În ultimele zile, am fost asaltați de invitațiile si anunțurile referitoare la evenimentele de lansare ale lui Diablo III (de departe cel mai așteptat joc al acestui an), așa că am hotărât să realizăm un experiment. Așadar, ieri noapte, ne-am plimbat din magazin în magazin, pentru vedea cum se prezintă lansările românești ale lui Diablo III.
Înainte de a începe scurta noastră relatare, trebuie menționat că Diablo III a sosit pe piața românească într-un moment ceva mai delicat, în care au loc anumite schimbări de tabere în privința afilierii publisherilor la anumiți distribuitori locali. Chiar și așa, în privința atragerii clienților, mai toți retailerii au făcut eforturi pentru a oferi din timp posibilități de precomandă, pentru toate cele trei ediții ale jocului (Collector’s Edition, Standard Edition și digital). Cel puțin în teorie. În practică, lucrurile nu au stat tocmai așa.
Să ne întoarcem însă la evenimentele de lansare din noaptea trecută. Prima oprire am facut-o în mall-ul bucureștean AFI Palace Cotroceni, unde, în jurul orelor 22:30, magazinul Flanco făcea pregătirile pentru primirea fanilor infocați Diablo. Printre punctele de atracție ale evenimentului era un tablou pictat al personajului Skeleton King din seria Diablo, expus de către cei de la GameArtRo.
În rest, publicul (câteva zeci de persoane) aștepta cuminte miezul nopții (ora la care s-a început comercializarea jocului), profitând din plin de echipamentele de gaming prezente în magazin (console PlayStation Vita, Nintendo Wii sau Xbox 360 cu Kinect). De asemenea, participanții se puteau înscrie la o tombolă al cărei premiu consta într-un joc Diablo III. Din păcate, Flanco nu a comercializat deloc mult doritele ediții de colecție ale jocului, fapt care a nemulțumit fanii cu adevarăt pasionați, care visau la varianta de top a lui Diablo III.
Nu în ultimul rând, sunt de părere ca un stand promoțional și cele câteva cuburi de carton inscripționate cu sigla Diablo III nu sunt de ajuns pentru a eticheta acest eveniment drept „o lansare” în adevăratul sens al cuvântului.
Am sărit apoi în mașină, deplasându-ne până în celălalt mall apropiat, Plaza România, unde evenimentul de lansare urma să aiba loc în magazinul Altex. Din păcate, abordarea celor de la Altex a fost una minimalistă, păstrând deschisă doar o secțiune redusă a magazinului, în care doritorii se aliniau în coadă pentru a putea cumpăra jocul. Din nou, câteva zeci de pasionați așteptau cuminți să le vina rândul, de această dată cu speranțe mult mai mari la mult râvnitul Collector’s Edition.
La scurt timp după ce am intrat în magazin, unul dintre angajații acestuia a anunțat că nu vor avea decât cinci exemplare ale ediției de colecție, pe care urmează să le comercializeze după principiul „primul venit, primul servit”. În această locație am avut norocul să ne întâlnim și cu o serie de prieteni mai vechi, care „migraseră” din magazinul Media Galaxy din București Mall Vitan, în speranța că în Altex-ul din Plaza vor avea norocul să găsească ediția de colecție a jocului.
Conform spuselor acestora, în Media Galaxy din Vitan stocul acestor Collector’s Editions fusese epuizat prin intermediul unor rezervări mai mult sau mai puțin dubioase, care au defavorizat vizibil sutele de persoane ce își așteptau rândul la coadă. Trăgând concluzia că nici în Plaza nu mai erau șanse să prindem o astfel de ediție de colecție, am plecat agale către Showroom-ul eMag din Crângași, dezamăgiți fiind și de lipsa de amenajare sau „momente artistice” din magazinul Altex.
Odată ajunși în fața clădirii în care urma să se desfășoare evenimentul celor de la eMag, am fost neplăcut surprinși de atitudinea inițială a organizatorilor. Aceștia au preferat să țină oamenii afară, în frig, în loc să le permită accesul în interiorul centrului comercial până la începerea evenimentului propriu-zis.
Din fericire, lucrurile s-au îmbunătățit vizibil odată cu deschiderea porților, cele aproximativ 500 de persoane prezente intrând în mod organizat și destul de civilizat în showroom-ul celor de la eMag. Aici, absolut toată lumea a fost întâmpinată de angajații eMag cu postere Diablo III, în două arome: alb, cu arhanghelul Tyrael, și negru, imprimate cu însuși Lordul Terorii, Diablo. Această inițiativă merită lăudată, aducându-le o mare bilă albă celor de la eMag.
Mai mult, pe toate televizoarele expuse în showroom rulau trailere ale jocului, cireașa de pe tort fiind un ecran imens, pe care a fost afișat countdown-ul până la miezul nopții, atunci când s-a dat startul vânzării propriu-zise a jocului. Îmbulzeala a fost de nedescris, mai toți cei prezenți dorind să pună mână pe un exemplar al jocului.
Din păcate, și aici cantitățile de Diablo III Collector’s Edition au fost limitate, doar unora dintre aceia ce realizaseră precomenzi online fiindu-le oferit privilegiul de a lua acasă mult dorita cutie albă. Curios a fost faptul că depozitul celor de la eMag era plin de ediții de colecție ale jocului (lucru vizibil cu ochiul liber), însă reprezentanții magazinului au refuzat să le comercializeze pe motivul că „nu au fost livrate destule”.
De asemenea, eMag a realizat și câteva concursuri, precum și o proiecție a jocului pe un ecran imens, unde s-au întâmpinat însă probleme de conectare la serverele mult prea aglomerate ale celor de la Blizzard Entertainment. Per total, deși prețurile practicate au fost mai ridicate față de concurență, evenimentul organizat de eMag a fost singurul care, într-adevăr, s-a putut bucura de titulatura de „lansare de joc”.
În urma nopții trecute, putem trage mai multe concluzii, unele dintre acestea îmbucurătoare, altele în ton cu „obiceiurile noastre strămoșești”. Este demn de laudă faptul că, în sfârșit, pasionații de jocuri video din România au oferit îndeajuns de multe motive distribuitorilor pentru a-i determina pe aceștia din urmă să se zbata pentru a pune la punct astfel de evenimente. Pe de altă parte, unii dintre acești distribuitori ar trebui să înceapă să-și trateze clienții cu ceva mai multă seriozitate și să realizeze că serviciile pe care le oferă trebuie să țină pasul cu maturizarea publicului consumator.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER