MotoGP 13 Review: echilibru pe două roți
Sute de fani ai motociclismului au fost extaziați atunci când au aflat că studioul italian Milestone, specialist în ale jocurilor de racing, le va oferi o nouă experiență de curse pe motocicletă prin intermediul MotoGP 13.
A venit clipa lansării iar jocul a ajuns în mâinile fanilor și ale criticilor de specialitate. Este MotoGP 13 jocul pe care îl așteptam cu toții?
Ei bine, nu pot să răspund într-un mod simplu la această întrebare, pentru că acest joc mi-a trezit o varietate de sentimente și mi-a indus o stare de confuzie, o stare care îmi spune că am în față un titlu bun, și una care îmi spune că jocul este mediocru. Răspunsul este un mix între cele două.
MotoGP 13 este un joc bun pentru că este cea mai completă experiență de motociclism disponibilă în acest moment pe piață. Pe de altă parte… este și singurul joc de acest gen de pe piață, iar lipsa concurenței nu ar trebui să îl facă din start un joc bun. Să explic totuși de ce MotoGP 13 este agreabil.
Noul MotoGP 13 conține toate echipele și motocicliștii din actualul sezon MotoGP, Moto 2 și Moto 3, împreună cu reprezentări virtuale ale tuturor pistelor pe care se desfășoară aceste campionate mondiale. 18 la număr.
Fără a lua în considerare Quick Race, modurile de joc din noul titlu sunt Grand Prix, Championship, Career și Multiplayer (inclusiv Split Screen). Grand Prix oferă experiența unui weekend Grand Prix, Championship permite parcurgerea unui sezon MotoGP, Moto 2 sau 3, iar Career mode este un mod desfășurat pe mai multe sezoane. În modul Career, jucătorul trebuie să pornească de jos, din anonimat, și să treacă prin foarte multe etape până devine campion mondial MotoGP.
În mod dezamăgitor, meniul din Career mode dar și cel de dinaintea începerii cursei pare să fie luat cu copy-paste din jocurile celor de la Codemasters (în special F1 2012). Aceste meniuri au formă tridimensională – spre exemplu comunicarea cu managerul echipei se face prin accesarea laptop-ului de pe birou, iar ultimele clasamente pot fi văzute pe televizor. Calendarul permite începerea următoarei curse. Din păcate, mouse-ul nu are nicio funcție în navigarea meniurilor din varianta PC a acestui joc.
Trecând peste faptul că anumite meniuri seamănă izbitor cu recentele creații Codemasters, chiar și în timpul curselor există un element ce până de curând era un fel de marcă a jocurilor Codemasters: funcția Flashback. În caz că jucătorul face o greșeală, MotoGP 13 îi permite acestuia să dea timpul înapoi și să reia cursa dintr-un moment în care este sigur că nu va repeta greșeala.
Și dacă tot vorbeam despre curse, trebuie să aduc în discuție elementele care motorizează orice cursă, precum fizica, AI-ul, controlul, camerele, grafica și sunetul.
Pilotarea motocicletelor din MotoGP 13 este o experiență dulce-amăruie. Setările implicite ale jocului sunt create pentru jucătorul casual – comportamentul fizicii este la cel mai iertător nivel, concurenții controlați de calculator sunt setați pe Easy, iar toate sistemele de asistență a motocicletei (inclusiv direcție și frână) sunt activate. Partea ciudată este că, pe de o parte, cursele din campionatul Moto 3 sunt abordabile chiar și după eliminarea acestor ajutoare și setarea fizicii pe Pro (cel mai realist mod), iar pe de altă parte, în cadrul curselor MotoGP chiar și setările inițiale „ușoare” se pot dovedi dificile până ce jucătorul se obișnuiește cu viteza mult mai mare a curselor.
Nu am condus niciodată o motocicletă reală, dar fizica motocicletelor din MotoGP 13 nu-mi pare sub nicio formă atât de complexă precum o laudă producătorii. Motocicletele se pilotează destul de ușor iar frânarea este o activitate foarte ușoară și de cele mai multe ori lipsită de repercusiuni chiar și în mijlocul curbelor strânse.
Să nu mai vorbesc despre contactul dintre două motociclete – m-am chinuit destul de mult să accidentez un alt motociclist. Motorul „complex” de calcul al fizicii ignoră total faptul că roata din față a motocicletei jucătorului este lipită de roata din spate a altui participant la cursă. De asemenea jocul ignoră atingerie motocicletelor chiar și atunci când cele două vehicule se ciocnesc din lateral, dacă nu cumva ciocnirea are o forță extrem de mare. Am testat acest comportament pe toate nivelurile de „realism fizic” selectabile din joc.
