Days Gone Preview exclusiv: open world bazat, în primul rând, pe poveste
Chiar dacă nu dețineți o consolă PlayStation, nume precum Naughty Dog sau Santa Monica Studio nu vă pot fi indiferente, aceste studiouri deținute de Sony marcând istoria recentă prin lansarea unora dintre cele mai apreciate jocuri video ale ultimilor ani. Tot în curtea celor de la Sony se află și Bend Studio, o echipă însă mult mai „discretă”, a cărei ultimă creație notabilă – Uncharted: Golden Abyss – și-a făcut apariția acum mai bine de șapte ani, odată cu lansarea consolei PlayStation Vita. Cu ce și-au umplut timpul cei de la Bend în toată perioada scursă de atunci? Tocmai asta am fost invitați să vedem la Madrid, în cursul săptămânii trecute, Go4games fiind din nou singura publicație din România ce a participat la evenimentul de prezentare a noului joc Days Gone.
Având în vedere că, după spusele lui John Garvin (directorul de creație al jocului), Days Gone se află în lucru de mai bine de șase ani, este lesne de înțeles că noul titlu al celor de la Bend Studio a „împrumutat” elemente din multe dintre jocurile de succes ale acestor vremuri. Astfel, oarecum atipic pentru exclusivitățile celor de la Sony, axate mai ales pe experiențe liniare, Days Gone propune o lume de joc open world, într-un cadru… să-i zicem post-apocaliptic. Mai exact, acțiunea are loc după izbucnirea unei pandemii mondiale, din cauza căreia o bună parte a populației este transformată într-un soi de zombies care nu sunt de fapt zombies. Pentru că, dacă ar fi să ne luăm după definiția celor de la Bend, devii zombie numai atunci când învii din morți, în timp ce, în versiunea lor, aceste creaturi – numite Freakers – nu au murit niciodată, reprezentând niște versiuni „evoluate” ale ființelor umane (sau involuate, depinde din ce punct de vedere privești problema), ce împart o conștiință comună în defavoarea voinței individuale.
Evident, gurile rele ar putea arăta cu degetul către asemănările evidente dintre abordarea narativă din Days Gone și cea din seria The Last of Us, unde, la fel, avem de-a face cu o epidemie și apariția unor tipuri speciale de zombies, care, de fapt, nu sunt zombies… Diferența este făcută însă de locul în care are loc acțiunea, precum și de povestea și personajele propriu-zise. Mai exact, producătorii au fost inspirați chiar de către peisajele ce împrejmuiesc studioul Bend, plasat în statul american Oregon, jocul desfășurându-se, de asemenea, în această porțiune de nord-vest a Statele Unite ale Americii. Plasare geografică aleasă și pentru diversitatea ei naturală, cu păduri dese, zone deșertice, ba chiar și vulcanice, legate între ele de un fir șubrezit numit „civilizație”. Astfel, spre deosebire de alte jocuri ce abordează o tematică similara, Days Gone evită stereotipul așezărilor urbane de dimensiuni mari, aflate sub constanta amenințare a morților vii, open world-ul propus de Bend reprezentând mai degrabă o confruntare constantă a protagonistului cu toate pericolele unei naturi dezlănțuite.
Și pentru că tot a venit vorba de protagonist, în centrul acțiunii din Days Gone stă Deacon St. John, un simpatic, însă și foarte ghinionist, membru al găștii de motocicliști The Mongrels. La scurt timp după izbucnirea pandemiei, Deacon (alintat de personajele din joc drept „Deek”) se vede nevoit să-și abandoneze soția – Sarah – într-un elicopter de evacuare, în încercarea de a-și salva de la moarte cel mai bun prieten – tovarășul său de gașcă Boozer. În timp ce Deacon și Boozer supraviețuiesc, Sarah și echipajul elicopterului dispar în condiții misterioase, eroul nostru fiind măcinat de vină, convins că dragostea vieții lui a pierit. Anii trec, iar Deacon devine un soi de vânător de recompense/mercenar, ce-și oferă serviciile celor care plătesc mai mult. Aici începe jocul propriu-zis, utilizatorul fiind familiarizat cu modul de operare al lui Deacon, cu relația acestuia cu Boozer și realitatea cruntă a viitorului imaginat de Bend Studios. Nu mult trece până când Deek va descoperi indicii ce sugerează că echipajul elicopterului în care se afla și Sarah ar fi putut supraviețui, misiunea eroului devenind cât se poate de clară în acest moment.
Poate că vi se pare un pic exagerat accentul pe care l-am pus pe dezvăluirea acestor detalii din povestea lui Days Gone, însă vă asigur că această abordare este „direct proporțională” cu modalitatea de expunere a narațiunii propusă de către cei de la Bend Studios. Mai exact, conform lui Garvin, Bend nu a urmărit să realizeze un titlu open world convențional, cu o hartă plină de obiective secundare și activități facultative, studioul concentrându-se pe transformarea fiecărei misiuni într-o parte activă a poveștii jocului. Astfel, Days Gone va avea multiple „storylines”, fiecare compus dintr-o serie de misiuni, existând și posibiltatea ca anumite misiuni să facă parte din mai multe astfel de firuri narative. În total, Garvin promite că vom petrece în Days Gone aproximativ 30 de ore, dintre care nu mai puțin de șase sunt reprezentate de secvențe cinematice.
Și, deși acestea sunt realizate excelent, fiind folosiți actori reali pentru capturarea mișcărilor, vocilor și gesturilor faciale ale personajelor (Deacon St. John este interpretat de actorul Sam Witwer, pe care iubitorii de jocuri video îl vor recunoaște din rolul principal al seriei Star Wars: The Force Unleashed), în cele trei ore pe care le-am avut la dispoziție alături de Days Gone am simțit că acțiunea este oarecum „sufocată” de aceaste incursiuni narative. Pur și simplu porțiunile în care îl puteam controla direct pe Deacon erau fragmentate de numeroase cutscene-uri, sentiment amplificat și de nedoritele efecte de „fade out” dintre secvențele cinematice și gameplay-ul propriu-zis. Dacă ar fi să ne luăm după spusele directorului de creație, măcar acest neajuns se pare că va fi rezolvat până în ziua lansării.
Spun „măcar acest neajuns” pentru că versiunea Days Gone pe care am avut ocazia să o încercam părea destul de nefinisată, fiind capabilă să ridice câteva semne de întrebare referitoare la nivelul calitativ al jocului final, cele două luni rămase până la apariție nefiind o perioadă tocmai generoasă (mai ales în condițiile în care jocul a fost amânat deja de câteva ori). Spre exemplu, controlul motocicletei lui Deacon nu este deloc exact. Până și John Garvin recunoaște acest neajuns, oferind explicația conform căreia, în urma sesiunilor extinse de testare cu diverse categorii de jucători, s-a optat pentru această variantă de control. Sincer, nu știu câte astfel de titluri au încercat testerii respectivi, însă acest aspect s-a dovedit a fi destul de deranjant, mai ales având în vedere că motocicleta lui Deek este singurul său mod de transport rapid, dar și, câteodată, singura sa cale de supraviețuire (înainte de începerea unei misiuni, jocul poate fi salvat la motocicletă).
Poate că, pe parcursul campaniei din Days Gone, acest neajuns va putea fi corectat prin aplicarea de upgrade-uri motocicletei lui Deacon, acesta reprezentând unul dintre elementele de „survival” ale jocului. În aventurile sale, Deek va putea colecta tot felul de ingrediente pe care le va putea investi în astfel de upgrade-uri sau le va putea utiliza, prin intermediul unui sistem de crafting, pentru confecționarea de item-uri folositoare, cum ar fi health pack-urile. Este inclus și un sistem de abilități bazate pe skill points, care ne-au fost atribuite însă automat la începutul acestui demo.
În rest, avem parte de un shooter third person oarecum covențional, punctat de confruntări armate cu tot felul de inamici, pornind de la mai sus amintiții Freakers (a căror conștiință comună nu prea am avut ocazia să o vedem în acțiune pe parcursul acestui demo, grupurile cu care ne-am întâlnit fiind destul de restrânse), oponenți umani (cum ar fi gașca rivală Rippers, ai cărei membri disprețuiesc tatuajele și încearcă să le elimine cu ajutorul focului) sau chiar animale sălbatice (lupi infectați sau chiar un urs masiv). Există și elemente de stealth, câteodată strecurarea printre freakers fiind mult mai eficientă decât lupta directă, dar și un sistem de luptă melee, simplist și uneori inexact, conceput însă pentru a putea răspunde simultan atacurilor venite din partea mai multor agresori.
Deacon St. John își va oferi serviciile și unor tabere de supraviețuitori, fiecare condusă de propriul lider, cu propriile păreri și convingeri referitoare la modul în care oamenii ar trebui să se comporte și organizeze în aceste vremuri pentru a răzbi. Aici demo-ul încercat de noi a fost oarecum haotic, unele personaje și misiuni fiind „aruncate” într-o ordine oarecum aleatorie în această versiune de test, trezind mai degrabă sentimente de confuzie decât curiozitatea legată de continuarea poveștii. Și, pentru a încheia porțiunea articolului dedicată gameplay-ului, lumea de joc din Days Gone nu este lipsită în totalitate de activități opționale, existând supraviețuitori ce pot fi salvați de Freakers sau cuiburi de astfel de creaturi ce trebuie eliminate pentru a debloca opțiunile de Fast Travel între anumite locații de pe hartă.
Oarecum ciudat pentru un studio ce aparține celor de la Sony, cu acces la toate tehnologiile dezvoltate de colegii de la Guerrilla Games, Naughty Dog sau Santa Monica Studio, cei de la Bend au optat pentru Unreal Engine 4 în vederea dezvoltării lui Days Gone. Și, deși John Garvin ne-a asigurat că întreaga porțiune de renderizare a motorului grafic a fost complet rescrisă, această ediție de test a jocului suferea de probleme tehnice, precum framerate-ul deloc strălucit (care afecta și controlul, deci, implicit, și gameplay-ul propriu-zis), coliziunile câteodată inexacte sau bug-urile de ordin grafic (la un moment dat, jocul a refuzat să mai încarce versiunile de rezoluție superioară ale texturilor, întregul mediu de joc fiind „spălăcit” într-un mod extrem de deranjant). Nu în ultimul rând, mai mult ca sigur că Days Gone rulează în rezoluție 4K (pe PS4 Pro), prin intermediul unei tehnici de reconstucție a imaginii (precum checkerboarding), imaginea fiind deosebit de exactă în cadrele statice, manifestând însă artefacte de mișcare în jurul contururilor personajelor în timpul animațiilor.
Sperăm din tot sufletul că aceste probleme vor fi remediate până la apariția jocului pe piață, potențialul narativ din Days Gone fiind mai mult decât evident, un eventual succes al acestei abordări open world bazate în primul rând pe poveste reprezentând o ocazie perfectă de a lăsa în urmă definitiv stereotipurile câteodată deranjante ale acestui gen. Days Gone va fi lansat pe 26 aprilie 2019, în exclusivitate pentru familia de console PlayStation 4.