi place cea de la St. Moritz, din Elveția, pentru că este frumoasă, foarte rapidă și este naturală, nu există vibrații ca la cea artificială”, spune piteșteanul.
Picioare de halterofil! Face genuflexiuni cu 235 de kilograme
După Mondialele de seniori din 2017, desfășurate în februarie, a urmat o perioadă de mari acumulări pentru Mihai Tentea. Antrenamentele bine gândite de Iulian Păcioianu l-au dus la o formă fizică foarte bună. „Face genuflexiuni cu 235 de kilograme, ca un halterofil”, spune antrenorul de la Câmpulung.
În vară, Mihai Tentea a primit și un cadou special de la federație: un bob nou-nouț de două persoane, mult mai bun decât cel vechi. „Câteva luni l-am ținut în garaj și ne-am uitat la el. De fapt, l-am studiat pe toate părțile, să vedem cum stă treaba cu el, ce e diferit. Are o carenă mult mai groasă care nu vibrează la fel de mult. Această carenă ajută bobul să se accelereze la ieșirile din viraje, să aibă mai multă stablitate pe liniile drepte”, detaliază Tentea.
Cu noul bob, unul construit în Letonia, pilotul român a „explodat” la începutul acestui sezon, când a obținut medaliile de la europenele și mondialele de U23. La St. Moritz, la Mondiale, a prins și viteza sa de referință, 144 de kilometri pe oră, însă la bobul de 4. La cel de dublu, are ca reper 142 de kilometri pe oră.
Cu ochii pe germani. „Încercăm să prindem micile lor secrete”
Cum stă însă față de nemți, etalonul în materie de performanță la bob? „Ca viteză, am fost în top trei în ultimul timp la toate competițiile. Ca pilotaj sunt apropiat de nemți. Însă diferența se face la start. Sunt la un nivel peste noi și avem de muncă pentru a-i ajunge”, declară tânărul bober.
Românul nu stă numai cu ochii pe nemți, ca și ceilalți sportivi din lume, dar și încearcă să fure secretele de la ei. Cele vizibile. Mihai zâmbește: „Ne uităm ce fac nemții, vedem ce fac ei și încercăm să adaptăm și la noi. Am văzut că dau cu spray de silicon pentru parșocuri, lateralele bobului care ating gheața la lovituri. Ca atunci când lovesc gheața să nu se mai oprească bobul atât de mult. Am pus și noi silicon, nu știm dacă e același, dar noi încercăm. Am văzut că nemții folosesc o plăcuță la cauciucul din jumătatea patinei. Acest cauciuc e ca suspensia noastră. Ei foloseau plăcuța de fier ca să apese pe tot cauciucul. Am furat și această ideea, chiar mai demult”, zâmbește tânărul.
„M-aș mulțumi cu un loc între primii 20”
Mihai Tentea se pregătește de startul Jocurilor Olimpice, proba sa urmând să se desfășoare pe 18 și 19 februarie, cu câte două manșe pe zi. În manșa a patra, intră însă numai 20 de echipaje din cele 30 înscrise.
„Tot traseul meu de până acum îmi dă un plus de încredere. Aici e elita mondială și încercăm cu răbdare și muncă să ne apropiem cât mai mult de vârf. Pista de la PyeongChang este una tehnică, nu foarte grea, dar necesită foarte multă finețe pentru a avea o viteză bună. Sunt niște puncte speciale ale pârtiei, precum cel dintre virajele doi și trei, unde trebuie să prinzi exact cum trebuie ieșirea, altfel lovești și s-a terminat cursa. Până acum la antrenamente a fost destul de bine, mai trebuie să lucrăm la finețe. Mai avem câteva antrenamente cu câte două coborâri și sperăm să avem la concurs niște manșe cât mai constante. M-aș mulțumi cu un un top 20, indiferent de loc. Chiar și 20, adică să ajung în manșa a patra”, punctează el.
La bob, esența întrecerii este dată de anticipație, nu de reflexul de moment. „Ideea la bob nu e cum reacționezi, ci cum anticipezi ce urmează și să fii pregătit pentru ceea ce trebuie să faci. Asta se învață în timp și cu multe coborâri. Eu sunt norocos, am doar 19 ani”, mai spune Tentea.
Mihai Tentea (al treilea din dreapta), la vizita Principelui Albert de Monaco (al treilea din stânga) în standul rezervat boberilor români la JO de la PyeongChang
INFO
Ciprian Daroczi, împingătorul de la bobul de 2, a început să practice acest sport în luna mai a anului trecut. Până atunci a practicat atletismul la CSM Pitești (probe de sprint). În nouă luni de bob a reușit ceea ce nu în atletism este imposibil: două medalii de aur la europene, una la mondiale și prezența la Jocurile Olimpice!
CIFRĂ‚
390 de kilograme este greutatea maximă admisă a unui bob de dublu masculin, cu tot cu piloți
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER