Jocul 2014 FIFA World Cup Brazil, un fiasco?
Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Simulatorul lansat de EA SPORTS a înregistrat vânzări cu 20% mai mici decât FIFA 13, iar ediția specială lansată pentru CM din Brazilia nu va echilibra balanța
Oricine poate deveni erou al Campionatului Mondial din Brazilia, chiar în propria sufragerie, prin intermediul ediției speciale a simulatorului virtual 2014 FIFA World Cup Brazil. Așa cum procedează de ani buni, EA SPORTS, creatorul celebrei serii de jocuri FIFA, a lansat la mijlocul lunii aprilie titlul destinat exclusiv Mondialului sudamerican.
Din păcate pentru utilizatorii PC-urilor și a consolelor PlayStation 4 și Xbox One, jocul este disponibil doar pe PlayStation 3 și Xbox 360. Explicația celor de la EA SPORTS a fost una cât se poate de simplă. Jocul lansat în 2014 se adresează unui public larg, în acest target încadrându-se și cei numiți „casual gamers (n.r. gameri ocazionali)”. Cum nici PlayStation 4 și nici Xbox One nu au atins pragul de 10 milioane de unități vândute, este clar că platformele alese de EA SPORT să ruleze simulatorul de fotbal sunt cel mai des întâlnite în casele publicului țintă.
Reculul Cupei Mondiale
Strategia abordată de EA SPORTS nu dă însă randamentul dorit. Astfel, pentru prima oară în istorie, în 2013, noul titlu al seriei, FIFA 14, nu a depășit vânzările ediției precedente a jocului. Comparativ, vânzările FIFA 13 (lansat în toamna lui 2012) au fost cu 20% mai mari decât cele realizate de FIFA 14 (lansat în toamna lui 2013). Diferența se traduce în aproximativ 2,5 milioane de copii achiziționate de fanii jocului.
Atunci când se calculează vânzările pe decursul unui an, acestea conțin mai multe versiuni ale jocului. De exemplu, pentru 2010 se adună cifrele obținute de 2010 FIFA World Cup South Africa (lansat în primăvara lui 2010) și FIFA 11 (lansat în toamna lui 2010). Ca să înțelegem mai bine ce se întâmplă atunci când EA SPORTS vine pe piață cu o ediție specială, vom analiza perioada cuprinsă între 2008 și 2011. Vânzările au crescut cu 38% în 2009 față de anul precedent, șase milioane de copii ale lui FIFA 2010 (lansat în toamna lui 2009) fiind achiziționate în toată lumea. În 2010 s-au cumpărat 2 milioane de jocuri cu tema Cupei Mondiale din Africa de Sud, plus alte 8,5 milioane de copii FIFA 11. Anul următor însă, creșterea vânzărilor a fost de numai 1%, ceea ce subliniază faptul că ediția specială 2010 FIFA World Cup South Africa nu a adus profitul masiv pe care se bazau creatorii seriei. Dacă eliminăm versiunea Cupei Mondiale, cifrele se normalizează. Astfel, vânzările FIFA 2011 au crescut încasările celor de la EA SPORTS cu 38% în 2010 față de 2009, iar FIFA 2012 cu 25% în 2011 față de 2010.
EA SPORTS, parteneriate cu UEFA și FIFA
Primul titlu din celebra serie de simulatoare de fotbal aparținând celor de la EA SPORTS a fost FIFA International Soccer, lansat în 1993. De atunci, nu mai puțin de 21 de jocuri FIFA au fost create. Pe lângă acestea, după parteneriatele încheiate între EA SPORTS și UEFA, respectiv FIFA, alte 9 titluri au fost lansate pe piață. Patru dintre ele au fost destinate exclusiv Campionatelor Europene și cinci au avut ca temă Campionatele Mondiale.