Nu cred că mai trebuie menționat meritul filmelor din seria Alien în ceea ce privește evoluția curentului pe care astăzi îl numim horror SF. Xenomorfii, extratereștrii pe care Ellen Ripley îi înfrunta vreme de patru filme, au rămas emblematici, fiind o continuă sursă de inspirație pentru numeroase domenii de activitate, pornind de la creațiile cinematografice, trecând prin literatură și sfârșind cu subiectul nostru preferat, jocurile video.
În aceste condiții, lipsa unor jocuri cu adevărat bune inspirate din universul Alien este oarecum îngrijorătoare. Sigur, am avut parte de seria Aliens vs. Predator, ale cărei prime două titluri au fost cu adevărat reușite. Însă, chiar și în acele cazuri, xenomorf-ul nu era plasat în centrul acțiunii, fiind nevoit să împartă laurii gloriei cu alta două rase: la fel de faimoșii predatori și nelipsiții oameni.
Astfel a apărut Aliens: Colonial Marines, un joc care pleca de la niște premise deosebit de promițătoare. În primul rând, publisher-ul SEGA a dorit să evite fiascoul celui mai recent Aliens vs. Predator, contractând Gearbox Software (un producător cu vechime și experiență) pentru a realiza jocul. În al doilea rând, cei de la 20th Century Fox au fost convinși să accepte storyline-ul din Colonial Marines drept parte oficială a seriei, evenimentele jocului urmând să continue povestea din filmul Aliens. La prima vedere, totul părea bine pus la punct.
Din păcate, undeva pe drum, socoteala de acasă s-a desincronizat serios față de cea din târg, Aliens: Colonial Marines sfârșind prin a fi amânat de multe ori, numeroase alte studiouri (precum TimeGate Studios, Nerve Software sau Demiurge Studios) fiind cooptate pentru a ajuta la finalizarea jocului. Însă jucatorii nu ar trebui să fie afectați de problemele de producție prin care a trecut un joc sau altul; pe utilizatori îi interesează produsul final și nu scuzele.
Dacă nu v-ați dat deja seama din introducerea de mai sus, Aliens: Colonial Marines este un joc foarte slab, bifând cu succes titlul de „prima mare dezamăgire din 2013”. La o primă pornire a jocului, te izbește în moalele capului calitatea grafică. Nu vreau să par nici cârcotaș și nici superficial, însă grafica versiunii finale de Aliens: Colonial Marines n-are nicio treabă cu demo-urile din joc prezentate în trecut, putând fi asemuită, cel mult, cu setările low detail din alte titluri similare.
Sigur, vor apărea persoane care să afirme că nu doar grafica face un joc. Perfect de acord, însă, în cazul unui titlu Aliens, care se mai vrea și parte oficială a poveștii seriei, o prezentare grafică de calitate era imperativă. De asemenea, nu e vorba doar de partea tehnologică a acestui aspect, stilul artistic folosit pentru modelarea personajelor aducând aminte mai degrabă de desene animate decât de un film horror SF.
Trecând peste acest aspect, aș vrea să mă opresc un pic mai mult asupra gameplay-ului propriu-zis, faultat de multe aspecte, printre care și povestea atât de mult trâmbițată. O problemă majoră a jocului este faptul că, în aproximativ jumătate din nivelurile campaniei, personajul central nu se confruntă cu xenomorfi, ci cu mercenari plătiți de corporația Weyland-Yutani. Cu alte cuvinte, avem parte de un joc Aliens în care te împuști cu oameni. Genial, oamenii care au luat această decizie ar trebui dați afară în șuturi.
Chiar și în nivelurile în care celor de la SEGA și Gearbox li s-a făcut milă de noi, permițându-ne să ne luptăm cu alienii propriu-ziși, lucrurile nu stau bine deloc. Nu există niciun sentiment de tensiune, impediment creat în principal de rutinele de inteligență artificială ale extratereștrilor. Pe scurt, acestea nu există: xenomorfii vor sări la bataie cum te văd, fără a fi prea preocupați de camarazii tăi sau de propria supraviețuire. Jucând Colonial Marines, parcă am călătorit înapoi în timp, pe vremea primului Quake, AI-ul monștrilor din jocul celor de la id Software fiind totuși o idee mai avansat decât gluma proastă din noul Aliens.
În aceste condiții, ajutat de un arsenal bogat, treci fără cea mai mică problemă printre valurile de așa-ziși alieni. Mai mult, în urma uciderii acestora (sau a găsirii a tot felul de obiecte colecționabile), personajul controlat câștigă experiență, cu ajutorul căreia își poate upgrada și personaliza armele.
Ca în mai toate shooterele moderne, nu poți căra decât două arme principale simultan; în Aliens: Colonial Marines ai însa posibilitatea de aschimba aceste arme oricând în timpul acțiunii, de parcă pușcașii marini ar căra dupa ei un camion plin de echipament și muniții.
Pe vremuri, când Colonial Marines a fost anunțat pentru prima dată, jocul celor de la Gearbox ar fi trebuit să se concentreze pe experiența cooperativă, patru pușcași marini urmând să lupte pentru supraviețuire împotriva valurilor interminabile de alieni. Multiplayer-ul cooperativ a ajuns până la urmă și în versiunea finală a jocului, într-o formă mult mai restrictivă. Astfel, campania principală poate fi jucată și alături de prieteni, chiar dacă level design-ul claustrofobic nu avantajează deloc această abordare. Asta dacă reușești să te conectezi la o sesiune online, chestiune care pare să țină mai mult de noroc la momentul actual.
Nici multiplayer-ul clasic nu o duce mai bine, aici jocul având totuși de câștigat de pe urma lipsei „minunatului” AI al alienilor. Astfel, odată ce ambele tabere de combatanți (xenomorfi și pușcași marini) sunt întruchipate de jucători umani, lucrurile încep cât de cât să semene cu o veritabilă experiență Aliens. O experiență faultată însă de controlul deficitar al alienilor, precum și de lipsa unei detectări corecte a coliziunilor.
Sunetul este probabil singurul capitol la care Aliens: Colonial Marines nu dezamăgește. Lăsând la o parte inutilitatea faimosului senzor de detectare a mișcărilor, ambianța audio este demnă de ce ceea ce înseamnă universul Aliens. Sunetele armelor, zgomotele emise de xenomorfi și muzica creează atmosfera potrivită unui astfel de joc. Dacă închizi ochii, s-ar putea chiar să simți că joci un adevărat titlu Aliens.
Cu o floare nu se face însă primăvară: Aliens Colonial Marines lasă de dorit din mai toate punctele de vedere, eventualele idei bune ale jocului fiind adânc îngropate sub o execuție sub orice critică.
Notă: Review-ul pentru Aliens: Colonial Marines a fost realizat pe baza versiunii PC implicite a jocului, fără a adăuga patch-urile sau modificările grafice realizate de comunitate. Go4games a evaluat produsul final livrat de producători și nu adăugirile neoficiale, indiferent de cât de bine intentionați ar fi autorii acestora.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER