Hotel Transylvania 3 Monsters Overboard Review: în vacanță fără busolă
Bram Stoker este cel mai cunoscut pentru romanul său Dracula, care, deși are origini contestate, a inspirat o serie de producții hollywoodiene, făcând din vampiri unul dintre subiectele preferate ale fabricii de vise de dincolo de ocean. Una dintre cele mai amuzante adaptări ale subiectului a fost oferit Genndy Tartakovsky, cunoscut în special pentru desenele animate ale sale difuzate de Cartoon Network. După succesul serialelor Laboratul lui Dexter sau Samurai Jack, regizorul și-a încercat norocul și cu animații care au debutat pe marele ecran, Hotel Transylvania fiind un succes instant.
Al treilea film, Hotel Transylvania 3: Summer Vacation, care rulează deja și în cinematografele din România, a primit și o adaptare de joc video, dezvoltată de Outright Games și publicată de Bandai Namco Entertainment. Distribuitorul are o istorie în a ne aduce jocuri bazate pe filme și seriale, unele dintre acestea fiind chiar reușite. Din păcate, Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard pare mai degrabă o încercare eșuată de a profita de succesul francizei pe care se bazează, fiind un joc video distractiv doar pentru audiența cu o vârstă mai fragedă.
Bazat pe evenimentele din film, jocul îi prezintă pe Drac și pe anturajul său de personaje „colorate”, care naufragiază pe Lost Islands. Sarcina jucătorului, care va intra fie în cămașa pestriță a lui Drac, fie în costumul de plajă al lui Mavis, este să-i recupereze pe Frankestein, Murray și Wayne, alături de părțile busolei fără de care vasul de croazieră nu poate să-și continue drumul. Aceasta este intriga, desfășurarea acțiunii din joc și deznodământul. Nu există expozițiune sau punct culminant, nu există întorsături de situație – toată povestea jocului poate fi rezumată într-o singură frază, prezentată pe carcasa discului.
De-a lungul celor opt-zece ore cât durează jocul, cei care se aventurează să salveze monștrii pierduți vor călători pe trei insule în reprize de câte zece minute, perioadă care, prin găsirea de comori, poate fi extinsă la 12-15 minute. Motivul oficial al acestei limitări artificiale este faptul că Drac sau Mavis nu pot explora insulele decât noaptea. În realitate, producătorii au încercat să tragă cât mai mult de joc, care de altfel putea fi terminat într-o singură după-amiază.
Deși eroii noștri ocupă rolul principal, ei nu fac nimic altceva decât să dea comenzi creaturilor băștinașe de pe insule, așa numitele Impas. Aceste creaturi dispun de o abilitate specială: preiau trăsăturile personajelor cu care se întâlnesc. Astfel, primilor Impas pe care-i întâlnesc pe cei doi vampiri din film le vor crește aripi de liliac, dobândind abilitatea de a zbura. Mai încolo, după eliberarea monștrilor pierduți, jucătorii vor dobândi noi Impa care vor semăna cu Wayne, putând să sape, cu Frankenstein, având puteri fizice sporite și cu Murray, putând să ridice ziduri de nisip.
Combinarea abilităților acestor Impa va fi necesară pentru rezolvarea puzzle-urilor, care, la rândul lor, deschid calea către comori. Aceste comori, după ce au fost descoperite și transportate în siguranță către anumite puncte de pe hartă, extind abilitățile lui Drac sau ale lui Mavis de a sta mai mult pe insulă sau de a controla mai mulți Impa simultan. Lipsa unei hărți care să poată fi consultată în timpul misiunilor este o altă limitare care pare aplicată doar pentru a prelungi durata jocului. Singura metodă de a naviga este memorarea hărții insulelor înainte de a porni în explorarea lor. Scopul final este învingerea unui creaturi supradimensionate pe fiecare insulă, dobândind astfel câte o piesă din busola dezmembrată.
Din păcate, lucrurile nu devin mai captivante, Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard oferind o experiență simplistă din mai toate punctele de vedere: confruntările sunt repetitive și nu aduc nicio satisfacție reală, iar puzzle-urile presupun deblocarea tuturor tipurilor de Impa și folosirea lor adecvată. Luptele cu boșii de nivel aduc puțină varietate, presupunând învățarea și exploatarea punctelor slabe ale acestora. Excepție face ultimul boss, care, în loc să reprezinte cea mai mare provocare, este mai ușor de învins decât un oponent obișnuit, datorită îmbunătățirii abilităților celor doi eroi prin găsirea comorilor ascunse pe insule. Producătorii recomandă jocul ca distracție pentru întreaga familie. În realitate însă, singurii care se vor amuza cu gameplay-ul simplist sunt aceiași copii care-și vor trage părinții de mânecă, disperați după jucărioarele de plastic oferite de Happy Meal.
Lucrurile nu se îmbunătățesc nici la capitolul grafică. Nu-mi amintesc ultimul joc în care secvențele de început și de final sunt de fapt o înșiruire de diapozitive. Este greu de înțeles de ce au ales producătorii această soluție, mai ales în condițiile în care secvențele intermediare derulate după găsirea bucăților de busolă sunt complet animate. Nivelul grafic nu face cinste nici măcar generației actuale de console, nivelurile, personajele și animațiile amintindu-ne mai degrabă de începutul erei PS3.
Dezamăgirea este completată de capitolul audio. Deși peste muzica anostă putem trece cu vederea, lipsa vocilor actorilor din film este un mare minus. Iar în afară de actorul care-și împrumută vocea lui Drac, ceilalți membri ai echipei nici măcar nu au încercat să sune precum actorii celebri din film.
Per ansamblu, nu putem recomanda Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard decât copiilor care vor să continue aventura din film de-a lungul unui sfârșit de săptămâna ploios. Ceilalți membri ai familiei mai bine se uită la film, citesc cartea semnată de Stoker sau se uită la un episod din Samurai Jack.