Suvenirurile îți vor adăuga, negreșit, câteva zeci sau sute de grame bagajului la întoarcerea spre casă. Sau kilograme. Dacă ești pasionat de sport, iată ce surprize extrem de plăcute poți găsi la tot pasul în timp ce vizitezi orașele lumii. ProSport îți propune să fii cu ochii în patru, să fii pregătit și… întotdeauna atent.
1. Cărțile: o secțiune sport cât o librărie întreagă
Fiecare țară îți oferă ocazia de a descoperi titluri noi. În Italia – mult mai multe cărți dedicate Il Calcio, cu istorii complete ale marilor echipe – Juve, Milan și Inter. În Elveția, sunt mai multe cărți – în franceză, italiană sau germană, considerate limbi oficiale – despre Roger Federer, dar găsești pentru francofoni și o biografie în ediție de colecție dedicată lui Michel Platini.
În Franța, mergând dinspre insula ce atrage mii de oameni săptămânal, datorită catedralei Notre Damme, către Grădinile Luxemburgului, pe Saint-Michel Boulevard, dai peste una dintre cele nouă mari librării ale lanțului Gibert. Gibert Jeune este un adevărat paradis, dar și infern. Raionul Sport poate concura cu cele mai mici librării din Paris. Sunt peste 700 de titluri expuse, împărțite pe secțiuni: fotbal, sporturi de contact, autoapărare, cărți despre dezvoltarea masei musculare, jiu-jitsu, baschet, karate, arte marțiale, judo, box, ciclism – raftul cel mai de jos, deși, acum, Franța este în sezonul Marii Bucle, atletism și tenis – tot ultimul raft de jos, deși este anotimpul Roland Garros-ului, alpinism și escaladă, rugby.
Vi se pare greu de ales, nu?
Nici măcar nu este expus întreg stocul. În secțiunea de vânzări online, sunt disponibile peste 27.000 de titluri la categoria sport. Cele mai multe volume îți scot din buzunar între 15 și 40 de euro. Dar, găsești și chilipiruri, nesemnalizate: o carte despre unul dintre cei patru Muschetari ai tenisului francez, Jean Borotra, te surprinde cu un preț de sub cinci euro. „Le match de ma vie” – acel incredibil duel de 11 ore 5 minute întins pe trei zile, de la Wimbledon, al lui Mahut – se vinde cu 13,20 euro.
Surprize pot apărea însă și într-o librărie minusculă: chiar în vitrină, aproape de stadionul lui PSG, te îmbie cărți de istorie a clubului, iar în interior găsești biografia lui Martin Fourcade (biatlon, o categorie pe care, pe care, în acest moment, nu o găsești la Gibert Jeune).
Procesul de selecție trebuie să fie drastic, pentru că tentațiile sunt multe, iar cărțile – voluminoase și grele.
Masa cu oferte speciale, la o altă librărie, de pe același bulevard Saint-Michel
2. Surprizele de la competiții
Zonele comerciale de la marile competiții oferă alegeri multiple. Steaguri, căni, tricouri, magneți, șepci și pălării cu logo-urile oficiale. ProSport v-a prezentat deja, pe larg, ce înseamnă zona comercială la un turneu precum BNL Internazionale d’Italia, unde găsești 27 de magazine ale producătorilor de echipament sportiv.
În orașe în care tradiția este puternică, se poate descoperi și un alt tip de suvenir. La Roma, Gazetta dello Sport are o secțiune de vânzări impresionantă, cu gamă proprie de tricouri și produse de îmbrăcăminte, cărți, prime-pagini transformate în tablouri. Albumele foto tematice sunt o altă propunere interesantă, iar lista de biografii este impresionantă.
Un turneu precum Roland Garros-ul vinde inclusiv postere oficiale sau copii în miniatură ale trofeelor.
3. Cu ochii prin vitrine: mingea din ciocolată pregătită de un ciocolatier francez și artiștii străzii
Fiți cu ochii în patru. Vitrinele vă pot surprinde! Vă dăm un exemplu: În Paris, un ciocolatier independent, care face artizanal mult-râvnitul desert dulce, a avut ideea ca, înainte de Campionatul Mondial, să lanseze o minge de fotbal din ciocolată. Una la scală 2:3, una – mai apropiată de mărimea unei mingi de tenis. Nu le-a avut însă pentru turneul final deschis de meciul Franța – România. Dar, francezii sărbătoresc fotbalul chiar dacă nu se mai joacă la ei acasă.
Într-un magazin cu produse de lenjerie, sunt comercializate și produse oficiale similare, din gama Roland Garros, astfel încât poți achiziționa un prosop oficial, chiar dacă nu ai avut bilet la meciuri.
La fel de multă atenție necesită și banalele tarabe cu suveniruri.
La o plimbare pe malul Senei, prin inima Parisului, găsești zeci de tarabe. Unele dintre ele, le aparțin anticarilor. Cu câțiva euro, poți cumpăra stegulețe și fanioane ale marilor cluburi de fotbal europene (da, chiar și pe cel al Stelei!), reviste vechi de tot din sport, afișe producție proprie dedicate Turului Ciclist al Franței, reviste din anii 2000, insigne, sute de cărți.
Una peste alta, dacă ai norocul să dai peste un vânzător precum cel întâlnit de ProSport într-o zi ploioasă, pe malul Senei, îți vei testa abilitățile de selecție și puterea de alegere în fața a aproximativ o mie de produse – cum spune proprietarul.
Apoi, întâlnești creativitatea artiștilor străzii. Pe străzile Romei, poți vedea cum prinde viață tablouașul care îți va decora peretele sufrageriei.
4. Reprezentanțele marilor firme de echipament sportiv
Magazinele de echipament sportiv sunt un ‘must-see‘. Sunt de dimensiuni impresionante, iar în marile orașe europene, colecțiile sunt în pas cu marile evenimente. Pe Champs-Élysées, Nike, Adidas, Lacoste au sedii uriașe. ProSport v-a prezentat detaliat show-ul făcut de sponsorul tehnic al Simonei Halep pe durata Roland Garros-ului.
Adidas, prezent în complexul de la Roland Garros cu produse oficiale, nu a făcut față cererii și, în magazinul de pe cel mai cunoscut bulevard din Paris, nu mai găseai de la finalul primei săptămâni de French Open tricourile lui Dominic Thiem (finalistul tabloului de simplu masculin). În schimb, Lacoste se prezintă ca un veritabil magazin de modă.
Tot în Paris, ușor de descoperit și spectaculoasă este și reprezentanța New Balance.
Cum te mai pot surprinde aceste magazine? Dincolo de faptul că, pe alocuri, sunt amenajate ca un muzeu, iar oferta este diversă, îți poate aduce și oportunitatea de a achiziționa produse inedite. Astfel, la Basel, din magazinul Nike se poate achiziționa și celebrul calendar editat pentru susținerea Fundației Roger Federer.
5. Magazinele cluburilor de fotbal
Stadioanele cluburilor de fotbal – fie că a fost vorba despre San Siro, Parc des Princes, St. Jakob-Park – te îmbie cu magazine personalizate, cu ofertă variată. Tururile de stadion sunt marea miză, iar o experiență completă în Italia înseamnă acces în vestiare, acces până la limita gazonului și vizită în muzeul stadionului, plus vizită în fan-shop.
Oferta? De la tricouri la șosete în culorile echipei, la periuțe de dinți pentru copii, brichete, magneți și brelocuri.
Magazinul FC Basel, pe scurt. De la intrare, afli că este fan shop și muzeu, aici fiind expuse trofee și fotografii relevante din istoria clubului
Acestea sunt doar câteva exemple din oferta ce stă la un zbor distanță. Iar vara, toate gândurile zboară ca fulgerul la vacanță.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER