FIFA 12 Review: campioană sau retrogradată?
Jocurile multiplayer, mai ales cele online, au devenit o rutină în ziua de astăzi. Dacă acum 10-15 ani, Internetul era considerat un adevărat lux, iar experiențele noastre multiplayer se limitau la orele petrecute în tot felul de săli de calculatoare, care de care mai dubioase, acum lucrurile s-au schimbat radical. Aproape fiecare gamer (și nu numai) are câte o experiență ludică pe care prefera să o traiască în mediul online, fie că e vorba de un MMORPG a la World of Warcraft, fie că se antrenează în Dota, Counter-Strike sau Call of Duty, sau pur și simplu „pierde vremea” cu joculețe pe Facebook. În cazul meu, această plăcere vinovată se numește FIFA.
Trebuie să mărturisesc: joc seria celor de la EA Sports încă de la FIFA 94, trecând, an de an, prin mai toate edițiile jocului. Începând însă de la FIFA 08, am renunțat la varianta de PC (la vremea aceea portată de pe PlayStation 2), îmbrățișând cu brațele deschise versiunea „next gen” pe PlayStation 3. Mai mult, am aderat la un grup de „cunoștințe online”, care, odată cu apariția noilor ediții ale seriei, se aventurează în campionate regulate de FIFA, care pot dura și luni de zile.
În aceste condiții, probabil este lesne de înțeles interesul cu care am așteptat ediția din acest an a jocului – FIFA 12, sentiment amplificat și de anunțul celor de la EA Sports conform căruia versiunea de PC va fi identică cu cea de pe console. Astfel, m-am dat de trei ori peste cap și am reușit să pun mână pe FIFA 12, atât în versiunea sa de consolă (PlayStation 3), cât și în ediția dedicată computerelor personale. Este însă FIFA 12 într-adevar cel mai bun simulator sportiv de pe piață sau doar o nouă iluzie creată de marketing-ul celor de la Electronic Arts?
Dacă ar fi să ne limităm pur și simplu la adițiile și modificările aduse gameplay-ului propriu-zis, probabil că afirmația de mai sus ar putea fi considerată adevărată. Se vede că, din anumite puncte de vedere, EA Sports chiar a ascultat de doleanțele fanilor, îmbunătățind semnificativ modul în care „curge” un meci în FIFA 12. Jucătorii par a sta mult mai bine în teren, reacționând mult mai natural la pozițiile în care se află mingea și echipa adversă. De asemenea, una dintre problemele semnificative ale lui FIFA 11 (cel puțin în ediția de console) – sistemul haotic de pase – a fost cât de cât corectată, chiar dacă mai există stângăcii și acum.
La naturalețea desfășurării unui meci contribuie din plin și noul Player Impact Engine, un sistem dezvoltat de EA Sports special pentru aduce contactele dintre fotbaliști cât mai aproape de realitate. Sigur, această adiție nu este 100% perfectă, existând unele situații cu adevărat comice create în urma impacturilor apărute între diferiții jucători ce iau parte la meciurile din FIFA 12. Per total însă, dă o notă suplimentară de realism, transformând, într-o oarecare măsură, figurinele de pe terenul virtual în replici veritabile ale unor fotbaliști adevărați.
Fluența jocului este ajutată din plin și de sistemul ajustat de driblinguri. Pur și simplu este mult mai ușor acum să-ți driblezi adversarii, chiar și fără folosirea schemelor concepute special în acest sens. Un atacant de calitate poate acum să lase în urmă o armată de fundași doar din câteva schimbări de direcție aplicate inteligent. E greu de explicat în cuvinte, însă se „simte” excelent în timpul meciurilor propriu-zise.
Totuși, nu toate lucrurile sunt roz în noul FIFA 12. Una dintre principalele mele nemulțumiri se leagă de „revoluția” adusă în ceea ce privește modalitățile prin care-ți poți coordona fotbaliștii din apărare. Odată cu ediția din acest an, EA Sports a introdus sistemul Tactical Defending, care, în teorie, transformă marcarea și deposedarea unui adversar într-o operațiune mult mai complexă decât până acum. Jucătorii sunt nevoiți să-și urmărească oponentul îndeaproape, intrările la minge fiind în întregime controlate manual, prin apăsarea de diferite butoane. De asemenea, pot fi chemați în ajutor coechipieri din apărare.
În teorie, această adiție ar trebui să accentueze înclinarea spre realism pe care producătorii lui FIFA 12 au decis să o abordeze în acest an. Din păcate, Tactical Defending este greoi și de multe ori nepotrivit, mai ales când ai în față jucători care știu să se folosească foarte bine de sistemul foarte accesibil de driblinguri. Probabil că și producătorii au simțit acest lucru, permițând jucătorilor să abordeze partidele și cu sistemul clasic de apărare, numit aici Legacy Defending (unde apăsarea unui singur buton exercită presiune constantă asupra adversarului, fotbalistul care se apără intrând automat la minge atunci când consideră oportun acest tip de intervenție).
Din păcate, această „ruptură” dintre cele două metode de control are consecințe mult mai serioase decât afectarea performanței de moment în anumite meciuri. Și când aceste neplăceri apar fix la componenta datorită căreia seria FIFA a strălucit în ultimii ani – da, mă refer la jocul online – lucrurile devin cu adevărat grave. Astfel, pentru cei familiarizați cu sistemul online de ranking din seria FIFA, jucătorii care folosesc Legacy Defending nu mai au acces deloc la meciurile online ranked. Pur și simplu, dacă ești obișnuit de ani de zile cu metoda clasică de control din toate jocurile FIFA de pâna acum, în FIFA 12 nu mai poți participa la nicio competiție ranked.
De altfel, accesarea unui meci ranked în multiplayer-ul online de FIFA 12 a devenit un soi de puzzle de sine stătător. Nu știu câți dintre voi ați avut ocazia să vă aventurați în componentele online ale titluri vechi FIFA, însă lucrurile erau extrem de simple. Pur și simplu puteai opta pentru sistemul rapid de matchmaking, care te arunca direct în fața unor jucători de experiență asemănătoare, în meciuri ranked sau unranked, după preferință. Alternativ, se puteau accesa lobby-urile online ale jocului, împărțite pe regiuni, tipuri de joc etc., unde puteau fi adresate invitații diferiților adversari sau prieteni.
Ei bine, EA Sports a hotărât să înlocuiască acest sistem consacrat (și extrem de simplu de folosit) cu EA Sports Fotball Club, o struțo-cămilă gândită ca un soi rețea socială dedicată jucătorilor de FIFA 12. Grație EASFC, în mod teoretic, fiecare acțiune a unui jucător ar trebui să rezulte în puncte de experiență suplimentare adăugate la visteria acestuia și, bineînțeles, de avansarea în nivel. Cu ajutorul acestor puncte, nu numai jucătorul progresează, ci și echipa sa favorită (asta în condițiile în care cluburi din numeroase țări, printre care și România, nu sunt implementate nici anul acesta în FIFA 12).
Din păcate, sistemul de alocare a acestor puncte este haotic, fără prea mare legatură cu ceea ce are loc în teren. Dacă câștigarea de puncte de experiență suplimentare s-ar fi desfășurat într-un mod asemănător cu formulele din alte tipuri de jocuri (vezi Call of Duty, Battlefield etc.) și fiecare acțiune reușită (gol, dribling, fază spectaculoasă etc.) ar aduce un plus experienței unui jucător, lucrurile ar fi stat bine. Calcularea punctelor câștigate se face însă după meciuri, printr-un sistem neclar, câteodată acestea nefiind alocate deloc.
Mai mult, dacă adversarul decide să părăsească jocul înainte de finalul acestuia, rămâi fără niciun fel de punct de experiență câștigat, mai ales atunci când ești forțat să iei parte la confruntări unranked (fără niciun fel de consecință pentru „dezertori”). Asta în condițiile în care EASFC funcționează defectuos, nu de puține ori, după încheierea unei partide online, trezindu-mă cu minunatul mesaj „EASFC ERROR” în loc de notificarea numărului de puncte obținute în meci.
Cât despre meciurile ranked, nu mai există o metodă facilă de a le accesa, așa cum se întâmpla în trecut (sau cel puțin nu am găsit-o eu). Fie participi la niște sezoane Head to Head ranked (unde ești forțat să joci cu Tactical Defending și ești evaluat pe baza calculelor pe care nu te poți baza, realizate prin intermediul EASFC), fie înghiți în gol și joci unranked, „de plăcere”.
Alternativ, în versiunea de consolă a jocului, te poți „abona” la serviciul EA Sports Arena (procedeu gratuit, însă destul de incomod, având în vedere că implică jonglerii cu adresa de mail a utilizatorului), care permite accesul la vechile online lobbies, unde poți juca meciuri ranked (din nou, limitate la Tactical Defending). Inexplicabil, EA Sports Arena lipsește cu desăvârșire din versiunea de PC a jocului (sau este atât de bine ascunsă încât un suflețel simplu ca al meu nu a reușit să o găsească).
Din fericire, în rest, jocul este într-adevăr identic și pe PC și pe consolă, cu mențiunea că versiunea de PC are totuși câteva avantaje. Este vorba, bineînțeles, de rezoluția superioară, și de framerate-ul semnificativ mai bun în reluări și alte faze de genul acesta (pe parcursul jocului propriu zis, ambele variante rulează constant cu 60FPS). În ediția de PC am avut de asemenea posibilitatea de a alege între două perechi de comentatori (Martin Tyler și Alan Smith sau Clive Tyldesley și Andy Townsend), în versiunea europeană de PS3 pe care am avut-o la dispoziție această opțiune lipsind. Personal, îi duc lipsa lui Andy Gray, vocea care mi-a „călăuzit” experiența fotbalistico-virtuală încă de la FIFA 97.
În rest, ambele versiuni de FIFA 12 oferă aceleași opțiuni suplimentare, cum ar fi modul carieră (în care poți din nou să fii jucător, manager sau jucător-antrenor), FIFA Ultimate Team sau Be A Pro (cu posibilitatea de a controla atât jucătorii de câmp, cât și portarul), însă toate acestea pălesc în fața handicapurilor aduse componentei multiplayer a jocului. Păcat de adițiile cu adevărat funcționale din gameplay-ului propriu-zis, care, cuplate cu sistemul online solid din titluri precedente, ar fi putut ridica FIFA 12 mult peste concurență.
În condițiile actuale însă, cea mai nouă ediție FIFA este doar un joc de fotbal foarte bun, tras în jos însă de o componentă online stângace, care ar trebui corectată cât mai rapid prin intermediul unui update. În caz contrar, FIFA 12 riscă să se transforme dintr-un adevărat fenomen online într-un simplu offline game, capabil să suscite un oarecare interes doar cu ocazia petrecerilor între prieteni.