Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Încet, dar sigur, sportivii români adoptă trendul mondial și apar cu pagini personale oficiale pe rețelele de socializare. Pe primul loc în topul românilor cu cei mai mulți fani pe Facebook se află Simona Halep, care în mai puțin de o lună a trecut de 830.000 de fani. La nivel mondial, Cristiano Ronaldo se apropie de suta de milioane de simpatizanți
Pe arenele de la Brazilia” href=”http://cm2014.prosport.ro/”>Mondialul din Brazilia, disputat în această vară, nu au încăput decât maximum 78.000 de spectatori la un meci, recordul fiind stabilit chiar la finala de pe „Maracana”, dintre Germania și Argentina. Pe rețelele de socializare, însă, stadioanele virtuale strâng milioane de suporteri care își exprimă admirația față de favoriți. Spre exemplu, o simplă fotografie realizată de Neymar alături de căpitanul naționalei Braziliei, Thiago Silva, a strâns 2,45 milioane de like-uri. Peste 2,3 milioane de like-uri a strâns și o poză a lui Cristiano Ronaldo, în timp ce mesajul transmis de Messi lui Neymar după accidentarea starului brazilian a adus aproape 2 milioane de like-uri.
Astfel, considerentele specialiștilor în marketing sportiv, care declară că modul de interacțiune cu suporterii al sportivilor și al marilor echipe a suferit modificări masive în ultimii ani, sunt argumentate atât prin cifre, cât și prin vederea de ansamblu, comunicarea cât mai intimă cu fanii fiind un punct extrem de important pe agenda sportivilor de top din acest moment. Interacțiunea pe Facebook, Twitter, Instagram sau Vine cu fanii este descrisă de revista „Forbes” drept un „must” (lucru obligatoriu) în era Internetului, în care absența de pe rețelele sociale poate dăuna serios brandului unui sportiv. Mai pe scurt: un sportiv poate pierde bani mulți dacă nu interacționează direct cu fanii. Și aici, însă, este vorba doar de iluzia unei comunicări a suporterilor cu idolii lor.
De fapt, admiratorii „vorbesc” cu niște intermediari care sunt plătiți să răspundă în numele vedetelor. Cristiano Ronaldo, Lionel Messi sau Neymar au în spate o adevărată armată de specialiști în marketing și în social media, care întrețin conturile de Facebook și Twitter ale jucătorilor. Este și de înțeles: dacă ar posta atât de des mesaje, poze și filmulețe și ar răspunde numărului enorm de mesaje primite, respectvii sportivi n-ar mai avea timp nici să se pregătească, nici să joace, nici să facă performanțele care-i țin în prim-plan.
1.000 de Like-uri pe zi pentru Halep
În România, potrivit raportului „Social Media în România” pe luna august 2014, există 7,2 milioane de conturi de Facebook, în creștere cu 200.000 față de luna ianuarie, și doar 25.887 de conturi active de Twitter. Este clar că sportivii români nu pot avea anvergura celor care domină topul conturilor pe Facebook, precum Cristiano Ronaldo (96 de milioane de like-uri) sau Lionel Messi (69 de milioane). Însă cea care face pași mari în această direcție este Simona Halep. Pe 7 august, Halep anunța că și-a lansat pagina oficială de Facebook, care avea atunci doar 13.000 de like-uri. După fuziunea cu o pagină care era administrată de fani, contul Simonei a crescut la 436.000 de like-uri. „În ultimele luni, au apărut foarte multe pagini de Facebook care pretindeau să fie pagini oficiale ale Simonei Halep, unele dintre ele având chiar sute de mii de fani. Pe aceste pagini erau postate mesaje în numele Simonei, unele fiind preluate chiar și în presă. De aceea a fost nevoie sa lansăm o pagină oficială”, explică un reprezentant din stafful Simonei Halep pentru ProSport.
Momentul ales a fost unul perfect pentru Halep, chiar înaintea sezonului de turnee pe suprafață dură și a turneului US Open, la care tenismena de 22 de ani va lua parte începând cu această săptămână. Iar numărul de aprecieri a crescut constant pe pagina oficială, dublându-se în mai puțin de 20 de zile! Pe 24 august, contul oficial al Simonei, pe care se postează în două limbi – română și engleză -, a crescut la 831.000 de like-uri, iar postările finalistei de la Roland Garros sunt din ce în ce mai apreciate, Simona strângând și 30.000 de like-uri la un singur mesaj transmis fanilor. „Numărul de like-uri – dar și de interacțiuni de pe pagină – oscilează foarte mult in funcție de zilele cu meciuri sau de turnee. În ultima săptamână, media a fost de aproximativ 1.000 de fani noi pe zi”, susține reprezentantul Simonei Halep, care se așteaptă la o nouă creștere explozivă pe pagina de Facebook a sportivei din Constanța în timpul US Open.
Poză de pe contul de Facebook al lui Lucian Bute
Hagi, mai mulți fani din Turcia decât din țară
Un alt sportiv român care este activ pe Facebook este Gheorghe Hagi. Fostul „decar” al naționalei este acum patron al echipei Viitorul Voluntari și al Academiei de Fotbal care îi poartă numele. Deocamdată, Hagi a strâns 518.000 fani, o creștere importantă față de ianuarie 2014, când avea doar 300.000 de fani, însă chiar și așa, Hagi ocupă poziția a treia în topul celor mai populare conturi oficiale de Facebook ale sportivilor români, după Halep și Lucian Bute. „Începând cu luna august, media de noi fani ai paginii oficiale «Gheorghe Hagi» este de 1.000 pe zi. O creștere substanțială, spre deosebire de aceeași perioadă a anului trecut, când profilul de Facebook al lui Hagi aducea in jur de 500 de noi susținători, zilnic. Acum, pagina are un total de 518.000 fani”, spune Cosmin Mihăiță, PR Specialist la agenția „Making of Promotion”, care administrează pagina de Facebook a fostului „decar” al lui Galatasaray.
Poză de pe contul de Facebook al lui Gică Hagi, imagine surprinsă pe 6 aprilie, la Istanbul
La fel ca în cazul Simonei Halep, interesul fanilor pentru postările „Regelui” crește în momentul în care fostul jucător participă la evenimente actuale. Cel mai recent exemplu a venit în luna aprilie, când Hagi a fost invitat de onoare la derby-ul Galatasaray – Fenerbahce, iar atunci a fost inclus în Hall of Fame-ul clubului turc. Albumul cu poze din Istanbul cu Hagi, care a mers la diferite acțiuni, a strâns 15.000 de like-uri și a adus un record săptămânal de 10.000 de fani în următoarele 7 zile.
Interesantă este însă structura fanilor pe țări a paginii „Regelui”. „Hagi are de aproape 3 ori si jumătate mai mulți «Facebook fans» în Turcia decât în România (346.500 față de 105.000). Pe locul 3 în topul online al țărilor care îl iubesc pe Hagi e Germania, cu 11.000 de oameni. Italia și Azerbaidjan completează Top 5″, spune Cosmin Mihăiță. Explicația e simplă și vine tot de la specialistul în PR de la agenția Making of Promotion: „Cele mai multe comentarii la o postare le au turcii, iar cele mai întâlnite 3 cuvinte în postările fanilor sunt: «Galatasaray», «love» și «Hagi». El este foarte iubit. Din acest motiv, fiecare postare este scrisă în trei limbi: română, engleză și turcă”.
Distribuția admiratorilor de pe Facebook ai lui Gică Hagi are și alte explicații. Pe de o parte, România are o populație de aproape patru ori mai mică decât Turcia. Pe de alta, implicarea activă a lui Hagi în fotbalul românesc, unde este patron de club și perceput de suporterii celorlalte echipe drept apropiat al Stelei, a redus numărul potențialilor fani din țară. Faptul că 11.000 dintre simpatizanți provin din Germania se explică prin numărul foarte mare de turci și români din această țară.
Cost foarte mic, expunere mare
Importanța pe care o are prezența sportivilor pe rețelele de socializare este explicată de profesorul danez Kenneth Cortsen, care predă marketing și management sportiv la Universitatea din Aalborg: „Promovarea pe social media este o soluție de marketing cu un cost foarte mic, dar cu o eficiență foarte mare. Din punct de vedere global, cea mai folosită rețea de socializare de către sportivi este Facebook, însă Twitter revine puternic, iar marii sportivi au o prezență din ce în ce mai activă. Vedem, totuși, că informații extrem de importante, precum accidentările, retragerile sau transferurile sunt confirmate din ce în ce mai des pe Facebook, astfel că această rețea de socializare rămâne foarte importantă”.
617.590 de aprecieri primise Lucian Bute pe pagina sa de Facebook până duminică, 24 august 2014
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER