Războiul căștilor: fotbaliștii de la Cupa Mondială nu au voie să se afișeze cu produse Beats
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Din cauza contractului de sponsorizare semnat cu Sony de către FIFA, fotbaliștii de la Cupa Mondială nu pot purta căștile Beats pe care le dețin
Pe 8 aprilie, „Financial Times” anunța achiziția producătorului de căști Beats Electronics de către Apple, pentru suma de 3 miliarde de dolari. A fost cea mai mare achiziție a gigantului american, care a intuit potențialul uriaș pe care îl avea compania fondată de rapperul american Dr.Dre în 2006. Un potențial atins în ultimii ani, având în vedere că un studiu realizat de NPD Group a concluzionat că 64% dintre căștile cu un preț de peste 100 de dolari pe bucată vândute în Statele Unite sunt produse de Beats. Iar creșterea fulminantă a companiei lui Dr. Dre a venit și ca urmare a unei strategii de marketing bine pusă la punct, care a mizat enorm pe sportivi. Numai în Statele Unite, Beats a semnat cu LeBron James sau Kevin Durant. Iar în fotbalul mondial, producătorul american de căști este promovat de Neymar, Mario Gotze, Robin van Persie, Wayne Rooney, Luis Suarez sau Mario Balotelli.
„Mesajul e mai autentic, mai credibil”
Însă la Cupa Mondială, niciunul dintre jucători nu poate intra în perimetrul stadionului în care joacă purtând căști Beats. Motivul e simplu: FIFA are semnat un contract de sponsorizare cu compania Sony, unul dintre rivalii direcți ai Beats pe piața mondială de căști. Iar pentru a onora acest parteneriat, firma japoneză a cerut direct forului prezidat de Sepp Blatter interzicerea căștilor Beats în perimeterul stadioanelor și la conferințele de presă, pentru a nu face reclamă rivalului. Totuși, nimic nu îi oprește pe jucători să apară cu căștile Beats la antrenamente, Neymar fiind deja surprins cu căștile în culorile verde-galben, ale naționalei Braziliei, în timp ce Suarez a preferat unele bleu. Asta deși Sony a livrat 736 de perechi de căști pentru jucătorii care se află în Brazilia la Cupa Mondială. „Nu cred că interzicerea căștilor Beats pe stadioane e o decizie bună. Când clienții văd că jucătorii preferă să asculte muzică la această marcă de căști în timpul lor liber, că aceasta e alegerea lor, devin mai curioși, iar impactul este același pe care l-ar avea sponsorul oficial. Mai mult, Beats nu e un sponsor, iar mesajul este mai autentic și mai credibil”, a declarat Ellen Petry Leanse, un specialist în marketing, fost director la Apple și Google. Dovada popularității brandului american este dată și de audiența reclamei la căștile „Beats”, intitulată „The Game Before the Game”, urcată pe Youtube pe 5 iunie, cu o săptămână înaintea Mondialului. Spotul de 5 minute și jumătate în care joacă Neymar, Mario Gotze, Robin van Persie și Chicharito Hernandez a strâns, în două săptămâni, 18 milioane de vizualizări.
Guerilla marketing la jo 2012
Nu este pentru prima dată când compania americană, recent achiziționată de Apple, are probleme de acest gen. S-a întâmplat și în urmă cu șase ani, la Jocurile Olimpice de la Beijing, dar și în urmă cu doi ani, la Jocurile Olimpice de la Londra, când Comitetul Olimpic Internațional, al cărui partener electronic este compania japoneză Panasonic, s-a confruntat cu tactici de guerilla marketing din partea companiei Beats. Care a fost însă mișcarea companiei fondate de rapperul Dr. Dre? În 2008, Beats a distribuit tuturor jucătorilor de baschet din naționala Statelor Unite căști în culorile steagului american. Succesul a fost atât de mare, încât marketingul de gherilă s-a repetat și la Londra, în 2012. Membrii delegației britanice s-au trezit în hotelul în care locuiau în satul olimpic cu căști Beats care aveau imprimat steagul Marii Britanii, iar majoritatea atleților au lăudat calitatea produselor, purtându-le înainte de a intra în concurs. „Aceste tentative de marketing agresiv ne deranjează și vor fi interzise”, a replicat atunci Jacques Rogge, fostul președinte al CIO.
20 de milioane de perechi de căști a vândut Beats în Statele Unite doar în anul 2013
1,5 miliarde de dolari au fost încasările companiei Beats în anul 2013