Pentru cei care nu știu, Gran Turismo este cea mai populară serie de jocuri cu mașini din lume, la sfârșitul anului trecut vânzările tuturor titlurilor GT depășind 76 de milioane de exemplare la nivel mondial. În aceste condiții, este lesne de ințeles motivul pentru care cei de la Sony pregătesc lansarea primului joc Gran Turismo dedicat consolei PlayStation 4. Totuși, acesta nu poartă cifra 7 în coada, așa cum ne așteptam toți, Gran Turismo Sport propunând o abordare ușor diferită a rețetei care a consacrat seria.
Pentru a oferi o imagine cât mai clară a ceea ce înseamnă GT Sport, PlayStation, împreună cu studioul producător Polyphony Digital, au organizat un eveniment special în Londra, Go4games fiind din nou singura publicație din România invitată. Jurnaliști din toată Europa au avut ocazia sa admire Copper Box Arena, din cadrul Parcului Olimpic londonez, transformată, pe parcursul acestui event, într-un veritabil templu al sportului cu motor.
Cum ajungeai, îți săreau în ochi bolizii aduși de Sony special pentru această prezentare, supercar-uri precum Lamborghini Huracan, McLaren P1 sau Audi R8 fiind expuse în afara clădirii. Mai mult, în jurul arenei a fost improvizat un mini-circuit de viteză, jurnaliștii și participanții la eveniment fiind invitați să ia parte la un tur al acestui circuit. și nu oricum, ci la bordul unui bolid dintr-o selecție destul de „pestriță”, din care nu lipseau sus numitul Lamborghini, două Nissan 370Z sau un Jaguar F-Type. Senzația trăită este greu de descris în cuvinte, doar cei cu stomacul puternic având șansă să „supraviețuiască” unei astfel de experiențe.
Lasând însă la o parte atracțiile din afara arenei, lucrurile cu adevărat importante s-au petrecut în interior, unde am asistat la o prezentare pe larg a noului Gran Turismo Sport, a elementelor sale distinctive și a filosofiei ce stă în spatele acestui joc. Am avut de asemenea ocazia de a încerca o versiune preliminară a lui GT Sport pe consolele expuse la fața locului, jocul putând fi testat atât prin intermediul controller-elor clasice DualShock 4, cât și cu ajutorul seturilor de volane și pedale oficiale, puse la dispoziție de Thrustmaster. Din păcate, standurile de test cu volan și pedale, probabil gândite pentru persoane de statură mică, s-au dovedit mult prea mici și incomode pentru autorul acestui articol.
La scurt timp după ce am pătruns în Copper Box Arena, pe scenă a urcat nimeni altul decât Kazunori Yamauchi, creatorul seriei Gran Turismo și conducătorul studioului Polyphony Digital, care a început prezentarea extinsă a noului GT Sport. După cum spuneam, am avut acces la o versiune preliminară a jocului, pe care am „turat-o” câteva ore după terminarea prezentării, urmând ca fiecare element al conferinței oficiale să fie comparat, în continuare, cu experiența oferită de jocul propriu-zis.
Și, o prezentare a unui joc Gran Turismo nu putea începe decât cu elementul său central: mașinile. O veritabilă campioană la acest capitol, seria Gran Turimso s-a mândrit dintotdeauna cu numărul imens de vehicule incluse în fiecare titlu, pornind de la banale modele de stradă și ajungând până la prototipuri sau mașini de Formula 1. Spre exemplu, Gran Turismo 6 a inclus peste 1000 de mașini, nu toate fiind însă modelate în detaliu. GT Sport va abandona conceptul cantitativ, echipa de la Plyphony Digital concentrâdu-se pe calitatea modelării bolizilor ce vor fi incluși în joc.
Astfel, dacă GT5 și GT6 aveau modele premium (modelate în detaliu) și standard (importate din vechile titluri pentru PlayStation 2 și PSP), Gran Turismo Sport va include „doar” 137 de modele „super premium”, modelate în cel mai mic detaliu, incluzând interioarele și camera de la bord pentru toate aceste mașini. În versiunea preliminară pe care am putut-o testa la fața locului erau disponibile câteva zeci dintre aceste modele, dintre care nu lipseau Ferrari 458, Mazda Roadster S sau Mercedes-Benz Mercedes-AMG GT.
Din păcate, îmbunătățirile grafice promise nu erau atât de evidente în ceea ce privește modelarea acestor mașini: bordurile nu păreau mai detaliate decât cele din GT6 (cel puțin la prima vedere), iar shaderele folosite pentru a pune în valoare aspectul mașinilor erau net inferioare echivalentelor din DriveClub, spre exemplu. La bile negre putem trece și faptul că această versiune preliminara a jocului nu beneficia de niciun fel de efect de damage (vizual sau mecanic) pentru mașini.
Totuși, acest punct a fost adresat direct de Yamauchi, care a promis că versiunea finală a jocului va include damage, în limitele pe care le va permite puterea de calcul oferită de PlayStation 4, dar și parteneriatul cu FIA, despre care vom vorbi un pic mai târziu. Cu alte cuvinte, pe lângă sportul cu motor, FIA dorește să promoveze șofatul în siguranță, damage-ul nefiind printre elementele pe care GT Sport își propune să le scoată în evidență.
Tot la capitolul mașini, printre cele 137 de modele se vor număra și prototipuri originale, create de producători precum Infiniti, Bugatti, Aston Martin sau Volkswagen special pentru acest joc. Cu alte cuvinte, aceste modele de tip concept car nu vor fi prezente decât în GT Sport, fără șanse ca acestea să-și facă apariția în oferta concurenței. Mai mult, majoritatea acestor modele erau expuse, în mărime naturală, în sala în care a fost ținută prezentarea, fotografiile acestora fiind prezente în cadrul acestui articol.
Bineînțeles, nu putem vorbi de un titlu Gran Turismo fără să menționăm traseele din joc. De-a lungul anilor, seria s-a făcut remarcată grație reproducerii fidele a unora dintre cele mai importante circuite de curse din lume, dar și datorită traseelor originale realizate de Polyphony Digital, multe dintre ele plasate în metropole importante de pe glob. GT Sport nu va face excepție de la această regulă, 19 astfel de locații fiind confirmate, cu 37 de variațiuni ale circuitelor.
În versiunea încercată la fața locului, am avut la dispoziție o selecție limitată de trasee, cu noutăți precum Tokyo Expressway sau circuitul oval Northern Isle Speedway, dar și cu revenirea unor circuite clasice precum Brands Hatch (cu cele două variațiuni ale sale: Indy și GP), Nürburgring Nordschleife (legendarul circuit german nu mai are nevoie de nicio prezentare) sau Willow Springs Raceway.
Iar cele mai evidente îmbunătățiri grafice față de Gran Turismo 6 apar tocmai în reproducerea acestor circuite cu vechime, vegetația bidimensională care a bântuit jocurile GT în era PlayStation 3 fiind, în sfârșit, înlocuită de arbori reproduși tridimensional. De asemenea, au fost adăugate numeroase elemente de detaliu pe marginea circuitelor, cum ar fi tribunele populate de spectatori sau boxele unde se fac pregătirile pentru curse.
Per total însă, deși evidente pentru veteranii seriei, îmbunătățirile grafice prezente în versiunea preliminară nu sunt tocmai impresionante pentru un nou venit, aspectul lui GT Sport fiind momentan inferior unor titluri precum DriveClub sau Forza Motorsport 6. Spun momentan pentru că mai avem încă jumătate de an până la apariția pe piață a jocului și multe se pot schimba în acest interval. Spre exemplu, Yamauchi a confirmat că GT Sport va oferi, în momentul lansării, suport nativ pentru PlayStation VR.
Și totuși, capitolul la care jocurile Gran Turismo și-au depășit mereu contracandidații este gameplay-ul efectiv, echilibrul între realism și accesibilitate, oglindit perfect în controlul excelent. Din fericire, GT Sport nu face excepție de la această regulă, lucru evident imediat ce am pus mână pe controller. Pur și simplu se „simte” ca un Gran Turismo, serios, fără influențe arcade în genul derulării timpului înapoi, dar cu elemente ajutătoare precum Traction Control sau ABS, menite să facă jocul mai accesibil, dar în niciun caz banal. De menționat că din versiunea preliminară pe care am avut ocazia să o încercăm lipsea afișarea liniei optime a cicuitului, cu perioadele de accelerație și frână, opțiune ce mai mult ca sigur că își va face apariția în ediția finală a jocului.
