Începand de la Call of Duty 4: Modern Warfare, seria Call of Duty s-a bucurat de o popularitate ieșită din comun, an de an conducând autoritar topurile de vânzări, devenind astfel unul dintre stâlpii de susținere cei mai importanți ai actualei industrii a jocurilor video. Firul s-a cam rupt însă la Call of Duty: Ghosts, trecerea la noile console și pierderile de personal suferite de studioul Infinity Ward lăsându-și amprenta asupra succeselor critic și financiar ale jocului, cele mai scăzute din ultimii ani.
Pentru a nu pierde de sub control „mașina de făcut bani” numită Call of Duty, Activision a apelat pentru ediția din 2014 a jocului la proaspăt creata echipă de la Sledgehammer Games (ce a ajutat și la Modern Warfare 3), rezultatul fiind, sincer vorbind, peste așteptări. Call of Duty: Advanced Warfare nu numai că reușește să readucă seria pe linia de plutire după fiascoul numit Ghosts, dar vine și cu o serie de inovații (timide, ce-i drept), capabile să mai scoată Call of Duty din letargia ultimilor ani.
ÎN ROLUL PRINCIPAL: KEVIN SPACEY
Încă de la apariția primului trailer pentru Advanced Warfare îți puteai da seama că Sledgehammer Games a depus un efort suplimentar pentru realizarea unei campanii ceva mai închegate: Kevin Spacey își făcea apariția, ridicând interesul asupra ceea ce urma să fie povestea acestui joc. Mai târziu l-am văzut și pe Troy Baker (The Last of Us, BioShock Infinite, Middle-earth: Shadow of Mordor) în rolul personajului pozitiv, lucrurile devenind din ce în ce mai clare.
Call of Duty: Advanced Warfare își propune să reproducă într-un mod cât mai spectaculos, caracteristic seriei, scenariul unui film de acțiune, fără prea mari pretenții narative, însă absolut suficient pentru a oferi câteva ore bune de „fun”. Sledgehammer Games au renunțat la ideea de a întruchipa mai mulți eroi pe parcursul aceleiași campanii, limitându-se la personajul lui Troy Baker, fost pușcaș marin și actual angajat al grupării militare Atlas, aflată sub conducerea lui Jonathan Irons (Kevin Spacey).
După cum spuneam mai devreme, povestea lui Advanced Warfare nu va întoarce capetele și nici nu va stoarce lacrimi de bucurie/tristețe, însă, în contextul unui joc video de tipul Call of Duty, își face treaba cu brio. Mai mult, modul în care este structurat scenariul a permis producătorilor să introducă numeroase tipuri de decoruri, de la peisaje înghețate la orașe aflate sub asediu și până la păduri luxuriante.
Și, probabil pentru a da un ghiont rivalului Battlefield, pe parcursul acestor niveluri nu o dată vom avea de pilotat diverse vehicule: bărci cu motor, avioane de vânătoare, tancuri etc. Adăugați și niste secvențe de tip quick time event spectaculoase și aveți imaginea unui veritabil film de acțiune „made in USA”, prezentat însă sub forma unui joc video.
De departe însă cea mai importantă modificare sunt exoscheletele și posibilitățile pe care acestea le aduc în luptă. În funcție de tipul disponibil pentru fiecare misiune (se atribuie automat, fără ca jucătorul să poată alege), aceste unelte conferă abilități precum săriturile mult mai înalte și deplasarea mult mai rapidă, folosirea unui scut ce protejează împotriva damage-ului, activarea unei funcții de slow motion sau chiar folosirea unor arme grele, capabile să doboare armate întregi.
În functie de „performanțele” obținute în misiuni (kills, headshots, grenade kills, strângerea de informații etc.), pot fi obținute puncte de upgrade pentru aceste exoschelete, acesta conferind rezistență și viteză de deplasare sporite, posibilitatea de a purta mai multe grenade și alte asemenea bonusuri.
