Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Fostul campion național de raliuri a accesat fonduri europene care acoperă 70% din investiție. Autodromul care va fi construit lângă București se va întinde pe 12,5 hectare, iar circuitul propriu-zis va avea 1,2 kilometri de asfalt și 1,2 kilometri de macadam. Acolo se vor desfășura cursurile Școlii de Conducere Defensivă și Pilotaj Titi Aur
Majoritatea sportivilor aleg ca la finalul carierei să rămână în domeniul în care au performat și, dacă este cazul, să transmită mai departe din experiența acumulată. De puține ori însă există și situații în care totul se poate transforma într-o afacere de succes. Este și cazul lui Constantin „Titi” Aur, care la 50 de ani este indiscutabil cel mai cunoscut nume în ceea ce privește motorsportul românesc de după Revoluție. Bârlădeanul se ocupă începând cu 2007 de Școala de Conducere Defensivă și Pilotaj Titi Aur. Afacerea se adresează atât persoanelor fizice, cât și companiilor care aleg să își instruiască șoferii pentru evitarea accidentelor rutiere, pentru reducerea costurilor cu combustibilul și a celor legate de întreținerea mașinilor din flotă. Startul a fost, conform mărturisirilor lui Titi Aur, unul anevoios.
„Când am început să merg la curse, eram student la Iași, vedeam că sunt lucruri pe care nu le fac bine. Nu aveai de unde să înveți atunci, nu existau școli, nu erau nici informații transmise «din gură în gură», toată lumea își ținea secrete informațiile legate de pilotaj. Ca să pot să mă perfecționez, am luat hotărârea să fug din țară și în 1987 am ajuns în Italia. Ei se așteptau să dau motive politice pentru care am părăsit ilegal România, eu le-am spus că am fugit ca să „mă dau la curse”. Am mai fugit și din Italia, în martie 1988 am ajuns în Paris, în Franța. Cu primii bani am urmat cursurile școlii de pilotaj Cergy-Pontoise, acolo am primit informațiile de bază despre condus. În ianuarie 1990 am venit în România, iar din martie am început să particip în Campionatul Național cu un Peugeot 205 și cu mașină de asistență. Am început să îi învăț și pe cei tineri, iar cei care au ținut cont de ceea ce le spuneam eu sunt Bogdan Marișca, Daniel Ungur, George Morar, Horațiu Szabo sau Dan Gîrtofan, actuali campioni sau actori principali în Campionat. Era o „școală neoficială” de pilotaj ceea ce făceam eu atunci. În 1999 a avut loc primul eveniment care m-a dus spre ideea de conducere defensivă. Devenisem un pilot cunoscut, mass-media știa de mine, iar compania Philip Morris a avut ca politică executarea de cursuri de conducere defensivă cu personalul lor. M-au solicitat pe mine pentru treaba asta, însă recunosc că la început erau mai mult cursuri de pilotaj, în zona asta de cum să stăpânești mașina la limită. Angajaților le plăcea, dar conducerii companiei nu. Trebuia să îi învăț cum să nu ajungă la limită”, spune Titi Aur.
Conducerea defensivă ca idee de afacere
Începând cu 1999, în strategiile companiilor cu flote mari de mașini intrase obligativitatea instruirii șoferilor în conducerea defensivă. Însă Titi Aur nu și-a abandonat complet activitatea sportivă pentru a se dedica business-ului, așa că și-a adus ajutoare. „Bebe Niculescu și Silviu Moraru, doi colegi, au venit și m-au susținut. Ei făceau cursurile de conducere defensivă, iar eu m-am ținut de motorsport. Asta s-a întâmplat până în 2007, atunci când am înființat o școală de pilotaj oficială. Cererea era din ce în ce mai mare în ceea ce privește conducerea defensivă, am făcut simulatoare, unele chiar unice în lume”. Fostul pilot vorbește despre simulatorul de tamponare, simulatorul de răsturnare și simulatorul de derapaj. Acesta din urmă este o invenție proprie, după cum explică Titi Aur. „Aveam cursanți care nu mergeau atât de tare încât să ajungă să derapeze pe macadam, așa că am inventat mașina cu două volane. Volanul din dreapta (n.r. – cel al instructorului) virează roțile din spate, deci instructorul poate provoca derapaj la 5-10 km/h. Astfel, derapajul poate fi ținut oricât de mult”. Dezvoltarea afacerii la nivel național a făcut ca școala lui Titi Aur să beneficieze și de un centru mobil. „Marile companii au șoferi în țară, cheltuiau cu transportul lor, cu scoaterea lor din producție pentru a-i aduce la noi”, explică fostul pilot inovația, un TIR în care se pot transporta oriunde multe dintre simulatoarele descrise mai sus.
Cifră de afaceri de 683.000 de euro în 2013, profit de 128.000 de euro
Școala de Conducere Defensivă și Pilotaj Titi Aur a ajuns o afacere profitabilă, spune cel care a înființat-o. Din 2009 și până în prezent, aici au fost școliți peste 24.000 de oameni, 150 de companii din România apelând la serviciile acesteia pentru a-și instrui șoferii. „Activele societății sunt undeva la 600.000 de euro, cifra fiind atât de mică pentru că eu și cu echipa mea am construit multe dintre simulatoarele pe care le folosim, evident la prețuri mult mai mici decât dacă le-am fi cumpărat”. Totuși, proiectul major al lui Titi Aur este construirea unui autodrom lângă București, lucru sinonim cu ducerea afacerii la un nivel superior. „Am beneficiat de fonduri europene pentru 70% din valoarea investiției de aproape 12 milioane de euro, am avut și ajutorul BCR pentru o parte din bani. Șantierul se va desfășura pe 12,5 hectare de teren, construcția care va începe luna aceasta se va întinde pe 3.000 de metri pătrați. Vom avea săli de clasă, săli pentru simulatoare, restaurant, zonă administrativă, dar și poligoane. Vor fi 8 simulatoare pe teren, o zonă de acvaplanare, o zonă cu aderențe diferite, cu evitare de obstacole, o zonă de macadam. Teoretic, până pe 23 martie, totul va trebui să fie funcțional. Asta o să fie adevărata investiție, primul autodrom din Europa de Est și, zic eu, cel mai bine dotat din lume”, spune pilotul. Compania Titi Aur SRL, cea care administrează Școala de Conducere Defensivă și Pilotaj, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 683.000 de euro și un profit net de 128.000 de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe. Școala a avut, în medie, 10 angajați în 2013, potrivit aceleiași surse.
Studiu de caz: Petrom investește 400.000 de euro pe an în instruirea șoferilor
Afacerea lui Titi Aur a prosperat datorită recomandărilor bune primite, de-a lungul timpului, din partea companiilor cu care a colaborat „Vă dau un exemplu concret. Petrom a avut până acum 9.000 de cursanți și am plecat din anul 2007, atunci când au avut 8 morți și 12 răniți în accidente de circulație între șoferi. Compania a pierdut contravaloarea cursurilor, cam 400.000 de euro pe an, dar când a tras linie a ajuns la zero morți, zero răniți, în ultimul an au avut 1,7 milioane de euro economii din combustibil, au avut 900.000 de euro reduceri la asigurări pentru că au redus accidentele, au redus costurile de mentenanță a flotei”, spune Titi Aur.
„Toate companiile mari care au lucrat cu noi ne-au dat scrisori de recomandare cu care am câștigat și alte licitații. Am primit astfel de aprecieri de la Petrom, de la Pepsi, de la MSD. Este o afacere profitabilă pentru mine, însă sunt la limita de jos a profitului. Am mers pe varianta de a lua puțini bani de la mulți, noi luăm 120 de euro plus TVA pentru fiecare cursant”, spune fostul pilot român.
750 de lei costă fiecare dintre cele două cursuri de conducere defensivă la Școala lui Titi Aur
A conduce înseamnă să te deplasezi fără să ajungi la limită, dacă ajungi acolo înseamnă că ai greșit. A pilota presupune deplasarea, dar de fiecare dată la limită. Un mort în accident de circulație este evaluat în SUA ca pierdere socială de 150.000 de dolari. În Europa la 80.000 de euro. În România nu știe nimeni, nu s-au obosit să calculeze. Un mort în accident de circulație este evaluat în SUA ca pierdere socială de 150.000 de dolari. În Europa la 80.000 de euro. În România nu știe nimeni, nu s-au obosit să calculeze Titi Aur, fost campion național de raliuri
Ungaria și-a completat colecția de evenimente motorsport de la Hungaroring cu DTM
Eforturile lui Titi Aur și ale celorlalți foști piloți români care încearcă să își dezvolte școlile de pilotaj sau de condus defensiv sunt îngreunate de faptul că România este una dintre puținele țări din Europa care nu are niciun circuit de viteză. ProSport a vizitat Hungaroring la începutul lunii iunie, cu ocazia organizării în Ungaria a unei etape de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), campionatul german de turisme, competiție care a revenit pe acest circuit după 26 de ani. Cursa câștigată în ultimele două sezoane la constructori de BMW a avut un învingător tot de la team-ul bavarez. Marco Wittman, de la BMW Team RMG a câștigat etapa maghiară și conduce clasamentul general după primele trei etape într-o competiție în care BMW-ul M4 DTM și-a arătat, până acum, superioritatea în fața Audi și Mercedes.
Intrarea României pe harta motorsportului mondial ar fi facilitată, crede Titi Aur, de construirea unui circuit în țară. „Nu ne-ar trebui doar un singur circuit, ci mai multe. Nici ceea ce fac eu nu va fi un circuit, va avea doar 1,2 kilometri de asfalt și 1,2 kilometri de macadam, dar nu va fi un circuit de viteză. Nu-mi permit, ar fi foarte scump, ar trebui să fie o politică de stat în sensul ăsta”, spune Titi Aur. Ungaria are zeci de circuite, Hungaroring fiind cel mai cunoscut, vecinii bulgari au și ei o serie de circuite, însă România nu. De ce ar fi nevoie de o astfel de construcție? „În primul rând pentru a face pregătire în conducere defensivă, în conducere sportivă. Desigur, un circuit poate să fie și locul unde se poate descărca adrenalina, cei care au mașini puternice se pot duce acolo pentru a-și testa limitele și astfel scăpăm de cursele ilegale de pe străzi”, crede Titi Aur. Ungurii au reușit ca, pe lângă DTM, să organizeze pe circuitul de lângă Budapesta și alte competiții de renume la nivel internațional precum WTCC, International GT Open, Campionatul Alpe Adria la motociclism, World Series by Renault și, firește, etapa de Formula 1 din luna iulie.
Am câștigat ultima cursă din 2013 cu modelul M3 și am început noul sezon din DTM cu o victorie a modelului M4. Revenirea DTM la Hungaroring a fost de bun augur pentru BMW Jens Marquardt, director BMW Motorsport
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER