DriveClub Review: șofer în clubul nimănui
Se pare că această toamnă este mai bogată ca niciodată în ceea ce am putea jocuri controversate, titluri pe care fie le iubești, fie le urăști cu pasiune. Așadar, iată că după Destiny, pe marginea căruia au curs tone de cerneală virtuală, avem parte acum de DriveClub, jocul de curse auto dezvoltat de studioul Evolution exclusiv pentru consola PlayStation 4.
Și totuși, ce fel de controverse se pot crea în jurul unui simplu joc cu mașini? DriveClub este unul dintre cele mai prost înțelese astfel de titluri, nici amânarea de aproape un an de zile și nici marketing-ul utilizat de Sony pentru acest joc neajutându-i cauza. Dacă ați urmărit trailerele de promovare pentru DriveClub, probabil v-ați gândit că Evolution are în dezvoltare un soi de Need for Speed, cu un accent ceva mai puternic pus pe latura socială și multiplayer. Și nu sunteți departe de adevăr… Pe de altă parte, această descriere este, în același timp, la ani lumină de ceea ce este DriveClub la momentul actual.
GAMEPLAY
Probabil că afirmațiile precedente v-au băgat în ceață. Lucrurile sunt totuși destul de simple: DriveClub nu este nici simulator, nici arcade, ci un soi de „simcade”, care încearcă să combine elemente ale ambelor genuri în încercarea de a oferi o experiență… diferită.
Tocmai acest factor ar putea fi considerat, de o parte a publicului, cel mai mare dezavantaj al lui DriveClub: la prima pornire a jocului, totul pare arcade, până ajungi la bordul primei mașini. Acolo realizezi că anii de jucat NFS nu te ajută mai deloc, DriveClub propunând mai degrabă un model de handling (manevrabilitate a mașinii, dacă doriți) mult mai apropiat de setările implicite din seria Grand Turismo (adică GT cu unele driving aids activate).
Astfel, doritorii de satisfacții imediate se vor lovi foarte repede de un zid de netrecut, realizând că DriveClub nu este nici pe departe arcade-ul la care visau, în ciuda ambalajului „colorat” în care este ambalat jocul celor de la Evolution. Pentru această categorie de public, DriveClub poate fi caracterizat deja ca un experiment eșuat și vândut mai departe, făcut cadou unui prieten sau returnat magazinului de unde a fost cumpărat.
Ceilalți, în special cei trecuți prin simulatoare ceva mai serioase, vor fi probabil intrigați și, de ce nu, provocați de ceea ce are de oferit DriveClub. După cum spuneam, modelul de handling nu te ține de mână, oferind, mai ales în stagiile mai avansate ale jocului, un veritabil test de control al reacțiilor și nervilor, un challenge pe care oricine s-a încumetat sa conducă Bugatti-ul Veyron în ultima proba a campaniei din Gran Turismo 6 îl va îmbrățișa cu inima deschisă.
În ceea ce privește numărul de mașini incluse, jocul celor de la Evolution Studios nu se ridică la standardele impuse de seriile Gran Turismo sau Forza Motorsport, oferind doar aproximativ 50 de vehicule, împărțite în câteva categorii: Hot-Hatches (Mini Cooper, Renault Clio, Volkswagen Golf etc.), Sports (Audi TT, Lotus Evora, Bentley Continental GT etc.), Performance (Aston Martin Vanquish, Ferrari California, Maserati Gran Turismo etc.), Super Cars (Ferrari 458 Italia, Marussia B2, McLaren 12C etc.) și Hyper Cars (Koenigsegg Agera, McLaren P1, Pagani Zonda etc.).
După cum puteți vedea, există câte ceva pentru fiecare, modele menționate în paranteze fiind, evident, doar câteva dintre cele pe care le veți întâlni în joc. În schimb, diferențele dintre ele se simt imediat, fiecare având propriile particularități, unele mașini fiind mai potrivite pentru competițiile de drift, în timp ce altele nu au egal în privința accelerației sau manevrabilității, atât de importante pe un traseu sinuos. În special, modelele incluse în categoria Hyper Cars vor reprezenta o provocare pentru orice pasionat de astfel de jocuri.
Și pentru ca tot veni vorba de trasee, DriveClub este destul de bogat la acest capitol, oferta celor de la Evolution Studios încadrându-se, de această dată, în tiparul mai vechilor jocuri NFS: circuite plasate în locuri exotice. Astfel, avem parte de cinci țări – Canada, Chile, India, Norvegia, Scoția – fiecare cu propriile trasee (din punctul A în punctul B) și circuite (închise, bazate pe tururi de pistă), însumând undeva peste 20 de track-uri individuale și în jur de 50 dacă punem la socoteală și variațiunile.
Pe lângă posibilitatea de a aborda aceste track-uri în probe individuale, DriveClub oferă și un Tour single player, format dintr-o sumedenie de event-uri, fazele avansate putând fi accesate doar după strângerea unui anumit număr de stele. Acestea pot fi câștigate fie prin terminarea unei curse pe podium, fie prin îndepliniarea anumitor condiții suplimentare (depășirea vitezei medii pe un sector anume, obținerea unui timp bun pe un tur de circuit etc.).
În plus, fiecare probă dusă la bun sfârșit oferă un număr variabil de puncte de Fame, câștigate în funcție de modul în care ați șofat pe parcursul respectivului event (derapaje controlate, mers la aspirație, evitarea coliziunilor etc.). Cu ajutorul acestor puncte avansați în nivel în DriveClub, fiecare nivel nou deblocând mașini și/sau paint jobs noi.
Deci, după cum puteți observa, lăsând la o parte manevrabilitatea efectivă a mașinilor, restul elementelor din DriveClub sunt caracteristice genului arcade. În aceeași categorie putem include și damage-ul, aplicat mașinilor doar la nivel vizual (fără a afecta performanța efectivă), însă nu și penalitățile pe care le poți primi în timpul unei curse. Pe scurt, dacă alegi să „tai” o curbă sau să lovești un alt participant la cursă, vei fi penalizat imediat cu limitarea vitezei maxime pentru o perioadă de câteva secunde (destule pentru a fi depășit în momentele-cheie ale unei întreceri).
Aici lucrurile sunt destul de delicate: AI-ul din DriveClub are un comportament agresiv, nivelul de dificultate crescând progresiv pe parcursul campaniei single player și neputând fi ajustat de jucător (acest lucru este posibil doar în single event). Astfel, mai ales în fazele avansate ale jocului, va trebui să aveți nervi de oțel pentru a trece peste eventualele penalizări aplicate atunci când un șofer controlat de AI vă împinge în afara circuitului sau vă lovește direct. Ce-i drept, pe parcursul testării, personal, nu am considerat că jocul ar aplica aceste penalități în mod incorect, însă sunt destui alți jucători care s-au plâns că au de suferit pe nedrept din cauza „tacticilor murdare” folosite de AI.
Ca o concluzie preliminară, revin la ceea ce am afirmat încă de la început: DriveClub combină elemente de simulare și arcade, melanjul astfel obținut riscând să nu fie pe placul fanilor niciuneia dintre aceste categorii. Totuși, dacă jocul te-a prins, cu greu te mai poți dezlipi de el până nu-l duci la bun sfârșit.
GRAFICĂ‚
În ceea ce privește departamentul grafic, am putea vorbi la nesfârșit despre cât de bine arată mașinile din DriveClub, despre cum fiecare mod de vizualizare oferit (de la bord, din spatele mașinii, din „botul” acesteia etc.) este perfect utilizabil (și chiar recomandat în anumite situații!), despre cum (în sfârșit într-un joc cu mașini produs de Sony!) avem parte de modelare vizuală a damage-ului aplicat mașinilor și multe, multe altele.
Totuși, as vrea să ne oprim asupra noutății absolute pe care DriveClub o aduce genului: ciclul dinamic noapte/zi, acompaniat de efectele meteorologice variabile. Primul și-a făcut apariția, în mod timid, și în Grand Turismo 6, însă implementarea din DriveClub este mult mai matură. Poți alege la ce ora vrei să se desfășoare cursa și cât de repede vrei sa treacă timpul: poți începe o cursă când soarele strălucește pe cer și trece linia de finish la miezul nopții. Într-un mod similar, se poate face tranziția de la cer senin la nori amenințători sau vice versa.
Acest sistem este complet dinamic, iluminarea circuitului modificându-se în timp real, fără a fi folosite elemente predefinite. Drept consecință, chiar dacă în majoritatea covârșitoare a timpului DriveClub arată foarte bine (l-aș putea considera cel mai arătos joc cu mașini pe care am avut ocazia să-l încerc până acum), există momente în care poziționarea soarelui pe cer și/sau obturarea acestuia de către nori nu produce cele mai atrăgătoare rezultate vizuale. Din păcate, ploaia sau zăpada nu au fost implementate încă în DriveClub, fiind promise însă pentru un viitor update gratuit.
MULTIPLAYER
Ei bine, dacă până acum am putut contracara fiecare element negativ din DriveClub cu o sumedenie de plusuri, capitolul multiplayer, atât de important pentru un joc care pune accentul pe aspectul social, este… ca și inexistent. În prezentarea inițiala, cei de la Evolution Studios au promis că ne vom putea organiza în cluburi online și vom putea concura pentru faima și dezvoltarea propriei astfel de grupări.
Din păcate, în primele două săptămâni trecute de la momentul lansării, componenta online din DriveClub pur și simplu nu a funcționat. Serverele au fost căzute, nimeni nu s-a putut organiza în niciun fel de club, cât despre întrecerile online, multiplayer-ul efectiv cum ar veni… nici vorbă de așa ceva.
Mai mult, în acest interval au fost lansate vreo trei update-uri pentru joc, abia ultimul dintre acestea, pe care consola s-a chinuit să-l descarce un weekend întreg (semn că serverele pregătite de Sony pentru DriveClub pur și simplu nu au putut face față) reușind, în sfârșit, să aduca online o parte din funcționalitatea multiplayer.
Mai exact, este vorba despre event-uri predefinite, pe care le poți aborda fie singur, fie alături de colegii de club (asta presupunând că ați reușit să vă alăturați unui club printre sutele de disconnect-uri ce caracterizează experiența online din DriveClub). Pentru completarea restului de locuri, se apelează la matchmaking (care, din nou, funcționeaza când se aliniază planetele unui sistem solar îndepărtat, probabil). Rezultatul este o varză completă, în care principala preocupare a participanților este să se lovească unul pe celalălt și nu se câștige cursa propriu-zisă.
Am ramas cu un gust deosebit de amar după cele câteva curse multiplayer pe care am reușit să le duc la bun sfârșit. Nu ajută nici metoda greoaie de a aplica paint job-urile pe mașini (trebuie accesat garajul, separat de campania single sau modul multiplayer, creat un paint job custom și abia apoi, din meniul de selectare a mașinii, poți aplica respectivul look), nici opțiunile foarte limitate de a personaliza clubul și aspectul fizic al soferului și nici faptul că anumite mașini nu pot fi deblocate decât dupa ce propriul club urcă în nivel (imposibil atunci când serverele nu funcționează).
FINISH
Am avut norocul ca DriveClub să se muleze pe gusturile mele în materie de jocuri cu mașini, modul de control al acestora fiind, în opinia subsemnatului, unul dintre cele mai bune din acest domeniu. Cu toate acestea, pot înțelege că hibridul de simulare și arcade pe care încearcă să-l ofere DriveClub nu este pe gustul tuturor, în ciuda încercărilor de a face pachetul mai atractiv prin ridicarea ștachetei grafice.
Ce nu poate fi trecută cu vederea este implementarea jalnică a componentei multiplayer, atât de importantă într-un astfel de joc, precum și contraperformanța de a nu reuși să oferi niște servere funcționale la săptămâni de la momentul apariției jocului pe piață. Din acest punct de vedere, DriveClub este un fiasco, a cărui reputație dezastruoasă nu știu dacă va putea fi reclădită nici după o mie de patch-uri și fix-uri.