Lost Sphear Review: când amintirile prind viață
Probabil că mulți dintre voi tresar atunci când aud de RPG-uri japoneze. Unii dintre voi le consideră interesante sau poate chiar palpitante. Alții cred că e prea multă dramă. Unii nu le iau în serios. Alții cred că elementele RPG eclipsează acțiunea. Unii spun că povestea nu lasă loc altor aspecte. Alții se joacă uneori pentru „relațiile” dintre personaje și nu cred că ar trebui să fiu mai explicit de atât.
Oricare ar fi motivul, Lost Sphear vine cu o propunere interesantă. Este ca și când acel elev din fundul clasei, pe care nimeni nu-l bagă în seamă, ridică acum două degete, spune câteva cuvinte, îi lasă pe toți mască și se retrage în lumea lui. Dacă vreți o comparație cu sentimentul care te încearcă atunci când joci Lost Sphear, atunci aceasta este cea mai bună.
Așa cum am stabilit deja, Lost Sphear este un RPG japonez care încearcă să aducă în prim plan modul de prezentare al jocurilor vechi din seria Final Fantasy, cu o perspectivă top-down și un gameplay bazat pe sistemul Active Time Battle. Dezvoltat de Tokyo RPG Factory și publicat de Square Enix, jocul este succesorul spiritual al lui I Am Setsuna, lansat în 2016, și este disponibil pe PlayStation 4, PC și Nintendo Switch. Noi am avut ocazia să jucăm versiunea pentru PlayStation 4, despre care vom vorbi în continuare.
Lost Sphear are loc într-o lume imaginară, unde un grup de prieteni pornesc într-o aventură pentru a rezolva misterul dispariției unor întregi ținuturi, învelite parcă într-o pâclă albă. Nu știm ce cauzează aceste dispariții, însă aflăm la începutul jocului că le putem readuce la viață folosindu-ne de amintiri ce au legătură cu ele. Eroul principal dobândește astfel puterea de a readuce locuri sau persoane la viață și, grație acestei abiltăți, este prins în vâltoarea evenimentelor care îl împing să-și pună întrebări și să caute răspunsuri și soluții la problemele cu care se confruntă.
În primul rând, trebuie să menționăm că povestea avansează ușor, fără să grăbească jucătorul în vreun fel. De fapt, Lost Sphear poate fi jucat cu destul de multă lejeritate, atât în sesiuni lungi, cât și scurte, ceea ce îl face perfect pentru o consolă portabilă. Înțelegem deci decizia de a-l lansa și pentru Nintendo Switch. Peripețiile grupului nostru sunt deseori presărate cu bătălii împotriva unor inamici destul de slabi pentru puterile și armele din dotare, însă boșii pot da dureri de cap dacă nivelul personajelor este prea mic sau armele echipate nu fac destul damage.
Sistemul Active Time Battle folosit în fiecare confruntare se bazează pe eliminarea pauzelor dintre acțiunile personajelor și cele ale inamicilor (caracteristice jocurilor turn-based). Acțiunile personajelor se derulează automat, în funcție de timpul acordat fiecăruia. Este decizia ta dacă în timpul alocat unui personaj faci ceva cu el sau nu. Inamicii pot și ei ataca oricând, ceea ce determină jucătorul să fie mereu atent și să acționeze alegând personajele și cel mai eficient tip de atac. Orice urmă de îndoială sau orice reținere poate fi fatală, mai ales într-o confruntare cu un boss. Acest sistem te ține mereu în priză și reprezintă un punct forte al jocului.
În mod surprizător, povestea se complică destul de mult și dialogurile sunt simpatice, astfel încât ajungi într-un punct în care îți pasă de un personaj când este rănit sau când iese din grup. Veți întâlni multe personaje pe parcurs, iar jocul vă oferă posibilitatea să vă alegeți componența grupului. Numărul de opțiuni oferit este destul de mare, astfel încât nu doar că veți alege cu ce arme și armuri puteți echipa fiecare personaj, însă veți putea și modifica anumite atribute printre care rezistența la anumite tipuri de damage.
Lost Sphear pune mare preț pe jocul tactic, astfel încât succesul este garantat doar dacă veți cunoaște destul de bine abilitățile fiecărui personaj, atât în privința atacurilor de tip melee sau ranged, cât și în privința vrăjilor disponibile. Veți ajunge practic să folosiți un personaj pentru healing și (de)buffing, altul pentru vrăji ofensive, altul pentru melee și altul pentru ranged. Sau în orice altă combinație, însă healerul ar cam trebui să fie prezent mereu, în ciuda unui număr mare de poțiuni disponibile pentru cam orice situație disperată.
Eroii noștri vor cutreiera toată harta disponibilă în joc, inclusiv pe apă, în căutare de amintiri pe care le pot folosi pentru a construi obiective. Ele vor conferi grupului diverse buff-uri valabile pe toată harta, ce pot îmbunătăți dramatic prestația eroilor în luptă. Nu în ultimul rând, comercianții plasați în câteva locuri de pe hartă vor asigura necesarul de materiale și poțiuni, astfel încât vă veți putea oricând reface stocul, mai ales înainte de o confruntare importantă.
Un mic minus ar fi faptul că nu veți vedea de la început viața inamicilor. Trebuie să muncești pentru a dobândi o asemenea abilitate, iar acest lucru poate deveni puțin frustrant în cazul luptelor cu adversari ceva mai puternici. Cu toate acestea, vă sfătuiesc să nu evitați confruntările, chiar dacă ceva mai târziu în joc acest lucru devine posibil. Veți obține o serie de costume speciale care adaugă o serie de puteri suplimentare, printre care și posibilitatea de a evita diverși inamici de pe hartă.
Însă acestă tactică nu este deloc benefică: veți ajunge inevitabil la boși de care nu veți putea trece dacă nu aveți un nivel corespunzător. Iar aici jocul poate deveni puțin frustrant pentru că nici nu știi exact ce nivel ar fi necesar pentru a te descurca cât de cât. Te mai plimbi puțin pe hartă, mai omori alți inamici, mai revii la boss pentru încă o tură, mai schimbi tactica puțin și tot așa. Sunt destule asemenea cazuri de trial and error, dar, cu puțină răbdare, succesul este garantat.
Lost Sphear impresionează datorită lumii pe care reușește să o redea, misterelor care te înconjoară și a relației dintre personaje. Veți avea parte de o experiență placută, însă jocul o sa ceară de la voi puțină rabdare și destul de multă atenție. Recomandăm acest joc atât pasionaților de RPG-uri japoneze, cât și celor care doresc să ia un prim contact cu acest gen, și suntem bucuroși că Square Enix a decis lansarea acestui titlu și în afara Japoniei.