PARTEA LEULUI: MULTIPLAYER-UL
Să fim însă realiști: singleplayer-ul nu reprezintă principalul motiv pentru care jucătorii se întorc, an de an, la seria celor de la Activision. Mai mult, există persoane care nici măcar nu pornesc vreodată campaniile single player din Call of Duty, limitându-se la a toci hărțile multiplayer puse la dispoziție.
Din fericire, Advanced Warfare punctează și la această categorie: rolul exoscheletelor în luptă modifică radical coordonatele luptelor, săriturile înalte și mișcările rapide prin aer fiind acum la ordinea zilei, iar hărțile gândite în așa fel încât să acomodeze cât mai bine aceste opțiuni noi. În rest, avem parte de același gameplay de tip „run and gun”, atât de apreciat de jucătorii de Call of Duty. O altă noutate este reprezentată de opțiunile avansate de personalizare a soldatatului controlat, cu numeroase modele de căști, armuri, exoschele etc. disponbile. Mai mult, pe parcursul jocului, poți câștiga Supply Drops, pachete care oferă aleatoriu câte 3 item-uri noi.
Am citit prin diferite locuri că există foarte mulți jucători de Call of Duty: Advanced Warfare nemultumiți de instabilitatea online a jocului, aceștia plângându-se de apariția erorilor sau a deconectărilor. Pe parcursul testării noastre, nu am avut parte de asemenea inconveniente, procesul de matchmaking realizându-se relativ rapid, iar meciurile propriu-zise desfășurându-se fără probleme notabile (am folosit versiunea pentru PlayStation 4 a jocului).
Mai mult, Call of Duty: Advanced Warfare oferă câteva opțiuni foarte rar prezente în jocurile contemporane: posibilitatea de a juca multiplayer în rețea locală (fără necesitatea de a fi conectat la Internet), precum și în split screen, pe aceeași consolă. Nu în ultimul rând, în lipsă de adversari umani, se poate apela și la boți, numai buni pentru a învăța hărțile fără a cădea victimă în fața jucătorilor experimentați. Este de lăudat ca asemenea elemente, altădată comune în shootere, își mai fac apariția într-un joc din 2014.
Totuși, dacă ar fi să tragem un pic Call of Duty: Advanced Warfare de urechi la capitolul multiplayer, modul Co-op ne-ar oferi ocazia perfectă. Avem de-a face de fapt cu un mod de joc de tip Horde, în care până la patru jucători echipați cu diferite tipuri de exoschelete upgradabile trebuie să reziste valurilor de inamici. Comparativ cu restul modurilor de joc, co-op-ul pare cam banal și nu ajută nici faptul că hărțile din acest mod de joc sunt mult prea asemănătoare cu cele din PvP.
NEXT GEN SAU NU?
Unul dintre elemente pentru care seria Call of Duty a fost criticată mai tot timpul în ultimii ani este prezentarea sa grafică. Motorul grafic derivat din deja anticul Quake III Arena și determinarea producătorilor de a atinge 60 FPS chiar și pe console vechi nu ducea tocmai la cele mai spectaculoase rezultate vizuale.
În cazul lui Call of Duty: Advanced Warfare avem și vești proaste, dar și vești foarte bune. Din păcate, jocul rulează pe o versiune actualizată a aceluiași motor grafic, deci cei care așteptau o rezvoluție din acest punct de vedere vor fi dezamăgiți. Totuși, chiar și așa, Advanced Warfare reușește să fie cel mai arătos joc al seriei, Sledgehammer Games adăugând o sumedenie de efecte noi (precum motion blur-ul aplicat mișcării personajelor și obiectelor), rezultatul fiind un joc care „dă” bine (mai ales în imagini statice) și care rulează la un framerate constant de 60 de cadre pe secundă.
În concluzie, Call of Duty: Advanced Warfare, chiar dacă nu revoluționează seria, reușește să pompeze energie într-o formulă ce începuse să devină, de la an la an, prea repetitivă și banală. Dacă sunteți un fan al seriei, Advanced Warfare nu ar trebui ratat, iar dacă titlurile Call of Duty din ultima vreme v-au dezamăgit, ar trebui măcar să-l încercați: s-ar putea să aveți o surpriză plăcută.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER