Unul dintre cele mai adorate jocuri de strategie revine în forță la șapte ani de zile de la prima iterație. Company of Heroes 2 este succesorul direct al primului CoH și a fost produs tot de către Relic Entertainment, studio recunoscut pentru jocurile sale de strategie de înaltă calitate precum Homeworld, seria Warhammer 40K: Dawn of War și, desigur, primul Company of Heroes.
Company of Heroes 2 supune atenției noastre situația frontului estic al celui de-al Doilea Război Mondial. Armata Roșie (a Uniunii Sovietice), de a căror parte ne situăm în timpul campaniei single player, trebuie să opună rezistență ofensivei germane și să o respingă în afara teritoriului sovietic. Acțiunea se petrece în perioada 1941-1945, de la atacurile rusești asupra Stalingradului și până la momentul căderii Berlinului.
Campania este organizată pe misiuni ce reprezintă amintiri ale unui locotenent rus care își povestește experiența de război în timpul unui interogatoriu ce are log într-un Gulag. Pe numele său Lev Abramovich Isakovich, locotenentul de după gratii își declară nemulțumirea față de conducerea armatei sovietice din timpul războiului, care a permis să se întâmple orori de neimaginat cu proprii soldați. Jocul pune un accent deosebit pe Ordinul 227 („Niciun pas înapoi”) ce impunea pedepse aspre oricăror soldați ce se retrăgeau fără ordin.
Dincolo de noile scenarii de luptă, gameplay-ul nu suportă multe diferențe majore față de jocul anterior. Există totuși două adiții care merită menționate – producătorii le numesc ColdTech și TrueSight.
ColdTech este poate cea mai interesantă adiție a jocului. Frontul estic al celui de-al Doilea Război Mondial a avut parte de perioade de iarnă cu friguri de neimaginat. Iarna anului 1941 este înregistrată drept cea mai friguroasă iarnă din regiune în întregul secol XX, spre ghinionul zecilor de mii de soldați ce s-au aflat în zonă pentru a-și apăra cauza iar în schimb au murit de frig.
Cei de la Relic Entertainment au luat în considerare situațiile în care au fost puse trupele combatante de-a lungul războiului și au creat acest sistem numit ColdTech ce încorporează tot ceea ce ține de condițiile de luptă pe timp de iarnă și felul în care trupele sunt afectate de perioadele reci. Străbaterea unui drum prin nămeți afectează foarte mult mobilitatea trupelor, dar le permite camuflarea. Parcurgerea drumurilor bătătorite este mai rapidă dar sporește riscul de a fi detectat de către inamici. În timpul iernii lacurile sunt înghețate iar trupele pot traversa de pe un mal pe altul croindu-și drum pe gheață. Se întâmplă totuși ca, sub greutatea unui tanc, gheața să se spargă iar tancul să devină o victimă a naturii. La fel, se poate ca artileria uneia dintre facțiuni să ținească gheața pentru a-și scufunda adversarii.
Hipotermia este una dintre cele mai mari probleme care se ivesc, căci trupele care nu sunt duse în timp util în apropierea unei surse de căldură (lângă un foc de lemne sau în interiorul unui vehicul ori a unei clădiri) tremură și mor sub ochii jucătorului. Focul de lemne poate fi creat de către unitățile Engineer și, mai ales în meciurile online are o importanță strategică ridicată – spre exemplu, stingerea focului adversarilor în timpul unui viscol îi va pune pe fugă.
TrueSight reprezintă un sistem mai avansat de line of sight. În Company of Heroes 2, în jurul trupelor nu mai există un cerc perfect care le urmărește și dezvăluie ceea ce se află în părțile necunoscute ale hărții de joc pe măsură ce soldații o explorează. Acum, mulțumită TrueSight, jocul dezvăluie doar spațiul care se află efectiv în câmpul vizual al trupelor. Așadar, în Company of Heroes 2 nu poți ști niciodată ce se ascunde după colț fără a „arunca un ochi” de soldat în prealabil. De asemenea, pe timp de viscol vizibilitatea este mult redusă.
Un lucru schimbat față de jocul precedent este înlocuirea sistemului de tip „alege ce tip de campanie dorești să conduci” cu „alege-ți comandantul”. La bază funcționează similar însă nu mai pot fi alese ramuri ale unei doctrine, ca în jocul precedent. Acum abilitățile asigurate de acest comandant sunt deblocate într-o manieră liniară pe măsură ce jucătorul adună punctele necesare. Nu toți comandanții sunt deblocați de la început. În plus, există comandanți care pot fi achiziționați cu bani reali ca DLC prin intermediul Steam, iar această idee mi se pare una total neinspirată și mai mult ca sigur va crea probleme de balans și frustrări în rândul celor ce nu doresc să plătească pentru pachete suplimentare.
Pe măsură ce jucătorul avansează în experiență și nivel, acesta va primi niște avantaje legate de eficiența diverselor trupe ale sale sau de modul în care arată camuflajul acestora. Aceste avantaje sunt de obicei foarte mici – trupe cu 5% mai rezistente, trupe care pot reîncărca arma cu 2% mai repede etc.
Lucrurile despre care am scris până la acest moment se aplică în mare parte și în campania single player dar și în partea de multiplayer. Trebuie să menționez că porțiunea de campanie se întinde de-a lungul a 14 misiuni, iar partea multiplayer conține 14 hărți, aproape jumătate dintre acestea fiind variante „pe timp de iarnă” ale celeilalte jumătăți.
Campania single player nu strălucește prin nimic și de cele mai multe ori m-a făcut să mă simt foarte limitat în control și strategie din cauza faptului că în fiecare moment jocul anunță ce urmează să se întâmple și îți ordonă ce să faci mai departe. Ba chiar, ca nu cumva jucătorul să nu știe ce să facă, apar și săgeți roșii pe ecran acolo unde trebuie să se uite.
Grafic jocul arată bine, dar nimic spectaculos. Stilul grafic seamănă foarte mult cu cel din primul Company of Heroes, însă beneficiază de multe dintre avansurile tehnologiei grafice din ultimii șapte ani.
Sunetul însă creează o atmosferă intensă de război și pot doar să laud echipa de la Relic Entertainment pentru treaba bună pe care au făcut-o în acest segment.
AI-ul este bun, dar sunt momente în care nu acționează așa cum mi-aș fi dorit să o facă într-un joc din anul 2013. Și nu mă refer la cel al echipelor adverse controlate de calculator, ci la propriile trupe. Cel mai mult m-a deranjat faptul că ele nu respectă întocmai cover-ul după care le așezi. Dintr-un squad de 6 persoane cărora le ordoni să stea în cover după un tanc, există riscul ca unul sau doi dintre ei să se așeze exact în partea opusă a tancului, în zona de foc a mitralierei inamice.
În rest, sincer, vorbim despre un joc foarte asemănător cu cel de acum șapte ani, cu mici modificări în ceea ce privește trupele și noile vehicule. Acest lucru nu este tocmai rău, dat fiind că primul CoH a fost un adevărat hit și încă se mai joacă, dar pe alocuri pare că avem de a face cu o supă reîncălzită care putea fi în mare parte adăugată la primul joc sub formă de expansion pack. Spun „în mare parte” pentru că există într-adevăr și noutăți notabile precum ColdTech sau misiunile din secțiunea Theater of War a jocului care permit abordarea single player sau co-op a unor scenarii de luptă foarte interesante, creative și provocatoare.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER