S-a lansat Counter-Strike: Global Offensive! Au trecut 13 ani de la apariția primei versiuni a jocului Counter-Strike, pe atunci doar un mod de Half-Life, iar popularitatea acestei serii este încă la nivel de top. Chiar în momentul scrierii acestui paragraf, sistemul de distribuție de jocuri Steam raportează că aproximativ 100.000 de oameni se joacă titluri din seria Counter-Strike, în timp ce un număr de 40.000 de utilizatori se află în jocuri din seria Call of Duty.
Pentru cei ce nu sunt familiarizați cu seria, până la momentul apariției lui CS: GO existau două versiuni importante de Counter-Strike: versiunea 1.6 (lansată în 2003) și versiunea Source (2004). Principala diferență dintre ele este motorul grafic, cel din Counter-Strike: Source fiind superior.
Counter-Strike: Global Offensive este însă cel de-al treilea mare pas al seriei. El este rezultatul unei evoluții atipice a unui proiect pe care producătorii de la Valve și Hidden Path au dorit să-l realizeze: o simplă portare a lui CS: Source pe console. Proiectul CS: GO a luat în final forma unui nou joc din serie și a fost lansat la finalul lui August pe PC, Mac, PS3 și Xbox 360. Impresiile pe care vi le voi împărtăși în continuare se bazează strict pe varianta de PC a jocului.
Încă de la prima accesare a jocului Counter-Strike: Global Offensive, design-ul, conținutul și structura interfeței-meniu oferă impresia unui joc matur, rafinat, conceput pentru a-i dărui jucătorului o experiență cât mai satisfăcătoare. Știu, este destul de greu de conceput faptul că un titlu din seria Counter-Strike poate fi alăturat unor concepte precum „matur” sau „rafinat”, însă nu îți trebuie mai mult de trei minute de acces la joc pentru a înțelege noul ton prin care bătrânul „Cantăr” dorește să capteze atenția.
Încă de la început jocul permite accesul la absolut tot conținutul său, însă are grijă să ne plaseze sub nas mai multe posibilități de antrenament și de înțelegere a mecanicilor de joc. Avem la dispoziție un scurt dar foarte reușit tutorial pentru acomodare, dar și un ghid scris care ne învață toate conceptele de care avem nevoie pentru a avea o performanță optimă.
Pentru a ne exersa tacticile sau a ne acomoda cu diverse arme fără să ne facem de râs pe servere online, jocul pune la dispoziție și posibilitatea creării de meciuri offline, populate de boți cu o inteligență mai mică sau mai mare în funcție de alegerea noastră. Există șase nivele de dificultate, așa că fie că ești un hardcore gamer, fie că abia ți-ai cumpărat primul calculator, modul de antrenament offline te poate ajuta enorm.
Noul Counter-Strike: GO vine cu o propunere interesantă: dacă până la acest moment Counter-Strike era echivalent cu modurile Bomb Defusal și Hostage Rescue, în acest moment Counter-Strike vine cu încă două moduri de joc oficiale: Arms Race și Demolition.
Bomb Defusal și Hostage Rescue au rămas neschimbate – în primul mod de joc echipa teroriștilor încearcă să plaseze o bombă cu ceas în timp ce echipa adversă – antiteroristă – luptă pentru dezamorsarea bombei sau evitarea plasării ei. În celălalt mod, echipa de teroriști păzește un număr de ostatici în timp ce trupele speciale trebuie să salveze ostaticii prin conducerea lor într-un anumit punct al hărții de joc. În ambele moduri de joc, armele și echipamentul sunt cumpărate la fiecare început de rundă cu banii câștigați de jucător de pe urma performanțelor sale sau ale echipei sale în rundele precedente. În Counter-Strike: Global Offensive există șase hărți de Bomb Defusal și două de Hostage Rescue, toate fiind variante noi ale unor hărți cunoscute din vechile titluri Counter-Strike (Aztec, Dust, Dust2, Inferno, Train, Italy, Office și Nuke).
Arms Race este un mod de joc care există de multă vreme în seria Counter-Strike, însă abia acum a fost adoptat oficial de către producătorii jocului. În jocurile anterioare a fost implementat de administratorii a sute de servere private și a fost denumit Gun Game. Ideea este simplă, distractivă și dă dependență, lucru dovedit și de faptul că a fost implementată de mai multe jocuri de apariție recentă. Toți jucătorii pornesc cu o armă, iar pe măsură ce doboară inamici aceasta le va fi înlocuită, trecând astfel prin toate gamele de arme. Acest lucru determină o necesitate de schimbare a tacticii de joc după fiecare inamic ucis. Echipa câștigătoare este determinată de prima persoană care a ajuns la ultima armă, cuțitul, și a ucis un inamic cu el. Merită adăugat că acesta este primul mod de joc oficial din istoria Counter-Strike în care respawn-ul se face aproape instantaneu după moartea personajului. Din păcate însă, pentru acest mod de joc sunt disponibile doar două hărți.
