Am putea să ne lungim zile în șir, consumând navete de bere la duzină, dacă ar fi să dezbatem de ce ultima redută de exclusivități a PC-ului este reprezentată de jocurile MOBA (multiplayer online battle arena). Multe dintre MMORPG-uri și un număr foarte mare de jocuri indie migrează spre console, calculatorul personal reușind să-și mențină supremația incontestabilă doar pentru DotA sau League of Legends.
Chiar dacă poate să-i pară ciudat unui gamer serios călit în bătălia FPS vs RTS și decorat în războiul platformelor, acest gen de jocuri are priză la un public numeros, ai cărui reprezentanți sunt în stare să se calce în picioare pentru o îmbunătățire cosmetică care nu afectează gameplay-ul. Piața există cu fani cu tot, titlurile renumite fac mai mult zgomot decât o Mobra tunată, astfel era de așteptat ca și Blizzard să vrea o bucățică din tort. Heroes of the Storm este proiectul aflat încă în stadiu alpha, prin care compania responsabilă cu Diablo, Warcraft și Starcraft vrea să cucerească publicul care se autodefinește ca hardcore gamers.
RAYNOR FUGĂ‚RINDU-L PE DIABLO
Am putea fi tentați să credem că după succesul odraslei celor de la Riot Games clădit pe umerii „anticilor defensivi”, tronul imaginar al genului MOBA a fost ocupat. Să nu uităm însă că avem de-a face cu Blizzard, care are un fler deosebit în a face accesibile maselor genuri de jocuri elitiste precum Trading Card Games (vezi Hearthstone) sau RPG-urile (vezi Diablo). Prin HotS, pe lângă faptul că vor să cucerească un gen ușor de abordat, susținut de o comunitate devotată, producătorii au și un alt mare avantaj: panteonul de personaje legendare reunite din cele trei francize amintite mai sus.
Heroes of the Storm îi aruncă pe aceeași hartă pe Tychus, pe Tyrael și pe Malfurion, alături de alte personaje pe care foarte mulți jucători le cunosc și le îndrăgesc. Ciomăgeala dintre Nova și Illidan are ceva fascinant, care poate stârni și curiozitatea jucătorilor ce în mod normal se feresc de acest gen (în mare parte și din cauza consumatorilor MOBA). HotS demonstrează încă din stadiul inițial că-și ia în serios misiunea, insuflând gradul de competitivitate care-i face pe jucători deosebit de vocali după pierderea unui meci.
Poveștile din MOBA sunt la fel de elaborate precum versurile melodiilor drum”n”bass. Astfel, nu trebuie să ne mirăm că vom întâlni reprezentanții a trei universuri complet diferite în același loc. HotS debutează cu un tutorial ce prezintă bazele jocului din perspectiva lui Raynor, care se trezește în Nexus, luat la instructaj de Uther și aruncat în mijlocul unei confruntări cu Diablo. Nici „cel mai shaormar bun” nu le putea combina mai „cu de toate”.
În cadrul acestor prime misiuni sunt explicate rolul trupelor auxiliare, abilitățile eroului, structura hărții, condițiile de victorie – cu alte cuvintele mecanismele esențiale care stau la baza tuturor jocurilor MOBA. Cei care se așteaptă și la un curs în tactici și strategii vor fi dezamăgiți: vor fi nevoiți să învețe aceste finețuri în cadrul a trei moduri de joc, ce reprezintă și o scalare a gradului de dificultate, pornind de la măsurarea puterilor cu AI-ul, până la înfruntarea altor jucători.
CÂT CERI MAICĂ‚ PE KERRIGAN?
Cele trei moduri de joc devin disponibile unul câte unul după ce jucătorul atinge anumite praguri. Indiferent de rezultat, meciurile aduc participanților puncte de experiență care-i propulsează pe cărarea lentă, dar sigură a evoluției. Câștigarea confruntărilor facilitează o ascensiune mai rapidă și deblochează accesul la misiuni zilnice și către achiziția de noi eroi. Până la nivelul cinci nu apare tentația și blestemul monedelor de aur, magazinul virtual cu eroi fiind doar visul cu rouă a unei nopți de vară. Odată încasat însă primul premiu de 2.000 de monede, eroii ce pot fi achiziționați cu valuta virtuală încep să te îmbie cu al lor cântec de sirenă. HotS conține un total de 26 de eroi al căror preț variază între 2.000 și 10.000 de galbeni. Dintre acestea, în fiecare săptămână, jucătorii primesc o selecție gratuită de cinci eroi diferiți. După atingerea nivelului șapte de experiență, devine disponibil un nou slot de erou, ajungându-se astfel la șase personaje gratuite, care se schimbă în mod regulat.
Din cauza acestei rotații aleatorii, dreptul de folosire permanentă a unui personaj este asigurat numai de achiziția lui. Un gest de fair-play din partea producătorilor este includerea posibilității de a încerca eroii înainte de a-i lua în stăpânire, abilitățile lor putând fi testate pe o hartă de dimensiuni reduse. Astfel, fiecare poate să-și aleagă rolul cel mai potrivit (warrior, assassin, support sau specialist) și personajul aferent cu setul de abilități cel mai compatibil. Un plus de ajutor pentru începători este indicarea gradului de dificultate asociat fiecărui personaj. În timp ce Raynor nu ridică foarte mari probleme încadrându-se la categoria easy, Tyrael intră la medium, în timp ce Tychus la hard. După deblocarea nivelului șase, jucătorul primește acces la misiunile zilnice, îndeplinirea cărora se răsplătește cu extra experiență și bani. Nivelul opt aduce talente pentru eroi, în timp ce atingerea nivelului 10 de experiență este răsplătită prin quest-uri eroice.
