STUDIU DE CAZ | Viitorul studenților care termină o facultate de Educație Fizică și Sport. Statul român, principalul angajator pentru absolvenți
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
În anul universitar 2014-2015, cele 20 de facultăți de Educație Fizică și Sport de stat din România școlarizează circa 8.000 de studenți. Numărul absolvenților inundă capacitatea de absorbție a pieței muncii, o piață asigurată în general de către stat prin posturile de profesor de sport
În ultimii zece ani, numărul total de antrenori sportivi înregistrați la federațiile din România a cunoscut o creștere importantă. Conform datelor Institutului Național de Statistică, în 2013 Agenția Națională pentru Sport a raportat un număr de 7.168 de antrenori de sport, față de 4.385 de antrenori, atât câți erau în 2003. Creșterea vine și ca urmare a numărului tot mai mare de studenți care termină Facultățile de Educație Fizică și Sport din România. În anul universitar 2014-2015, cele 20 de astfel de facultăți de stat din România au înscris circa 8.000 de studenți în anul I. Chiar dacă statistica spune că numai 75% dintre aceștia termină facultatea, majoritatea licențiaților se îndreaptă către locuri de muncă în învățământ. În general, pe lângă cei care se orientează către ocuparea locurilor de muncă de profesori de sport, absolvenții de Facultăți de Educație Fizică și Sport se orientează și către antrenorat, dar și către posturi de instructor sportiv sau personal trainer.
Absolvenții aleg posturile de profesori de sport, locuri de muncă plătite, în medie, cu 1.431 de lei pe lună
Dintre cele mai importante Facultăți de Educație Fizică și Sport din România, cea din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj școlarizează cel mai mare număr de studenți, masteranzi și doctoranzi. Decanul acesteia, Profesorul Universitar Doctor Bogdan Vasile, spune că piața muncii din România este inundată de numărul mare de absolvenți. „Numărul celor care absolvă o astfel de facultate depășește cu mult capacitatea de absorbție a pieței muncii de la noi din țară. Asta și pentru că mulți dintre cei care vin la noi o fac pentru că lor li se pare mai ușor să absolve Facultatea de Educație Fizică și Sport, dat fiind faptul că au calități fizice bune”, a declarat Bogdan Vasile. F.E.F.S are în acest moment 1.360 de studenți la cele două programe, licență și master, plus încă 30 de doctoranzi. Totuși, numărul mare de absolvenți pe care îi dau Facultățile de Educație Fizică și Sport nu înseamnă că toți vor avea asigurate locuri de muncă la finalul studiilor. „Noi alimentăm, în general, școlile. Dar mai există oportunități importante: absolvenții noștri își pot deschide afaceri prin care să ofere, contra cost, posibilitatea ca oamenii să se ocupe de sănătatea lor prin sport”, spune profesorul Bogdan Vasile.
Ce îi așteaptă pe absolvenții de Educație Fizică și Sport care aleg o carieri în învățământ? O luptă pentru obținerea unui post de profesor titular și un salariu mic. Salariul mediu net în învățământ a fost în luna august a acestui an de 1.431 de lei, cu 15% mai mic decât salariul mediu net la nivel național (de 1.683 de lei pe lună) și cu aproape 40% mai mic decât al funcționarilor din adiminstrația publică, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică. Salariul unui profesor debutant în învățământul gimnazial este între 800 și 1.000 de lei pe lună și poate ajunge la 3.000 de lei pe lună în cazul profesorilor cu peste 30 de ani vechime.
Am întâlnit exemple de absolvenți cu pasiune, oameni care ar fi putut să facă orice într-un business, dar care voiau să se facă dascăli
Damian Mereu, administrator compania Croco
În ultimii zece ani, numărul antrenorilor din România a crescut cu 63%
În 2013, ultimul an în care Agenția Națională pentru Sport a raportat date către Institutul Național de Statistică, în România erau 7.168 de antrenori de sport. Cea mai mare parte dintre aceștia erau în subordinea Federației Române de Fotbal, for care a raportat 2.209 antrenori. Cifra din 2013 este mult mai mare decât cea raportată în urmă cu zece ani, în 2003, atunci când ANS raporta un număr total de 4.385 de antrenori. Creșterea numărului de antrenori nu este văzută de Bogdan Vasile, decanul Facultății de Educație Fizică și Sport din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj, drept o consecință a programelor universităților din România. „Lumea s-a dus către antrenorat pentru că este foarte greu să intri în învățământ, ca profesor de sport. Eu, ca director de școală, am dificultăți foarte mari dacă încerc să înlocuiesc un profesor de sport care nu este performant”, spune Bogdan Vasile. Decanul vede un alt „responsabil” pentru numărul tot mai mare de antrenori de pe piața muncii. „Numărul antrenorilor a crescut și pentru că există Școala Națională de Antrenori, acolo unde se studiază doi ani”.
24 de milioane de euro a fost cifra de afaceri a companiei Croco SRL în anul 2013
Antreprenor de succes, absolvent de Sport: „Am ieșit din domeniu pentru că am vrut să fac bani”
Există și absolvenți ai Facultății de Educație Fizică și Sport care deși nu au întâlnit succesul profesând în domeniul pe care l-au studiat, recunosc aportul pe care informațiile acumulate în perioada studenției l-a avut asupra dezvoltării ulterioare. Unul dintre aceștia este Damian Mereu, antreprenor din Onești, om al cărui principal business este brandul de biscuiți și sticksuri Croc. Mereu a absolvit cursurile Institutului de Educație Fizică și Sport în 1981 și a rămas în domeniu timp de 12 ani. „Am fost profesor de educație fizică la o școală din Onești timp de 12 ani, din 1981 până în 1993. Am intrat în învățământ imediat după ce am absolvit cursurile Facultății de Educație Fizică și Sport”, spune Damian Mereu. Antreprenorul mărturisește că lipsa perspectivelor de ordin financiar a fost motivul care l-a determinat să abandoneze cariera în învățământ. „Am ieșit din domeniu pentru că mi-am dorit să fac bani. Așa cum știți, profesorii erau prost plătiți atunci, chiar mai prost plătiți decât acum. Nu mă satisfăceau condițiile materiale”, spune omul care coordonează compania Croco. Chiar și în aceste condiții, Damian Mereu consideră că informațiile acumulate în timpul facultății au ajutat la dezvoltarea lui ulterioară. „Puțini știu că este o facultate în care se fac niște materii deosebite din punctul de vedere al culturii generale, al formării pentru viață – vorbim despre Psihologie sau Pedagogie. Sigur că un om care face Pedagogie timp de trei ani la facultate este pregătit să conducă, să pună lucrurile în ordine. Orice profesor este un bun organizator”, conchide omul a cărui companie oferă în acest moment 250 de locuri de muncă.