Demolition este un fel de combinație între Bomb Defusal și Arms Race, în sensul în care nu poate fi aleasă arma dorită, ci se trece printr-o progresie de arme asemănătoare cu cea din Arms Race, însă restul regulilor de joc sunt cele din Bomb Defusal. Pentru acest mod de joc sunt disponibile șase hărți concepute special.
Alegerea serverului pe care dorim să intrăm se face acum diferit, căci de acastă dată există două secțiuni pentru această operațiune: servere oficiale și servere ale comunității (private). Partea de servere oficiale îți oferă un sistem de matchmaking bazat pe skill, așa încât să fii introdus întotdeauna într-un server cu jucători de nivelul tău. În zona de servere ale comunității regăsim vechiul browser de servere care își dovedește din nou funcționalitatea.
Pot spune însă că am îngrijorări în ceea ce privește popularitatea serverelor private în CS: GO întrucât jocul nu încurajează folosirea lor, ba chiar ne prezintă opțiunea accesării lor undeva în plan secund. Mai mult, jocul ne avertizează că intrarea pe acestea poate să ofere o experiență de joc diferită decât cea normală, ca și cum ar trebui să ne gândim de două ori înainte să alegem o asemenea invenție a diavolului.
Ca experiență de joc, CS: GO nu diferă foarte mult de jocurile precedente. Vorbind despre arsenal, principalele schimbări sunt reprezentate de cele opt arme noi, dintre care unele înlocuiesc variante mai vechi ale aceleiași arme (de exemplu MP7 înlocuiește MP5) și de lipsa completă a silencer-ului. Senzația de tras cu arma a rămas aceeași, așa că orice fan vechi se va simți ca acasă în Global Offensive. În schimb, poate cea mai binevenită schimbare este introducerea Cocktail-ului Molotov, a grenadei incendiare și a grenadei Decoy (ce emite zgomote de foc de armă). Cocktail-ul Molotov și grenada incendiară acoperă cu flăcări zona din apropierea declanșării sale, așa că reprezintă metode excelente de a te proteja de inamicii care ar putea pătrunde în zona ta printr-un coridor îngust, spre exemplu.
Nici sunetul nu vine cu diferențe mari față de Counter-Strike: Source, ceea ce nu este în niciun caz dăunător. Grafic însă, jocul arată foarte diferit de Counter-Strike: Source, chiar dacă se vede că rulează pe același engine. Hărțile sunt acum mult mai detaliate, anumite obiecte (precum ușile) pot fi distruse parțial sau complet, iar per ansamblu stilul grafic al jocului a devenit mult mai serios și matur.
Diferența dintre cele opt hărți clasice actualizate și variantele lor din 2004 este una uriașă din punct de vedere vizual. Cu foarte mici excepții, acest lucru nu afectează arhitectura căilor de acces pe care le cunoaștem de peste un deceniu, așa că vechile tactici încă funcționează perfect.
Modelele personajelor sunt acum mult mai detaliate și mai credibile. În plus, jocul a simplificat procesul de alegere a modelului jucătorului printr-o soluție înțeleaptă: nu îl mai alegem deloc, ci este predefinit de harta pe care jucăm. Asta nu înseamnă că nu mai există o varietate a modelelor, ba din contră: există 14 modele de echipă diferite, adică șapte pentru fiecare dintre cele două facțiuni. Trebuie să adaug totuși că în anumite cazuri am confundat teroriștii cu trupe antitero, mai ales pe distanțe medii sau lungi. Acest lucru se întâmplă și datorită gamei de culori mai sărăcăcioase, mai șterse, care ajută la senzația de seriozitate despre care vorbeam atunci când am analizat grafica.
Jocul nu se abate de la rețeta clasică și evită să implementeze elemente ce l-ar putea complica, așa că nu veți regăsi aici perk-uri , kill-streak-uri, arme deblocabile sau alte asemenea lucruri. Counter-Strike a fost încă de la începutul istoriei sale un shooter cu mecanici simple, în care nu poți domina meciurile dacă nu ai pur antrenament și tactică.
Counter-Strike: Global Offensive nu dorește să revoluționeze seria Counter-Strike. În termeni de gameplay și de senzații oferite jocul a rămas același, însă el a primit o meritată înfrumusețare ce aduce jocul la standardele din 2012. La un preț de aproximativ 50 de lei, Global Offensive este o alegere excelentă pentru orice persoană ce dorește să se distreze într-un shooter multiplayer adorat pretutindeni, ce are în spate o comunitate uriașă de jucători.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER