Batman Episode 1 Realm of Shadows Review: conașul Bruce față cu tehnologia
Am ajuns în acel moment în care deja nu mai poți spune că speri să fii surprins de un joc realizat de Telltale Games. Studioul a găsit acum câțiva ani „formula câștigătoare” cu primul sezon din The Walking Dead, aplicând-o de atunci altor francize de notorietate, cum ar fi Game of Thrones, precum și proaspăt lansatului Batman. Așadar, lăsând la o parte poveștile specifice fiecărei serii, știi exact la ce să te aștepți de la un astfel de joc: dialoguri multe, alegeri ce pot afecta desfășurarea evenimentelor (oarecum) și secvențe de tip QTE (quick time events) din belșug.
Și, bineînțeles, Batman nu face excepție, fiind vorba totusi de un titlu care încearcă timid să adauge un strat suplimentar de complexitate rețetei pe care Telltale Games o folosește de câțiva ani. Elementele de bază, enumerate mai sus, rămân aceleași, însă primesc câteva particularități inspirate din universul Batman. Spre exemplu, momentele de explorare (foarte scurte în titlurile recente de la Telltale) sunt ceva mai elaborate, oferindu-i personajului central ocazia de a-și respecta renumele de „world’s greatest detective”.
Astfel, pe lângă explorarea în stil point and click a unor decoruri, Batman va fi pus in situația de a găsi dovezi și indicii și de a le corela pentru a recrea imaginea corectă a evenimentelor ce au avut loc în trecut. Nu avem de-a face cu nimic cu adevărat complicat (dimpotrivă, e chiar simplu), însă îți dă senzația că mai faci și altceva în afară de apăsat pe diferite butoane la momentul oportun (QTE-uri).
Și pentru că tot a venit vorba de Quick Time Events, Batman-ul celor de la Telltale Games preia spectaculozitatea acestora din The Walking Dead: Michonne, și chiar o amplifică. Scenele de luptă din noul Batman sunt realizate prin intermediul acestor QTE-uri, fiind probabil cele mai reușite astfel de secvențe din jocurile Telltale, cel puțin din punct de vedere coreografic. Sunt probabil și cele mai solicitante în ceea ce privește coordonarea dintre ochi și degete, executarea corectă a acestora având darul de a umple o bară, care, odată plină, poate declanșa o mișcare de tip „finisher” din partea Cavalerului Întunecat.
În ceea ce privește povestea, DC Comics le-a permis celor de la Telltale să-și pună în valoare propria viziune asupra universului Batman. Astfel, deși majoritatea elementelor narative consacrate sunt la locul lor, producătorii și-au permis propriile „licențe poetice”, creând versiuni inedite ale unor personaje precum Oswald Cobblepot (The Penguin) sau Selina Kyle (Catwoman). Este un caz relativ asemănător cu serialul Gotham, în care îți poate lua puțin timp pentru a te obișnui cu viziunea realizatorilor.
Evident, nu poți gusta povestea fără să relaționezi la un anumit nivel cu personajele din joc, iar interpretarea acestora atârnă foarte mult în această ocazie. În general, vocile folosite de Telltale pentru această serie Batman sunt reușite, un exemplu perfect fiind mafiotul Carmine Falcone, interpretat de Richard McGonagle, nimeni altul decât Sully din seria Uncharted. Culmea, singurul neajuns pe care l-aș putea aminti la acest capitol este legat de nelipsitul Troy Baker, vocea eroului principal. Acesta, deși lasă o impresie decentă ca Bruce Wayne, pare că nu „simte” încă rolul lui Batman. Probabil sunt mult prea obișnuit cu veteranul Kevin Conroy pentru a accepta cu usurință alte voci în acest rol.
Este posibil să fi aruncat deja o privire asupra imaginilor ce acompaniază acest review. Dacă da, probabil că ați realizat deja că, în ciuda promisului upgrade pentru motorul grafic folosit de Telltale Games, nu multe s-au schimbat din punct de vedere vizual față de titlurile anterioare ale studioului. Cel puțin nu în bine. Și în niciun caz așa-zisul update vizual nu justifică problemele pe care jocul le-a întâmpinat pe mai toate platformele pe care a fost lansat: framerate impracticabil pe PC (din cauza selectării automate a plăcii video integrate în defavoarea celei dedicate în anumite sisteme, problema rezolvată între timp), precum și rezoluții și framerate puțin spus dezamăgitoare în edițiile pentru console.
Testând versiunea pentru PC, noi nu am întâmpinat astfel de inconveniente, Batman-ul celor de la Telltale Games rulând fluent atât local, cât și prin Steam In-Home Streaming. Totuși, valul de impresii negative de pe Steam și forumuri dau de înțeles că Telltale ar trebui să-și „regleze tirul” cât mai rapid, neajunsuri tehnologice precum acestea fiind inacceptabile pentru un asemenea joc, în 2016. Este limpede că primul episod a fost lansat în grabă, lucru trădat și de modelele de personaje repetitive pe care Batman le înfruntă în anumite momente ale jocului.
În schimb, insistența cu care Telltale Games te îndeamnă să-ți faci cont pentru propriul serviciu începe să devină din ce în ce mai deranjantă. Dacă în jocurile anterioare ale studioului acest cont era oarecum facultativ, avantajele oferite fiind mai degrabă superficiale, în Batman mai multe opțiuni importante sunt blocate în spatele necesității de a deține un astfel de cont. Spre exemplu, noul sistem de joc Crowd Play, în care poți trimite un link cu stream-ul sesiunii tale de joc către prieteni și aceștia pot vota deznodământul situațiilor-cheie necesită un astfel de Telltale account.
La fel ca în cazurile producțiilor precedente ale studioului, succesul noului Batman atârnă de modul în care Telltale Games va continua seria. Însă, dacă în trecut modul în care evolua povestea era considerat vital, pentru Batman situația stă un pic altfel: firul narativ a început mai mult decât promițător și are toate șansele să continue în această direcție. Telltale ar trebui să acorde totuși ceva mai multă atenție laturei tehnologice și să înceapă să lanseze jocuri ce funcționeaza corect, indiferent de platformă, și, ca semn de respect față de clienți, să rezolve problemele evidente ale acestui prim episod.