Gran Turismo Sport Review: GT7 Prologue?
Perioada de toamnă a acestui an este parcă mai bogată ca niciodată în materie de jocuri cu mașini: am vorbit deja despre Project CARS 2, iar cât de curând ne vom opri și asupra lui Forza Motorsport 7. Să nu uităm nici de Need for Speed Payback, ce-și va face apariția în prima parte a lunii viitoare. Până atunci însă, subiectul articolului de față este cel mai recent joc al seriei Gran Turiso: GT Sport.
Unii dintre voi își amintesc că Go4games a fost singura publicație din România invitată la evenimentul prin intermediul căruia a fost anunțat acest joc, în primăvara anului trecut. Ei bine, deși nu avem de-a face cu un titlu tradițional al seriei Gran Turismo, putem să vă luăm o piatră de pe inimă încă de la început: mai toate problemele semnalate în preview-ul inițial au fost rezolvate, GT Sport fiind una dintre cele mai bune opțiuni pe care posesorii de console PS4 le au în domeniul simulatoarelor auto.
Totuși, după cum aminteam și mai devreme, Gran Turismo Sport este foarte diferit de precedentele titluri ale seriei. Vă mai aduceți aminte de campaniile extinse din GT5 sau GT6, de eternul proces de colecționare de mașini, care mai de care mai variate și potrivite în contextele diferitelor campionate ce trebuiau parcurse? GT Sport nu mai conține asa ceva, concentrându-se pe adaptarea la mediul online a experienței de șofat caracteristice seriei. Cu alte cuvinte, noul joc al celor de la Polyphony Digital pune accentul pe multiplayer, producătorii ajungând și la o înțelegere cu Federația Internațională de Automobilism (FIA) pentru a include GT Sport în lista sporturilor „cu motor” recunoscute oficial.
Focusul pus pe latura online este evident încă de la prima rulare a jocului: în lipsa unei conexiuni la Internet, Gran Turismo Sport pornește într-o variantă limitată, în cadrul căreia este disponibil doar modul Arcade. În care vom regăsi obișnuitele opțiuni gen Single Race, Time Trial, Drift sau multiplayer-ul split screen pentru doi jucători pe aceeași consolă. În rest, nu prea poți face nimic în mod offline, întreaga „inimă” a jocului regăsindu-se doar atunci când ești conectat la serverele celor de la Polyphone Digital.
În acest caz, Gran Turismo Sport începe, încet-încet, să-și dezvăluie toate secretele: pe lângă modul Arcade, apar o sumedenie de opțiuni de joc noi, precum modurile Sport, Campanie, Lobby-uri multiplayer în care puteți juca „de plăcere” cu prietenii, un editor de paintjob-uri, precum și Scapes, unul dintre cele mai avansate Photo Mode-uri pe care am avut ocazia să le întâlnim până acum în astfel de jocuri. Toate acestea sunt interconectate cu ajutorul profilului online al jucătorului, performanțele înregistrate în oricare dintre aceste moduri contribuind la creșterea acestuia în nivel, la dobândirea de credite și mileage points (o a doua monedă in-game). Să le luăm însă în ordine.
Sport este modul în care Polyphony speră că jucătorii își vor petrece cel mai mult timp în GT Sport. Pe scurt, l-am putea caracteriza drept modul multiplayer ranked, în care în fiecare săptămână avem parte de trei curse diferite, fiecare dedicată câte unei clase de vehicule. Odată înscris într-o asemenea întrecere, ai câteva minute pentru a parcurge circuitul în sesiunea de calificări. Apoi, pe baza rating-ului de performanță, dar și în funcție de Sportsmanship rating, se realizează procesul de matchmaking, fiind cuplat cu alți jucători cu caracteristici asemănătoare. În final, în funcție de de timpii obținuți în calificări, se stabilește și ordinea grilei de start. Întregul proces este destul de clar și nu am așteptat niciodată mai mult de câteva secunde în timpul procedurii de matchmaking.
Pentru a evita piloții virtuali care se cred în Carmageddon, Polyphony a implementat Sportmanship rating-ul amintit mai devreme, forțând de asemenea jucătorii să vizioneze câteva clipuri video legate de fairplay-ul ce ar trebui să fie caracteristic acestor curse. Din păcate, aceste bariere nu dau (încă) rezultatele scontate. Nu de puține ori am fost scos de pe trasă și lovit din spate, pierzând poziții importante, de jucători mult prea violenți. Mai mult, jocul a decis să-mi scadă și mie din Sportsmanship rating cu aceste ocazii, deși, personal, nu încălcasem nicio regulă. Probabil că acest sistem va cerne, în timp, jucătorii serioși de „șoferii de duminică”, aceștia urmând să fie retrogradați în propria divizie „a rușinii”. Momentan însă, din cauza afluenței de jucători, nu poți avea garanția că ești cuplat în acest curse oficiale doar cu oponenții ce promovează comportamentul sportiv.
Jocul beneficiază și de un sistem de transformare a mașinii într-un „ghost” pentru câteva secunde după un accident, pentru a evita coliziunile cu alți piloți, permițându-le acestora să-și continue cursa în condiții normale. Probabil că măsurile de regulalizare și monitorizare vor fi înăsprite odată cu adăugarea în modul Sport și a diferitelor campionate, precum și a calificărilor pentru competițiile oficiale FIA, promise încă de la dezvăluirea jocului. În cazul în care nu vreți să aveți pe cap presiunea acestor competiții oficiale, puteți oricând să folosiți modul Lobbies pentru întreceri casual cu prietenii.
Chiar dacă GT Sport, după cum îi lasă de înțeles și numele, a fost conceput în primul rând pentru acest mod Sport online, jocul celor de la Polyphony Digital oferă și o serie de activități single player. În modul Arcade amintit mai devreme a fost implementat și un soi de sistem de progresie, fiecare circuit oferind trei challenge-uri, aferente obținerii victoriei pe câte un nivel de dificultate (de la începător la avansat). La rândul lor, circuitele trebuie deblocate progresând în nivel, ultimele devenind accesibile abia după atingerea nivelului 20. Selecția de circuite este interesantă, traseele din realitate precum Interlagos, Brands Hatch, Nürburgring Nordschleife sau Suzuka fiind acompaniate de creații originale precum Alsace Village sau Dragon Trail, dar și de revenirea clasicului Tokyo Expressway din mai vechile jocuri ale seriei. Nu în ultimul rând, au fost adăugate și traseele ovale caracteristice sporturilor cu motor din America, dar și o serie de circuite de raliu.
La prima vedere, lista de circuite incluse poate părea mulțumitoare, însă oferta este oarecum limitată în comparație cu ce propune concurența (Project CARS 2, spre exemplu, este mult mai bogat la acest capitol). În ceea ce privește însă mașinile, GT Sport se limitează la puțin peste 160 de modele, destul de puține în comparație cu ce aveau de oferit titlurile precedente ale seriei. Totuși, toate acestea sunt modelate în detaliu, inclusiv bordurile și interioarele, fiind eliminate complet mașinile importate direct din vechile jocuri GT. Selecția este totuși variată, fiecare clasă de vehicule fiind bine reprezentată, de la modele de stradă, trecând prin mașini adaptate pentru curse și ajungând la bolizi concepuți pentru întreceri pe circuit sau chiar prototipuri imaginare gândite exclusiv pentru acest joc.
Aminteam mai devreme de procesul de colecționare a acestor mașini, atât de important în mai vechile jocuri Gran Turismo. Ei bine, mașinile pot fi în continuare achiziționate cu ajutorul creditelor in-game din secțiunea Brand Central, alternativ existând și posibilitatea de a cumpăra modele speciale, unicate, dintr-un magazin alternativ, pe baza punctelor de mileage strânse. Și nu, nu vă panicați: creditele și mileage points le câștigați doar în curse, fără a exista posibilitatea de a fi achiziționate în schimbul banilor reali prin microtranzacții. Însă, după cum afirmam mai sus, procesul de achiziție a mașinilor nu mai joacă un rol principal, existând metode alternative de a-ți îmbogăți garajul din Gran Turismo Sport.
În primul rând, dacă parcurgeți o anumită distanță zilnic, veți primi câte o mașină cadou. Apoi, o sumedenie de mașini pot fi blocate prin intermediul Campaniei din joc. Aceasta și-a schimbat formatul drastic față de precedentele titluri GT, fiind împărțită în trei categorii: Driving School, Missions și Circuit Experience. Driving School încearcă să familiarizeze jucătorii cu mecanicile jocului, pas cu pas prin intemediul unor challenge-uri. În cadrul fiecăreia dintre acestea, în funcție de performanțe, se pot obține medalii de bronz, argint și, evident, aur. Pe același principiu funcționează și Missions, probele fiind însă mult mai complexe și inventive. Nu în ultimul rând, Circuit Experience își propune să vă perfecționeze timpii pe toate sectoarele unui traseu, și apoi pe întregul circuit, rezultatele obținute fiind răsplătite, de asemenea, cu una dintre cele trei medalii amintite mai devreme.
Formatul acestei campanii nu va fi pe gustul tuturor, obținerea calificativelor minime (bronz) nefiind foarte complicată. Dacă totuși veți ținti doar către aur, așteptați-va să petreceți zeci de ore cu acest mod de joc. Spre exemplu, în cadrul celor 48 de misiuni din Driving School, mi-au fost necesare aproximativ 10 ore pentru a obține medalii de aur pe linie. Timp în care, sincer, m-am simțit mult mai bine decât în cadrul campaniei extinse (dar monotone) din Project CARS 2.
După cum am amintit deja, pe măsură ce parcurgeți oricare dintre componentele jocului, veți căpăta experiență, mileage points, credite și veți avansa în nivel. Pe lângă deblocarea de circuite, veți primi și decal-uri și alte elemente decorative, pe care le veți putea folosi pentru a vă crea propriile design-uri în cadrul editorului de paintjob-uri. Îmbucurător este că vă puteți folosi talentul artistic și la crearea de noi design-uri pentru casca de pilot sau pentru costumul acestuia și nu doar pentru înfățișarea mașinilor propriu-zise. Evident, creațiile realizate cu ajutorul acestui design pot fi partajate online, existând și posibilitatea de a descărca design-urile unor alți jucători pentru a le folosi în garajul propriu. Și pentru că tot am pomenit de garaj, sistemul de tuning al mașinilor a fost simplificat, elementele decorative (precum jantele pentru roți) sau upgrade-urile (generaliste, de la nivelul 1 până la 5 per mașină, fără posibilitatea de a instala piese noi) putând fi achiziționate tot cu mileage points.
Tot celor cu inclinații artistice este dedicat și modul Scapes, un Photo Mode ceva mai avansat. Jucătorilor le sunt puse la dispoziție imagini de fundal din foarte multe colțuri ale lumii, acestea incluzând și informații referitoare la spațializare și iluminare, pentru a-și putea expune bolizii din garajul propriu în ipostaze cât mai atrăgătoare din punct de vedere vizual. Sunt implementate și opțiuni foto destul de avansate, precum apertura, timpul de expunere etc., rezultatele lăsând impresia de fotorealism. Evident, și aceste creații pot fi partajate online în speranța că veți primi aprecieri de la alți pasionați de fotografii virtuale.
Nu în ultimul rând, în cadrul modului Arcade găsim și multiplayer-ul splitscreen pentru doi jucători, precum și posibilitatea de a șofa în realitate virtuală, cu ajutorul unui headset PlayStation VR. Totuși, nu vă entuziasmați foarte tare: în ambele moduri veți fi limitat la curse 1 vs. 1, fie împotriva celui de-al doilea jucător în splitscreen, fie împotriva AI-ului în VR. Totuși, aspectul grafic din modul VR este de calitate, mult peste ceea ce oferă DriveClub VR, spre exemplu.
Și pentru că tot a venit vorba de grafică, prezentarea vizuală din Gran Turismo Sport (fără VR) este de top, în special dacă aveți un televizor 4K care să ofere suport pentru tehnologia HDR: iluminarea este, de departe, cea mai reușită și realistă dintr-un astfel de joc, oferind modelelor detaliate de mașini un aspect fotorealist, iar traseele au primit o doză bine meritată de detalii suplimentare. Pot fi alese diferite ore ale zilei pentru fiecare circuit, unele putând fi abordate chiar și noaptea. Totuși, nu există condiții meteorologice variabile și nici progresul dinamic de la lumină la întuneric (sau invers). Cursele pe timp de ploaie, cel puțin, vor fi implementate într-un update viitor.
Tot la puncte negative putem încadra și încăpățânarea celor de la Polyphony Digital, de câteva jocuri încoace, de a nu implementa damage-ul vizual la un nivel comparabil cu celelalte elemente ale jocului. Sigur, damage-ul mecanic se face simțit (dacă activați această opțiune), însă, la nivel vizual, abia dacă poți sesiza câteva locuri în care a sărit vopseaua de pe mașină, fără a se pune problema de caroserii deformate sau dezmembrate (elemente ce-și fac apariția în Project CARS 2, spre exemplu).
În schimb, în privința componentei audio lucrurile stau mult mai bine, mașinile căpătând acum sunete mult mai apropiate de realitate, în special când nu este folosită camera de la bord. Muzica rămâne din nou un punct forte al jocului, selecția de melodii licențiate și compoziții originale potrivindu-se perfect atmosferei unui titlu Gran Turismo.
Cu o selecție de mașini și trasee mult redusă față de titlurile tradiționale ale seriei și fără aportul unei campanii clasice, Gran Turismo Sport poate fi considerat totuși o fundație solidă pe care Polyphony Digital să contruiască viitorul seriei. Rămâne de văzut în ce vor consta pachetele de conținut suplimentar pentru acest joc, frecvența apariției lor, și dacă acestea vor fi oferite gratuit sau contra cost. Pentru că, trebuie spus, la ora actuală GT Sport oferă cam puțin pentru prețul său premium, putând fi caracterizat mai degrabă drept un soi de prolog pentru un eventual Gran Turismo 7, decât ca un titlu de sine stătător al seriei.