Aceste misiuni speciale îi recompensează pe jucători cu noi înfățișări ale eroilor și mount-uri. Și pentru că vorbim de un joc bazat pe modelul freemium, anumite skinuri și mount-uri nu vor putea fi obținute decât atentând la pușculița cu economii. HotS păstrează ideea de funcționalitate complet gratuită, taxând doar obiectele de cosmetizare precum bikineii și aripile de succubus ale lui Kerigan sau pijamalele și suzeta lui Abathur. Microtranzacțiile sunt deja active, producătorii promițând un mount special în versiunea finală celor care simt nevoia să-și pună portofelul la cură de slăbire încă din fazele Alpha și Beta ale jocului.
EROU AVEM, SĂ‚ NE CIOMĂ‚GIM
Dacă primele două moduri dominate de confruntările cu AI-ul reprezintă o etapă de antrenament, cel de-al treilea mod de joc, Versus, renunță la orice fel de roți ajutătoare, aruncând jucătorul în mijlocul acțiunii PvP. Pentru a putea izbândi, trebuie să existe coordonare și comunicare între cei cinci jucători ai echipei, în încercarea lor de a acoperi lane-urile și a de îndeplini obiectivele secundare. La ora actuală există patru hărți, fiecare dintre ele incluzând un mecanism special ce nu doar că oferă un avantaj unuia dintre echipe, dar este și prilej de emoții și amuzament.
Tango-ul monoton de a doborî fortărețele adverse este colorat, pe lângă înrolarea temporară a unor mercenari, și de evenimente mai grandioase. Pe harta Balckheart”s Bay de exemplu, jucătorii pot aduna dubloni cu care să-l plătească pe infamul pirat pentru a scălda cu o rafală de ghiulele nimicitoare structurile echipei adverse. Pe harta Haunted Mines combatanții sunt provocați să intre în mine pentru a elimina „scheletonii” și pentru a le aduna căpățânile lipsite de viață. Echipa cu mai multe cranii va putea invoca un golem destul de puternic încât distrugă jumătate de hartă, în timp ce echipa care nu a vânat aparițiile de dincolo de mormânt va trebui să se mulțumească cu un golem doborât de primul vânt de țânțar.
Chiar dacă aceste componente nu revoluționează neapărat mecanismul de bază al jocului (mai ales că pot fi ignorate), ele aduc un substrat de complexitate tactică și un plus de distracție. Nu vă speriați însă, Blizzard nu vrea să complice inutil lucrurile și vrea să promoveze un gameplay cât mai rapid. De aici și introducerea mount-urilor, care accelerează jocul – cel puțin în teorie. În practică, pentru moment reprezintă un mecanism de joc în plus, nu tocmai atât de util precât se dorește. Totuși este haios să-l vezi pe Stitches, monstrul odios de coșmar cu prea multe membre, echipat cu șorț și beretă de bucătar călare pe un bidiviu supraponderal cu o țepușă înfiptă în frunte, lăsând în urmă un jet de curcubeu.
Chiar dacă vorbim de o versiune de Alpha cu număr limitat de invitații, găsirea jucătorilor și formarea meciului nu durează mai mult de 2-3 minute. Trecerea de la confruntarea cu AI-ul la meciuri împotriva jucătorilor umani nu este chiar atât de dramatică, în mare parte grație AI-ului bine crescut care reprezintă o provocare, în special pentru neinițiați. Heroes of the Storm oferă destulă varietate pentru a putea pune în aplicare diferite tactici și strategii, în funcție de abilitățile fiecărui personaj în parte. Pe lângă comunicarea din cadrul echipei, la nivel individual gestionarea abilităților reprezintă cheia succesului. O singură persoană nu poate câștiga meciul din Heroes of the Storm, dar stângăciile lui și lipsa coordinării cu ceilalți poate duce la pierderea confruntării.
Conceput cu aceeași atenție pentru comunitate precum celelalte jocuri Blizzard, HotS pare la fel bine gândit ca oricare alt titlu al francizelor deținute. Întreaga experiență dobândită de-a lungul anilor se regăsește în acest titlu, care împrumută elemente din World of Warcraft și Starcraft II. O parte din funcții încă neimplementate, precum Watch, care permite urmărirea de meciuri din postura de spectator, dovedește că Blizzard încearcă să se gândească la toate și frucitifică ce a învățat din jocurile sale de mare succes.
HOTS, DOTA, LOL, OMG, ROFL, BRB
Din punct de vedere grafic, jocul se încadrează perfect în linia creațiilor Blizzard, caracterizate de culori vii și detalii haioase. Chiar dacă versiunea e departe de a fi finalizată, deja rulează foarte bine, cu un framerate de care alte jocuri doar visează. Cu multe opțiuni încă neimplementate, putem fi siguri că acest MOBA va arăta și mai bine, oferind o performanță perfect optimizată. De asemenea, este foarte plăcut să auzi vocile deja bine cunoscute ale unor personaje ca Uther sau Raynor, pe fundalul unor melodii care se potrivesc cu acțiunea de pe ecran.
Heroes of the Storm nu se ia prea în serios și vrea să fie distractiv, lucru care până acum îi iese cu brio. Va reuși să întreacă popularitatea MOBA-urilor actuale? E prea devreme să ne pronunțăm în acest sens, dar trebuie să recunoaștem că pornește la drum sub o constelație absolut favorabilă.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER