Planul lui Ecclestone de a cumpăra Formula dominată de Mercedes
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Pentru echipa Mercedes AMG, startul sezonului 2014 de Formula 1 a fost perfect. Formația condusă de Toto Wolff și Paddy Lowe, considerată principala favorită la întreruperea supremației Red Bull – Sebastian Vettel, a debutat cu două victorii în primele două Mari Premii ale acestui sezon. Dacă Nico Rosberg a câștigat cursa de debut din Australia din 16 martie, Marele Premiu al Malaysiei, disputat duminică, 30 martie, a fost dominat categoric de britanicul Lewis Hamilton. Campionul mondial din 2008 a condus autoritar cursa de la Sepang și a reușit să termine în puncte pentru a 100-a oară în cariera sa. Este al 8-lea sezon consecutiv în care Hamilton câștigă cel puțin o cursă, performanță reușită în Formula 1 doar de Michael Schumacher, Alain Prost, Nelson Piquet și Ayrton Senna. Mai mult, dominația Mercedes a fost completată de locul secund obținut de Nico Rosberg, gruparea germană nemaireușind o „dublă” pe podium în Formula 1 de 59 de ani, de la Marele Premiu al Italiei din 1955, prin Juan Manuel Fangio și Piero Taruffi. Este dovada importanței construirii unui monopost în același timp cu motorul care îl propulsează, lucru subliniat inclusiv de șeful marii rivale, Red Bull, Christian Horner, înaintea sezonului.
Critici aduse după primele două curse
Teoretic, președintele și CEO-ul Formula 1, Bernie Ecclestone (83 de ani) ar trebui să fie extrem de mulțumit de acest start de sezon. Doar că schimbările pe care FIA le-a adoptat în privința șasiurilor și a motoarelor pentru a încerca oprirea supremației Red Bull și pentru a transforma Marele Circ într-o competiție „eco-friendly” nu sunt pe placul lui Ecclestone. Mai mult, „The Formula 1 supremo”, așa cum e alintat Ecclestone de presa engleză, a fost pus într-o postură deloc plăcută după Marele Premiu al Australiei de către Andrew Wescott, CEO-ul competiției de la Antipozi. După ce fanii s-au plâns că motoarele V6 introduse în acest an nu produc la fel de mult zgomot precum cele V8, folosite până în 2014 în Formula 1, Wescott a amenințat că va da în judecată compania organizatoare a Marelui Circ din cauza lipsei zgomotului. „Vom cerceta contractele semnate, pentru că plătim pentru un produs care să aducă oamenii la circuit. Cred că există încălcări ale contractului”, a spus Westwood, susținut și de cvadruplul campion mondial, Sebastian Vettel: „Motorul din 2014 sună ca un rahat și e o rușine pentru sport”.
Analiză de zgomot
În fața avalanșei de critici, Ecclestone nu a parat elegant, ba chiar s-a declarat „îngrozit” de sunetul acestora, deși nu a fost prezent pe circuitul din Melbourne. Însă după două săptămâni, în Malaysia, șeful Formula 1 a retractat declarațiile, spunând că „motoarele sună mai bine decât se aștepta, trebuie doar ca zgomotul să crească puțin”. Potrivit tabloidului „Daily Mail”, care citează surse din paddock, declarațiile lui Ecclestone sunt, însă, doar „pastile” bine gândite dintr-un plan bine pus la punct, prin care miliardarul britanic încearcă să reducă valoarea de piață a Marelui Circ. În cazul în care planul va reuși, Ecclestone – cu o avere de 4,8 miliarde de dolari – alături de patronul echipei Red Bull, Dietrich Mateschitz – a cărui avere e cotată la 9,6 miliarde de dolari – ar urma să cumpere pachetul de acțiuni majoritare al companiei care controlează Formula 1, CVC Media Partners. În acest caz, Ecclestone ar urma să controleze Marele Circ din umbră, directorul echipei Red Bull, Christian Horner, urmând să fie numit în fruntea competiției. Zvonurile au fost alimentate la Sepang și de o întâlnire a lui Ecclestone cu Horner și Donald Mackenzie, șeful CVC Media Partners, care a fost surprinsă chiar în paddockul echipei Red Bull. Cei trei au discutat aproape o oră și jumătate, după care Ecclestone și Mackenzie s-au întors la hotelul la care au stat la MP al Malaysiei pentru a continua discuțiile. Potrivit „Daily Mail”, întâlnirea a avut ca temă viitorul pe termen scurt al competiției, dat fiind faptul că Ecclestone va merge de două ori pe săptămână în Germania, pentru a apărea în fața Tribunalului din Munchen într-un proces în care e acuzat de dare de mită. Sursele tabloidului englez susțin însă că trioul a discutat aprins și despre achiziționarea acțiunilor deținute de către CVC de o firmă condusă de Mateschitz și Ecclestone. Potrivit „Sky Sports”, valoarea Formula 1 e de 5,7 miliarde de lire sterline, însă Ecclestone ar urma să plătească mai puțin, având în vedere schimbările făcute în 2014.