Provocarea unui accident nu este, oricum, foarte spectaculoasă – de obicei atât motocicleta cât și ghinionistul pilot afișează niște animații neconvingătoare, lipsite de dramă și realism. Ca să nu fiu pe deplin „cârcotaș”, trebuie să menționez că exista și o animație care îmi place! Una în care motociclistul controlat de jucător este cât pe ce să cadă de pe motor și reușește să se urce din nou pe el într-un mod spectaculos, în timp ce bolidul rulează pe pistă.
AI-ul este unul la fel de decent pe orice nivel de dificultate. Nu am sesizat mari diferențe comportamentale între nivelele de dificultate deși jocul prezintă patru astfel de nivele, de la Easy la Realistic. În orice caz, concurenții controlați de calculator fac o treabă destul de bună în a conduce corect și competitiv, pe orice nivel de dificultate ar fi setați.
Controlul motocicletei este unul intuitiv, simplu și destul de bine pus la punct încât orice pasionat de jocuri de racing să poată conduce motocicleta virtuală în prima jumătate a clasamentului. Am testat în totalitate folosind tastatura și spre bucuria mea am constatat că la acest punct jocul se descurcă excelent. Există chiar și comenzi ce permit mutarea greutății motociclistului spre spatele motocicletei pentru realizarea de wheelie-uri, sau aplecarea acestuia pentru o performanță aerodinamică mai bună.
Camerele din timpul cursei sunt patru: două la distanțe diferite în spatele motocicletei și două din ochii motociclistului. Cele din spatele motocicletei urmăresc destul de bine motocicleta și permit controlul acesteia cu acuratețe. Cele din ochii motociclistului oferă o senzație de viteză extremă și merită încercate măcar o dată pe fiecare circuit și clasă de motociclete.
Totuși la fel de bine putea să existe o singură cameră din ochii motociclistului, dat fiind că singura diferență dintre cele două este că una dintre ele are spre marginile ecranului niște elemente grafice destul de precar realizate, care doresc să ofere impresia de imagine privită prin casca motociclistului.
Și, vorbind despre grafică, aici jocul stă aproape dezastruos. În afară de motociclete, care sunt modelate și texturate cu multă grijă, jocul arată ca și cum ar fi murit prin 2005 și a fost apoi reînviat în 2013. Iluminarea pistelor, spre exempulu, mai ales pe timp de seară, îmi amintește de jocuri care nu și-au dorit niciodată să pară serioase, precum Trackmania Nations. Jocului îi lipsește acel ceva care să-i dea viață, care să-l facă să arate tânăr și rafinat. În felul în care se prezintă grafica jocului, MotoGP 13 pare că a fost produs de pe o lună pe alta de o echipă de copii de 6 ani răpiți și puși la muncă de studioul Milestone. Să mai menționez de micile bannere publicitare de lângă șosea, prin care motocicletele pot intra fără să se inițieze vreo coliziune? Nu mai menționez.
O să aduc aminte în schimb un alt aspect tehnic deficitar și anume sunetul. Într-un joc cu motociclete (și de racing în general), o foarte mare parte din atmosferă este creată de sunetul furios al motoarelor cu care sunt echipate vehiculele concurente. Ei bine, MotoGP 13 a dotat motocicletele cu niște sunete fade, lipsite de personalitate, care numai senzație de realism și imersiune nu oferă. Cred că dacă un actor ca Nolan North ar fi imitat o motocicletă într-un microfon, tot ar fi făcut o treabă mai bună.
Ca să închei într-o notă pozitivă, voi spune că m-a încântat faptul că, înaintea fiecărei curse, configurația motocicletei poate fi modificată, de la cauciucuri și până la raportul dintre viteze. De asemenea există și o secțiune care îl învață pe jucător lucruri esențiale despre competițiile Moto și despre motoociclete în general. Ce putem înțelege din asta? Eu înțeleg că Milestone s-a străduit să ofere un joc foarte bun, dar s-a pierdut la un moment dat și a început să petreacă prea mult timp studiind și copiind idei de la concurență și prea puțin timp lucrând la a realiza un joc distractiv, cu caracteristici fizice, vizuale și auditive la nivelul altor jocuri de racing – factori cheie pentru o experiență credibilă de motociclism în anul 2013.