Microsoft la E3 2013: Xbox One, DRM și multe jocuri
După ce jocurile propriu-zise au fost neglijate în cadrul evenimentului de dezvăluire a consolei Xbox One, Microsoft s-a prezentat la E3 cu artileria grea din acest domeniu. Conferința de presă ținută de gigantul din Redmond cu ocazia celui mai important târg de gaming s-a rezumat la a prezenta joc după joc (multe titluri exclusive, precum și câteva multiplatform).
Conferința Microsoft a debutat furtunos cu un nou trailer din Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, în care au fost prezentate câteva dintre noutățile pe care acest joc le va aduce seriei (în principal legate de natura open-world a noului MGS). Momentul a fost încheiat de apariția pe scenă a celebrului designer Hideo Kojima, care a confirmat faptul că MGS V: The Phantom va fi lansat și pe Xbox One.
Apoi, pentru scurt timp, cei de la Microsoft au preferat să se concentreze asupra deja existentului Xbox 360, promițând că vechea consolă va mai avea ani buni de viață, urmând a fi susținută cu software în continuare. Pentru a întări afirmația, a fost prezentată o nouă revizie de Xbox 360 (cu un design inspirat de noul Xbox One), precum și câteva adiții aduse serviciului Xbox Live. Astfel, urmând modelul PlayStation Plus, Xbox Live va oferi gratuit abonaților Gold câte două jocuri de Xbox 360 în fiecare lună: pentru început, acestea vor fi Halo 3 și Assassin”s Creed II.
În plus, Microsoft i-au avut invitați pe cei de la Wargaming.net, care au prezentat în premieră ediția pentru Xbox 360 a renumitului joc free-to-play World of Tanks. Suportul software pentru Xbox 360 nu se va opri însă aici, titluri precum Max: The Curse of Brotherhood (exclusiv), Dark Souls 2 (așteptat în martie 2014) și Grand Theft Auto V urmând să fie lansate pentru „bătrâna” consolă Microsoft.
După acest scurt moment orientat către vechiul 360, s-a revenit la Xbox One și jocurile dedicate acestuia. Balul a fost deschis de Ryse: Son of Rome, un joc de acțiune realizat de Crytek exclusiv pentru noua consolă Microsoft. Jucătorii vor putea controla un conducător roman în lupte sângeroase, prea mult accent fiind totuși pus pe secvențele de tip quick time event.
O altă surpriză a fost prezența pe scenă a lui Ted Price de la Insomniac Games, studio ce și-a câștigat faima realizând jocuri exclusive pentru platformele PlayStation (Spyro The Dragon, Ratchet & Clank, Resistance). Price a confirmat faptul că Insomniac Games lucrează la Sunset Overdrive, un shooter multiplayer open-world cu un stil artistic oarecum copilăros. Sunset Overdrive este un alt titlu realizat exclusiv pentru Xbox One.
A venit apoi rândul celor de la Turn 10 Studios să prezinte în detaliu viitorul Forza Motorsport 5, joc ce va fi disponibil chiar la momentul lansării noului Xbox One. După cum era de așteptat, Forza 5 arată foarte bine, producătorii promițând un framerate de 60FPS la o rezoluție FullHD 1080p. În plus, calculele realizate în cloud vor fi folosite pentru a adapta nivelul de dificultate la modalitatea de șofat a jucătorului.
Pentru a arată că nu neglijează curentul indie, următorul joc prezentat a provenit de la Capybara Games, autorii foarte apreciatului Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Este vorba despre Below, în afara trailerului nefiind însă oferite detalii suplimentare despre acest titlu.
Unul dintre cele mai apreciate momente ale conferintei Microsoft a fost prezența pe scenă a lui Sam Lake de la Remedy Entertainment (părinții seriilor Max Payne și Alan Wake), care a prezentat în premieră secvențe in-engine din Quantum Break, un nou joc exclusiv pentru Xbox One. După cum ne-au obișnuit deja jocurile finlandezilor, și Quantum Break arată foarte bine.
A urmat Project Spark, un joculeț simpatic prin intermediul căruia utilizatorii își vor putea crea propriile experiențe ludice. Cu ajutorul Kinect sau prin intermediul unei tablete conectate la consola Xbox One, jucătorii își vor putea edita propriile medii de joc, propriile personaje și inamici.
Fanii jocurilor de lupte nu au fost neglijați, Microsoft anunțând scoaterea de la naftalină a unei francize aproape date uitării: Killer Instinct. Cu ajutorul noului titlu a fost demonstrată și funcția de Game DVR a noului Xbox One (înregistrarea și partajarea de clipuri de gameplay), precum și posibilitatea de difuza stream-uri video cu gameplay prin intermediul Twitch TV. A fost confirmat de asemenea faptul că se va renunța la punctele Microsoft, prețurile de pe Xbox Live urmând să fie afișate în bani reali.
A mai fost prezentat și Crimson Dragon, un titlu arcade în care jucătorii vor putea controla un dragon.
Următorul segment al conferinței a fost dedicat publisherilor third party, pe scena Microsoft făcându-și apariția titluri precum Dead Rising 3 (joc cu zombies realizat de Capcom Vancouver exclusiv pentru Xbox One), Battlefield 4 (care va rula în 60FPS pe Xbox One; de asemenea, demo-ul pregătit de producători a avut câteva probleme la pornire) și The Witcher 3: Wild Hunt (cu gameplay prezentat în premieră).
Apoi, un trailer misterios s-a dovedit a ascunde un nou joc al francizei Halo, așteptat pe Xbox One în cursul anului viitor. Noul Halo îl va avea din nou în prim plan pe Master Chief și va rula, la rândul său, cu un framerate de 60FPS.
A urmat momentul adevărului: Microsoft a anunțat că Xbox One va fi lansat în luna noiembrie și va costa 499$ în Statele Unite, 499€ în Europa și 425£ în Regatul Unite al Marii Britanii. Un preț un pic cam piperat, dacă ar fi să ne luăm după reacția publicului la acest anunț.
De asemenea, Microsoft a evitat orice discuție despre sistemul DRM (digital rights management) ce urmează a fi folosit de consola Xbox One; acesta va impune atașarea jocurilor (digitale sau retail) de conturile Xbox Live și nu va permite vânzarea acestora la mâna a doua sau împrumutul către prieteni. De asemenea, Xbox One va necesita conectare la internet zilnică pentru autentificarea jocurilor.
Surpriza păstrată pentru final a fost prezentarea lui TitanFall, un shooter multiplayer dezvoltat de echipa de la Respawn Entertainment pentru Xbox One. Jocul combină elemente de Call of Duty și Hawken (poți conduce mechi în luptă) și folosește motorul grafic Source (Half-Life 2, Portal 2). Ulterior a fost confirmat faptul că TitanFall va fi lansat și pe Xbox 360 și PC în primăvara anului viitor.
Comparativ cu debutul Xbox One, unde s-a preferat să se vorbească despre programe TV în loc de jocuri, conferința Microsoft de la E3 2013 a mulțumit gamerii hardcore, prezentând numeroase titluri interesante și spectaculoase. Păcat că spectacolul în sine a fost stricat de refuzul celor de la Microsoft de a discuta despre măsurile DRM draconice și prețul cam piperat al consolei Xbox One.