În ideea accesibilității au fost concepute și modurile de joc din GT Sport. Pe lângă clasicul Arcade Mode, în care se vor putea încerca obișnuitele single race și time trial, dar și multiplayer-ul split screen pentru doi jucători, va exista și un mod Campaign, conceput drept o introducere în lumea sporturilor cu motor. Campania va fi împărțită în patru categorii de probe: Beginner’s School (cu tutoriale și explicații introductive), Mission Challenge (probe menite pentru a deprinde subtilitățile curselor), Circuit Experience (experiența de circuit, la bordul unor mașini pe măsură) și Racing Ettiquette (pe lângă competiția propriu-zisă, elemente precum comportamentul sportiv și fair-play-ul vor fi foarte importante în GT Sport).
Și pentru că tot am ajuns la acest capitol, este important de știut că accentul în GT Sport va fi pus și pe latura online a jocului. Pornind de la un profil de șofer virtual mult mai detaliat, influențat inclusiv de elemente precum comportamentul sportiv pe circuit, și continuând cu antrenamentul din campania single player, totul în GT Sport este conceput ca pregătire pentru Sport Mode, modul online realizat în colaborare cu FIA (Federația Internațională de Automobilism).
Pe scurt, în Sport Mode, jucătorii de Gran Turismo Sport vor putea participa la două campionate mari: Nations Cup și Manufacturer Fan Cup. După cum lasă de înțeles și denumirile acestor competiții, jucătorii își vor putea reprezenta fie țările, fie producătorii de automobile favoriți în competiții online, cu probe oficiale și un sistem de progresie ce va culmina cu recunoașterea câștigătorilor drept campioni oficiali FIA, alături de învingătorii din alte competiții organizate de această federație, precum Formula 1, WRC sau WTCC.
Cu alte cuvinte, prin acest parteneriat, GT Sport devine o disciplină sportivă recunoscută de FIA, cu șanse mari de a deveni un eSport popular și în rândul pasionaților de astfel de competiții. În acest scop, pe lângă participarea în competițiile din Sport Mode, aceste curse vor putea fi urmărite live, asemenea unor transmisii TV, cu comentarii profesioniste. Ca de obicei în cadrul seriei Gran Turismo, și în GT Sport vom avea parte și de o lecție de istorie automobilistică: o mini enciclopedie urmează să fie implementată în joc, cu informații despre momentele-cheie ale istoriei evoluției autmobilului.
Una dintre noutățile absolute pe care le va aduce Gran Turiso Sport în cadrul seriei este posibilitatea de a crea propriile paint job-uri pentru mașini, operațiune ce va fi posibilă grație Livery Editor-ului ce va fi implementat în joc. Astfel, participanții în Sport Mode își vor putea personaliza proprii bolizi și își vor putea crea o proprie identitate vizuală în mediul online din GT Sport. Această opțiune nu era însă disponibilă în versiunea de test pe care am avut ocazia să o încercăm.
Nu în ultimul rând, pasionații de mașini și fotografie vor avea parte de un Photo Mode extins, redenumit în Scapes Mode pentru GT Sport. Fie că veți apela la opțiunea de pauză într-o cursă pentru a surprinde acțiunea din cel mai bun unghi, fie că veți alege unul dintre numeroasele fundaluri pe care jocul le va pune la dispoziție, opțiuni foto avansate vă vor sta la dispoziție pentru a pune în valoare modelele detaliate de mașini din GT Sport. De asemenea, conform lui Kazunori Yamauchi, în aceste peisaje prestabilite va putea fi fotografiat un număr mai mare de mașini (limitat doar de spațiul fizic disponibil). Totuși, urmărind fidelitatea reproducerii grafice a acestor peisaje, ne-am fi dorit ca și traseele din jocul propriu-zis să beneficieze de aceeași atenție.
În final, după cele câteva ore petrecute în joc și promisiunile celor de la Polyphony Digital, putem spune că Gran Turismo Sport are potențialul de a fi mai mult decât o simplă ediție Prologue pentru un eventual Gran Turismo 7 (atât GT4, cât și GT5 au beneficiat de ediții Prologue, un soi de demo-uri extinse ce ofereau posibilitatea de testare a unor mașini și circuite din varintele finale ale acestor jocuri). La momentul actual însă, Yamauchi și echipa sa mai au încă mult de lucru, versiunea pe care am avut ocazia să o testăm lăsând mai mult impresia unui GT6 ceva mai finisat, și nu a unui joc complet nou, conceput pentru o platformă mult mai capabilă din punct de vedere grafic.
Gran Turismo Sport este așteptat în Europa pe 16 noiembrie 2016, exclusiv pentru PlayStation 4.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER